۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۴۶۶۶۳

نقد مقاله مبانی و شرایط موضع‌گیری با تکیه بر آیه «وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»

مقاله مبانی و شرایط موضع‌گیری با تکیه بر آیه «وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» با حضور ناقدان و کارشناسان دینی در چهل و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های سید مرتضی نقد و بررسی شد.
نقد مقاله،  نویسندگی

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، چهل و پنجمین نشست نقد مقاله مبانی و شرایط موضع‌گیری با تکیه بر آیه «وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» امروز در پژوهشکده حدیث حوزه برگزار شد.

این نشست با ارائه محمد‌جواد احمدی نویسنده مقاله یاد شده و با حضور حجج الاسلام عطایی، حائری، فیاضی،‌ قربانی و فیض ناقدین این نشست علمی و با دبیری حجت الاسلام محمد نادری برگزار شد.

احمدی انگیزه نگارش این مقاله را بررسی آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: رویدادهای بسیاری در جامعه وجود دارد که برخی افراد بدون آنکه از جزئیات و صحت و سقم آن مسئله باخبر باشند، مدام اصرار بر نقل آن رویداد در سطح جامعه دارند.

نویسنده مقاله در ادامه به ترجمه، تفسیر و مفهوم آیه «وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» اشاره کرد و سپس به بررسی مفهوم واژه‌‌های «تقف»، «علم» و «موضع‌گیری» و ابعاد آن پرداخت.

این پژوهشگر جوان در تبیین اهمیت و آثار عمل به این آیه تصریح کرد: انسان با عمل به این آیه شریفه زمینه تهمت و شهادت دروغ را برچیده و در نتیجه به آبروی کسی تعرّض نمی‌‌شود.

در ادامه این نشست کارشناسان به نقد این اثر پرداختند؛ ضعف ساختار مقاله، اشاره نشدن منابع اصلی و پیشینه در پانوشت و همچنین نادیده گرفتن شیوه‌ صحیح مفهوم‌شناسی از مواردی بود که کارشناسان در نقل مقاله به آن اشاره کردند.

گفتنی است، نقد و بررسی پژوهش‌های علمی از اهداف پژوهشکده حدیث بشمار می‌رود از این رو آثار پژوهشگران این مرکز توسط پنج نفر از نقادان با برگزاری نشست‌های نقد مورد بررسی قرار می‌گیرد. /878/پ202/س

ارسال نظرات