۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۴۴۶۹۹۰
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت کشور:

کارکرد تمدنی و تربیتی مهم‌ترین رسالت زن در تفکر اسلامی است

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه حضور اجتماعی زنان در اسلام پذیرفته شده است، گفت: از سوی دیگر مهم‌ترین رسالت زن در تفکر اسلامی کارکرد تمدنی و تربیتی است؛ زیرا اساس شخصیت وی بر محبت بوده و توان جسمی کمتری دارد.
حجت الاسلام علی کشوری- دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، امروز در نشست تبیینی هفتمین دوره مبانی اندیشه اسلامی خط امام(ره) استان خراسان شمالی که با شرکت دانش‌پژوهان این دوره و فعالان دانشجویی استان برگزار شد، با طرح این سؤال که جامعه را بعد از انقلاب اسلامی و با چه فکری اداره کنیم؟ اظهار کرد: سه جریان موجود در کشور به این سؤال پاسخهای متفاوتی داده‌اند.

وی افزود: پاسخ جریان روشنفکری به سؤال مزبور این بوده که باید با «اصلاح قرائت دینی» جامعه را اداره کرد، در حالی که پاسخ جریان فهم سنتی از دین این بوده که باید با «گسترش کمی و کیفی تبلیغ» بایستی جامعه را اداره کنیم.

حجت‌الاسلام کشوری با اشاره به اینکه پاسخ جریان اسلام ناب به سؤال فوق این بوده که بایستی از طریق نظام سازی اجتماعی مبتنی بر فکر اسلامی جامعه را اداره کرد، ادامه داد: بهترین و مناسب‌ترین پاسخ درباره ایده اداره انقلاب اسلامی نیز همین است.

وی در ادامه با بیان اینکه از نگاه جریان فهم سنتی دین، در روابط بین‌الملل دو نگاه «نفی سبیل» و یا «برد برد» وجود دارد، اظهار کرد: قرآن می‌گوید: «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ»؛ از این رو باید گفت: نگاه برد برد با کافر با اصول اسلام ناب سرِ ناسازگاری دارد.

حجت‌الاسلام کشوری اضافه کرد: در قرآن و در آیه 12 سوره توبه آمده است: «وَ إِنْ نَکَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا في‏ دينِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ»؛ اگر پیمانهای خود را پس از تعهّدشان شکستند و در دین شما زبان به طعن و عیب گشودند، با این پیشوایان کفر بجنگید که آنها را هیچ تعهّدی نیست، باشد که باز ایستند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب یک سؤال اساسی را از طرفداران مذاکره با آمریکا پرسیده‌اند که «حد توقف خواسته‌های آمریکا کجاست؟» اما وقتی برجام یک را نوشتیم، بحث برجام 2 و 3 و غیره هم مطرح شد؛ زیرا غربیها و آمریکاییها تمامیت‌خواه هستند.

حجت‌الاسلام کشوری افزود: اما در این دولت، اصلاح گزاره‌های دینی، به ابرگزاره‌ها هم رسیده است، آنجا که گفتند ما از عاشورا درس مذاکره گرفته‌ایم! این پاسخ را می‌توان چنین تحلیل کرد که آقایان معتقدند برای اداره جامعه، باید قرائتهای دینی را اصلاح کرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور اجتماعی زنان، اظهار کرد: حضور اجتماعی زنان در اسلام پذیرفته شده اما این حضور، به معنای حضور اکونومیک و اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه ما با الگوی غربی فعلی، با پدیده‌ای به نام «زنان مرد‌واره» مواجه هستیم، افزود: در بخش اقتصاد غربی، زن نیروی کار ارزان‌قیمت است، مثلاً در گزارشی آمده 63 درصد زنان در اسپانیا، در بخش تولید و خدمات شاغل هستند و باطن این مسأله این است که سرمایه‌داران در امورات تولیدی هزینه کمتری کنند.

حجت‌الاسلام کشوری با اشاره به اینکه اما در تفکر اسلامی مهم‌ترین رسالت زن کارکرد تمدنی و تربیتی است؛ زیرا اساس شخصیت وی بر محبت بوده و توان جسمی کمتری دارد، گفت: حالا اگر ما به‌ عنوان اصلاح قرائت دینی به نفع جریان غربی از اصول اسلامی خود کوتاه بیاییم، به هیچ عنوان کار صحیح را انجام نداده‌ایم./9314/202/ب2

ارسال نظرات