۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۴۴۸۳۲۹
تولیت آستان قدس رضوی:

حقوق بشر امروزی نتیجه علم بدون معرفت است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: نتیجه علم بدون نور، معنویت و معرفت در روزگار کنونی، کلاهکهای هسته‌ای، قتل و غارت و تجاوز به حقوق انسانها خواهد بود.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مدرسه علمیه عالی نواب به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: آنچه برای سالک الی الله در این ایام ماه ذی‌الحجه و تمام سال وجود دارد این است که ظرفیت‌سازی کند.

وی افزود: با توجه به فرمایش امیرمؤمنان(ع) بهترین قلب‌ها با ظرفیت‌ترین آن‌ها است. ظرفیت‌سازی با توسل و تضرع و استفاده از ایام خاصی مانند روزهایی که درآن هستیم امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به علم، بدون معرفت و معنویت در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: نتیجه علم بدون نور، معنویت و معرفت در روزگار کنونی، کلاهکهای هسته‌ای، قتل و غارت و تجاوز به حقوق انسانها خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که علم، یادگیری فرمولها نیست، عنوان کرد: از معصومین(ع) آموخته‌ایم که علم نور است. شخصی از امام صادق(ع) می‌پرسد؛ حقیقت علم چیست؟ حضرت در پاسخ به او می‌فرمایند: حقیقت علم در عبودیت نهفته است؛ یعنی هر شخصی از بقیه مردم عبدتر نسبت به خدا باشد، عالم‌تر است.

وی در ادامه عالم را چنین تعریف کرد: عالم شخصی است که اول، علم سائق و دوم عمل صالح باشد. اگر اگر علم سائق و یافته‌هایش در جان شخصی جای گرفت فقیه و عالم می‌شود. فقیه شخصی نیست که تنها فرمولها را می‌داند بلکه فقه در جان او جای گرفته است و تمام وجود او جلوه فقه است و هیچ سخنی نمی‌گوید و هیچ موضعی نمی‌گیرد مگر آن که جلوه فقه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این‌که طلاب مدرسه عالی نواب باید قدر موقعیت کنونی خود را بدانند، گفت: در این مدرسه طلاب وضع مالی و معیشتی سختی داشتند و منابع علمی را به سختی به دست می‌آوردند. اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی، امکانات فراوان شده است و منابع به راحتی در اختیار همه قرار دارد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با عالم شدن طلاب دینی، بیان داشت: همه طلبه‌ها باید مسلط به مبانی و مباحث مستحدثه باشند. امروزه سؤالات بسیاری پیش روی طلبه‌ها از مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی وجود دارد. این سؤالات نیز به این دلیل افزایش یافته‌ است که فقه اسلامی حاکم است. بنابراین آن اجتهادی که در گذشته وجود داشته است امروزه به فروعات بسیاری تبدیل شده که همه به پاسخ نیاز دارند.

لازم به ذکر است در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید حوزه‌‌های علمیه حضور داشتند و در پایان مراسم نیز به طلاب ممتاز مدرسه عالی نواب هدایایی اهدا شد./201/862/ب1

ارسال نظرات