۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۴۷۵۰۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

بازنویسی «لمعه» اهانت به شهید ثانی نیست

حجت الاسلام میثمی بر تغییر متون درسی حوزه با حفظ قابلیت های موجود تأکید کرد و گفت: با تغییر متون حوزوی قرار نیست سنت‌های حسنه حوزه از بین برود، بلکه باید ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه شود.
حجت الاسلام علی میثمی استاد حوزه

حجت الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ویژگی‌های خوبی که دروس حوزوی دارد قابل انکار نیستند، ابراز کرد: باید دید که آیا امروزه به برکت این انقلاب و تغییرات سیاسی اجتماعی که در جامعه صورت گرفته امکان جایگزین شدن متون جدید به جای متون قبلی هست یا نه. همچنین با توجه به ویژگی‌های خوبی که متون قبلی داشتند می توان با بر طرف کردن نواقص، مطالبشان به روز و واضح تر شود.

وی ادامه داد: قشر سنتی معتقدند که امکان تغییر در متون وجود ندارد؛ بنابراین باید راهکاری به وجود آید تا با آنها تفاهم کنیم و قانع شوند که این تغییر برای حوزه ضروری است.

حجت الاسلام میثمی تهرانی تصریح کرد: نخست باید بزرگان حوزه را به آرامشی رساند که قرار نیست سنت‌های حسنه حوزه از بین برود بلکه در عین حفظ سنت‌های حسنه ویژگی‌های خوب جدیدی هم به متون قبلی اضافه شود که عمر طلبه‌ها بیهوده از بین نرود و بهتر بتوانند رشد کنند.

استاد سطح عالی حوزه افزود: اگر علما قبول کنند و راه باز شود، طلاب و فضلای بسیاری در رشته های مختلف وجود دارند که می‌توانند در چند دهه تمام کتابها را با حفظ تمام خوبی‌های قبلی و اضافه کردن خوبی‌های جدید به صورت بهتر و پرثمرتر بازنویسی کنند.

در بررسی متن باید بین کتاب و نویسنده تفکیک قائل شد

وی با بیان اینکه امروزه بین کتاب و نویسنده خلطی به وجود آمده است، اظهار داشت: نویسنده‌های کتاب‌هاییمانند شهید اول و شهید دوم در تاریخ بی نظیر هستند همچنین کسانی مانند آخوند خراسانی و مرحوم شیخ انصاری از بزرگانی محسوب می‌شوند که شخصیت آنها تا ابد مدنظر است و در عوالم بعدی هم از جایگاه بالایی برخوردارند.

حجت الاسلام میثمی تهرانی با طرح این سؤال که آیا یک اثر با توجه به شخصیت مؤلف آن و تأثیری که در زمان خود داشته، امروزه نیز می تواند پاسخ گوی شرایط کنونی باشد، تصریح کرد: باید روشن شود که اگر کسی صحبت از تغییر بازنویسی متن فقهی شرح لمعه می‌کند نمی‌خواهد کوچک‌ترین جسارتی به شهید ثانی کند چون امثال این افراد در زمان حیاتشان بزرگ‌ترین خدمت را به تشیع و جریان ولایت الهی کردند و تا قیامت اجرشان محفوظ است.

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اینکه خلط بین جایگاه عظیم مؤلفان با اشکالاتی که بعضاً در نوشته‌ها وجود دارد باعث مقاومت می‌شود، اظهار داشت: وقتی متون کتابی می‌خواهد تغییر کند باید روشن شود که به جایگاه مؤلف خدشه وارد نمی‌شود و جایگاه او و اثرش حفظ می‌شود، ولی به عنوان یک کتاب درسی باید تغییر کند.

وی در پایان گفت: موج عظیم انقلاب که در ایران اسلامی ایجاد شده رو به پیشرفت است؛ بنابراین حوزه باید همگام با انقلاب حتی جلوتر از آن حرکت کند؛ بنابراین چاره ای جز تغییر در متون درسی نداریم، یعنی با حفظ قابلیت‌های خوب، ویژگی‌های به روز و واضحتری به آن اضافه شود./875/ت302/ی

 

ارسال نظرات