۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۴۴۸۴۵۸
فعالیت پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ؛

بررسی اطلاعات و مفاهیم سیاسی قرآن/ طراحی کلان پروژه «موسوعه روایات سیاسی»

پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به آثار در دست چاپ و در حال پژوهش پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: بیش از 20 اثر توسط محققان در حال پژوهش است و پنج کلان پروژه نیز در این پژوهشکده دنبال می شود.
سید سجاد ایزدهی

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آخرین فعالیت های صورت گرفته در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی ابتدا به آثار در دست چاپ این پژوهشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: مورد نخست «گزیده متون فقه سیاسی» است که توسط آقای علی خالقی انجام شده و در آستانه انتشار قرار دارد و همچنین کتاب «روایات سیاسی غررالحکم» که نوشته اینجانب هست نیز برای انتشار آماده است.

آثار در دست چاپ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

عضو پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: «فقه امنیت در اسلام» اثر حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه و «اندیشه سیاسی شیخ محمدحسین کاشف الغطاء» اثر آقای سید جواد میرخلیلی از دیگر آثار در دست چاپ پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است.

وی با بیان این که بیشتر آثار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در حال پژوهش است، ابراز داشت: «روش‌شناسی تفسیر قرآن کریم» و «اطلاعات و مفاهیم سیاسی قرآن» از سوی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده، در حال تحقیق و نگارش است. دو تحقیق «حقوق بشر و فقه سیاسی» و «فقه سیاسی و سازمان های بین المللی» از سوی حجت الاسلام والمسلمین روح‌الله شریعتی، در حال نگارش و تحقیق است. و تحقیقاتی چون «فقه سیاسی و جهانی شدن» و «گستره موضوعی فقه سیاسی» از سوی حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر نصرتی از جمله آثار در حال تحقیق و پژوهش این پژوهشکده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ادامه داد: «اندیشه سیاسی علامه فضل‌الله» و «اندیشه سیاسی شمس الدین» از سوی جناب آقای دکتر مجید مرادی و «مفهوم قدرت در فقه سیاسی شیعه» و «دفتر مطالعات فقه سیاسی» از سوی آقای محمود فلاح و «چیستی فقه نظام سیاسی» از سوی اینجانب، و «حقوق سیاسی مردم از منظر قرآن و اهل بیت (ع)، از سوی جناب حجة الاسلام محمود شفیعی در حال تحقیق و پژوهش است.

بررسی اندیشه سیاسی شیخ جعفر کاشف الغطاء

وی با اشاره به آثار دیگر در حال پژوهش این پژوهشکده از کتاب «اندیشه سیاسی شیخ انصاری» نام برد و اظهار داشت: این اثر از سوی آقای عباس حیدری بهنویه در حال تحقیق است. و همچنین «درسنامه نظریه ولایت فقیه» اثر آقای غلامحسین مقیمی، و «روایات سیاسی کافی» از سوی حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل سلطلان محمدی و «اندیشه سیاسی شیخ جعفر کاشف الغطاء» اثر آقای محمد عارف فصیحی در حال پژوهش و تحقیق هستند.

پژوهشگر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کتابی با عنوان «الزامات بازآفرینی فقه سیاسی» اثر دیگری است که حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی مشعول تحقیق بررسی بر روی آن هستند؛ و حجة الاسلام و المسلمین منصور میراحمدی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) در حال تدوین کتاب «فقه سیاسی و مسأله خشونت» هستند.

وی عنوان کرد: جناب حجة الاسلام سعید ضیائی فر، و آقایان مسعود معینی پور و محمد عارف فصیحی نیز به ترتیب در حال تحقیق بر روی عناوین «مبانی کلامی فقه سیاسی امامیه»، «بررسی نظریه دولت از منظر امام و رهبری» و «ولایت فقیه و کارآمدی نظام اسلامی» هستند و اینجانب نیز در حال تکمیل و نگارش «درسنامه ولایت فقیه» هستم که برای طلاب سطح چهار در نظر گرفته شده است.
کلان پروژه های پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در بخش دیگری از این گفت‌گو به کلان پروژه های پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از این کلان پروژه ها «فقه روابط بین الملل و سیاست خارجی» است که توسط حجت الاسلام والمسلمین روح الله شریعتی در حال پژوهش است.

 

وی با اشاره به هدف و ضرورت این کلان پروژه ابراز کرد: هویت جمعی یکی از خصیصه‌های انفکاک‌ ناپذیر بشر است و برای بشر امروزی ضرورت دارد که با تعامل و هم‌فکری جهانی، زندگی خویش را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی و غیره سامان داده به علاوه هم‌نوعان را در عرصه‌های مختلف یاری رساند؛ بر این اساس ایجاد روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها امری ضروری و غیرقابل انکار است همچنان که ایجاد رابطه بین دولت اسلامی و دول دیگر چنین است.

مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: کلان پروژه دوم «فلسفه فقه سیاسی» است که توسط حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی به ثمر خواهد رسید . این کلان پروژه اهدافی از جمله شناسایی سیر تطورات علمی فقه سیاسی، تنظیم هویت دانش فقه سیاسی،  دستیابی به نظام هویت بخش به فقه سیاسی و بازسازی فلسفه فقه سیاسی و شناسایی گروههای تئوریک فقه سیاسی و تلاش علمی برای گشودن آنها مدنظر خواهد بود.

 

پژوهش مفهوم شناسی فقه سیاسی

وی به کلان پروژه سوم با عنوان «مفهوم شناسی فقه سیاسی» اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: مسؤول اجرای این کلان پروژه آقای منصور میراحمدی (ریاست پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) است؛ فقه سیاسی به مثابه دانش سیاسی عملی در حوزه تمدن اسلامی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و بازسازی این دانش در دوران معاصر و کارآمد سازی بیشتر آن در راستای پاسخ گویی به پرسش های مرتبط این دوران، نیاز مند شناسایی ظرفیت های مفهومی آن است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی افزود: «مفهوم شناسی فقه سیاسی» به منظور شناسایی مفاهیم اصلی و فرعی و مطالعه سیر تحول آنها در طول تاریخ فقه سیاسی و در نهایت ارائه تحلیلی جامع از وضعیت مفهومی دانش سیاسی طراحی و ارائه می شود.

وی با اشاره به كلان پروژه «سياست در قرآن» گفت: اين كلان پروژه به مديريت حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده در گروه فقه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پيگيري مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در بيان هدف و ضرورت اين كلان پروژه، گفت: قرآن كريم به عنوان كتاب آسماني و آخرين وحي و معجزه الهي، نقشه زندگي انسان از تولد تا قيامت است، علي‌رغم وزن سنگين و تاثير عمده مسايل سياسي اجتماعي در زندگي انسان امروز، تامل و تدبّر در عرصه‌هاي سياسي اجتماعي قران و آيات سياسي كمتر مورد توجه دانشمندان و مفسران قرار گرفته و از اين جهت قران كريم در ترسيم يك جامعه، حگومت و انسان قراني يا به تعبير ديگر يك نظام و تمدن قراني، مهجور مانده است.

رويكرد سياسي و حكومتي به آيات الهي

وی ادامه داد: از چالش هاي اساسي در برداشت و تفسير قرآن كريم، رويكرد سياسي و حكومتي به آيات الهي است كه در دو سر نفي و اثبات كامل قرار دارد، برخي انديشمندان معتقدند قرآن كريم كتاب نقشه زندگاني بشر از گهواره تا قيامت است و از هيچ امري براي سعادت دنيوي و اخروي انسان فرو گذار نكرده است و مهمترين عرصه زندگاني انسان يعني سياست و اجتماع، بيشترين دستورات و احكام را در اين كتاب آسماني به خود اختصاص داده است.

پژوهشگر پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آخرین کلان پروژه این پژوهشکده عنوان کرد: کلان پروژه «موسوعه روایات سیاسی» به مدیریت آقای ابوالفضل سلطان محمدی در گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیگیری و مطالعه می شود.

وی در پایان با اشاره به اهداف پی گیری این کلان پروژه ابراز داشت: اگرچه تاکنون مباحث مختلفی درباره مقصود از جاودانگی، کمال و جامعیت اسلام و چگونگی پاسخ¬گویی آن بر نیازها و پرسش¬های جدید صورت گرفته، می‌توان از زاویه‌ای دیگر نیز زمینه چنین بحثی را گشود؛ بازکاوی متون دینی می‌تواند ابعاد مهم و متعددی از بحث مذکور را نمایان سازد که در کلان‌پروژه حاضر، متون روایی مورد توجه قرار خواهد گرفت./1330/ت301/س
 

خبرنگار: داود جعفری

 

ارسال نظرات