۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۴۸۹۱۱
مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری:

مراسم پیاده روی اربعین مانور اقتدار و همبستگی پیروان اهل بیت است

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اربعین، مراسم فرامذهبی، فرا قومی، فراملی، و حتی فرا دینی و بین المللی است، گفت: یکی از جاهایی که می ‌شود شیعه را به نمایش گذاشت، مراسم راهپیمایی اربعین حسینی است.
حجت ‌الاسلام مسلم اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام مسلم اسماعیلی، مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهار محال و بختیاری، صبح امروز در نشست با مدیر کل، معاونان اداری مالی و فرهنگی و مدیران ادارات تبلیغات اسلامی این استان با بیان اینکه ستاد اربعین حسینی متشکل از چند کمیته است، گفت: یکی از کمیته های آن کمیته فرهنگی است و زیر مجموعه این کمیته گروه یاوران اربعین شکل گرفته که اعضای این گروه اداره سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، کانون فرهنگی مساجد، امور مساجد و بعثه رهبر معظم انقلاب در حج و زیارت هستند.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهار محال و بختیاری افزود: در راستای اجرائی شدن طرح یاوران معنوی اربعین و یکسان سازی فرآیند اجرای آموزش زائران در سطح کشور، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین «برنامه و محور های آموزش عمومی زائرین» را تهیه و تدوین کرده است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه یکی از جاهایی که می ‌شود شیعه را به نمایش گذاشت، مراسم راهپیمایی اربعین حسینی است، بیان کرد: این برنامه با هدف «آموزش از مبدأ» زائرین اربعین حسینی در سه بخشِ اقدام کنندگان، شیوه های اقدام و محورهای آموزش زائرین تدوین شده و مسؤولان کمیته های فرهنگی و آموزشی استانی با هماهنگی کار گروه یاوران معنوی اربعین، مسؤولیت اجرای برنامه و ابلاغ آن و نظارت بر حسن انجام را برعهده دارند.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به بخش نخست برنامه و محورهای آموزش عمومی زائران، افزود: برای اجرای برنامه فوق الذکر، افراد، گروه ها، تشکلهای مذهبی و نهادهای مرتبط به ‌عنوان مجریان برنامه در قالب شیوه های تعیین شده ای مشارکت می‌ کنند و هر کدام از اقدام کنندگان با توجه به مخاطبان، نوع، تعداد آنان و بر اساس محورهای آموزشی ابلاغی این مهم را باید انجام دهند.

وی ائمه جمعه و جماعات، مبلغان و مبلغات اعزامی در مناسبتها، بومی، مستقر و طرح هجرت، مداحان، هیأتهای مذهبی، کانونهای فرهنگی تبلیغی و دیگر تشکل های دینی را به‌ عنوان مجریان این طرح دانست و گفت: با توجه به نزدیک بودن سالروز شهادت شهدای منا، تقاضای این کمیته این است که مجریان محترم هر کدام در حیطه کاری خود هم در رابطه با حج و مسائل مرتبط با شهدای منا و هم مسأله صد عن سبیل الله آل سعود خائن مسائلی را بیان کنند.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی افزود: در فرآیند اجرای آموزش عمومی زائران قالب هایی به ‌عنوان شیوه های آموزش پیش بینی شده است و متناسب با شرایط، موقعیت های مختلف، ظرفیت هر یک از نهادها و شخصیت های مرتبط با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و کارگروه یاوران معنوی از این شیوه ها در آموزش زائران بهره برده می شود.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهارمحال و بختیاری، سخنرانی، تهیه و توزیع بسته چند رسانه ای در قالب کلیپ، موشن گرافی، تیزر و فایل صوتی، تهیه و توزیع روزنامه دیواری، تهیه و توزیع بروشور، تهیه و توزیع کتاب و جزوه، آماده سازی و تولید پوستر و بنر، آماده سازی و برگزاری نمایشگاه، برگزاری نشست های هم اندیشی، گردهمایی و همایش را از شیوه های آموزش عنوان کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به بخش محور های آموزش بیان کرد: تبیین آداب و اخلاق سفر زیارت، تبیین فلسفه و اسرار زیارت، تبیین فضائل زیارت سید الشهدا (ع)، تبیین پیشینه و جایگاه زیارت اربعین در متون اسلامی، تبیین فرصت اربعین برای تهذیب و رشد معنوی و انس با قرآن و تعمیق محبت به اهل بیت علیهم السلام و تبیین و توضیح اصول حاکم بر سیاست های ستاد اربعین از جمله محور های آموزش هستند.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی، احترام به حاکمیت دولت عراق در مراسم راهپیمایی اربعین را لازم و ضروری دانست و افزود: أخذ ویزا و رعایت تمامی قوانین عراق مانند مدت زمان اقامت، همکاری با مأموران در بازرسی ها و تفتیش، عدم ورود به مسائل و اقداماتی که سبب تضعیف دولت مرکزی عراق می‌شود، باید به خوبی رعایت شود.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین چهار محال و بختیاری بیان کرد: تقویت مرجعیت دینی عراق از مسائلی است که رهبر معظم انقلاب برآن تأکید بسیار دارند و یک زائر امام حسین(ع) از هر کاری که سبب رنجش مرجعیت دینی در عراق شود باید اجتناب کند و به توصیه آنها همانند اقامت کوتاه، دوری از خرافات عمل و از کارهایی که شائبه غیر دینی دارد دوری کند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و نه دولتی، گفت: مردم عراق به‌ عنوان میزبان اصلی زائران هستند و باید احترام و تکریم و تشکر از آنها به شایسته ترین صورت انجام شود، به آداب و رسوم و سنت های آنان احترام گذاشته و از مواردی که شائبه منکر و خلاف شؤونات ایران اسلامی است، اجتناب گردد.

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به فرصت و شرایط به وجود آمده و حضور میلیونها زائر در موسم اربعین، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص اربعین مجالی برای گروه ها و نحله ها و فرقه های مختلف ظاله با انگیزه های متفاوت به منظور یارگیری و طرح خود فراهم شده که این امر می تواند  آسیبها و تهدید هایی را متوجه این حرکت عظیم فرهنگی کند؛ بنابراین شایسته است زائران اربعین حسینی از ایجاد هر نوع حساسیت، منازعه و مناقشه های درون مذهبی و درون دینی دوری کرده و تأکید بر اتحاد و همگرایی امت اسلامی باشد./202/9457/ب1

ارسال نظرات