۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۴۴۹۳۹۹
آيت الله نمازي در جلسه تفسير قرآن:

تفرقه درد بزرگ جوامع اسلامي‌ است

نماينده ولي فقيه در كاشان با بيان اينكه امروز بين كشورهاي اسلامي ‹‹وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ›› تحقق نيافته است، از تفرقه به عنوان درد بزرگ جامعه اسلامي‌ نام برد و گفت: منشأ همه عقب ماندگيهاي امت اسلامي تفرقه است كه از صدر اسلام آغاز شده است و تا به امروز نيز ادامه دارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سيصد و سيزدهمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ترجمه آيات 105 تا 108 سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات در ادامه آيات گذشته است كه خداوند در آيه قبل جامعه توحيدي را به تقوا توصيه مي‌كند آن هم تقوايي كه شايسته ذات خدا است يعني هيچ خلافي و گناهي و نافرماني صغيره و كبيره از شما سر نزند.

وي ادامه داد: بعد مي فرمايد، مسلمانان يك سازمان داشته باشند كه اين سازمان بر اداره حكومت و سازمانها نظارت داشته باشند و امر به معروف و نهي از منكر و دعوت به اسلام و امامت كنند.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به آيه 105 سوره آل عمران كه مي فرمايد ‹‹وَ لا تَکُونُوا کَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ››، گفت: اگر در جامعه توحيدي به همين يك آيه عمل مي‌شد، امروز در جامعه اسلامي ما هيچ مشكلي وجود نداشت.

آيت الله نمازي ادامه داد: خداوند در اين آيه خطاب به اهل ايمان و مسلمانان مي‌فرمايد، مبادا بين شما تفرقه ايجاد شود و شما مانند يهود و نصاري كه بين خودشان اختلاف داشتند نباشيد، از اين رو پيامبراكرم فرمود، در بين قوم يهود تفرقه ايجاد شد و تبديل به 71 فقره شدند و اختلاف بين قوم نصاري سبب شد تا آنها تبديل به 72 فقره شوند و امت من نيز به زودي 73 فقره خواهند شد.

نماينده ولي فقيه در كاشان، اظهار داشت: خداوند هرآنچه را كه نهي كرده بدون حساب و كتاب نبوده و مي دانسته اتفاق خواهد افتاد، به همين دليل مسلمانان را از تفرقه نهي كرده است اما تفرقه بين مسلمانان از همان صدر اسلام تفرقه ايجاد شده است.

امروز تفرقه درد بزرگ جامعه اسلامي است

به گفته وي، رمز و آغاز تفرقه در بين مسلمانان از كميسيون سقیفه شروع شده و اين در حالي است كه خداوند پيشاپيش اتمام حجت كرده بود و به آنها توصيه كرده بود تا مسلمانان مانند يهود و نصاري كه  با وجود اينكه همه مسائل براي آنها گفته شده بود و هيچ مسأله مجهول و ناگفته اي وجود نداشت اما متفرق شدند.

آيت الله نمازي با بيان اينكه امروز بين كشورهاي اسلامي ‹‹وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ›› تحقق نيافته است، از تفرقه به عنوان درد بزرگ جامعه اسلامي‌ نام برد و تأكيد كرد: منشأ همه عقب ماندگي‌هاي امت اسلامي تفرقه است كه از صدر اسلام آغاز شده است و تا به امروز نيز ادامه دارد.

وي با اشاره به اينكه چند نكته ظريف و علمي در آيه 105 سوره مباركه آل عمران است، يادآور شد: در اين آيه از دو واژه ‹‹تفرقه›› و ‹‹اختلاف›› استفاده شده است كه تأكيد بر نداشتن تفرقه و اختلاف است چرا كه اين دو واژه متفاوت از يكديگر هستند.

براي پيشگيري از اختلاف بايد از تفرقه پرهيز كرد

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري اينكه اختلاف در بين افراد و گروه ها و جامعه زماني به وجود خواهد آمد كه از يكديگر جداشوند و كنار يكديگر نباشند و حرف و استدلال يكديگر را نشوند و هركس راه خودش را برود، گفت: براي پيشگيري از اختلاف بايد از تفرقه پرهيز كرد و درجامعه توحيدي همه به حبل الله چنگ بزنند و اسلام و قرآن و امامت و ولايت ملاك و معيار باشد.

آيت الله نمازي تأكيد كرد: اگر در جامعه توحيدي همه به حبل الله چنگ بزنند و اسلام و قرآن و امامت و ولايت ملاك و معيار باشد هيچ اختلاف و تفرقه اي وجود نخواهد داشت.

وي افزود: در جامعه توحيدي كه همه چيز از سوی خدا و اهل بيت(ع) اعلام شده است، دعوا و تفرقه و اختلاف بين افراد و گروه ها به اين دليل است كه هركسي براي خود تحليل و تفسيري دارد و اظهار نظر در باره اسلام مي‌كند و اين در حالي است كه تنها يك گروه مي توانند در باره اسلام اظهار نظركنند و آنها كساني هستند كه مجتهد مسلم و اسلام شناس جامع تمام عيار باشند.

به گفته وي اينگونه نيست كه هركس مدركي دريافت كرد و تحصيلات حوزه و دانشگاهي داشت و حتي افرادي كه تحصيلات حوزوي دارند و پايه 10 و فقه و اصول را هم خوانده اند نمي توانند اظهار نظر كنند، چرا كه اظهارنظر به دليل اينكه حكم خدا است تنها در شأن يك گروه است و آن گروه نيز مجتهد مسلم است.

نماينده ولي فقيه در كاشان تأكيد كرد: اگر جامعه اسلامي‌ پيرو اسلام و قرآن و ائمه اطهار و ولايت باشد هيچ اختلافي بين شان نخواهد بود اما اختلاف و دعوا زماني بوجود خواهد آمد كه هركسي بر اساس فهم و درك و برداشت خودش در باره اسلام اظهار نظر كند.

جدا بودن افراد وگروه ها و سازمانها از يكديگر منشأ و اساس اختلاف و تفرقه است

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه تفرقه به معناي جدايي است، اضافه كرد: جدا بودن افراد و گروه ها و سازمانها از يكديگر منشأ و اساس اختلاف و تفرقه مي شود و اگر چنانچه مسلمانان متفرق نباشند و در كنار يكديگر باشند و با هم صحبت كنند و يكديگر را تحمل كنند همه مشكلات جامعه اسلامي حل است.

وي از اينكه روحيه تفاهم و تعامل و تأمل يكديگر در بين افراد ضعيف است اظهار تأسف كرد و اضافه كرد: ما شيعيان 1400 سال منزوي بوديم و حكومت در اختيار بني اميه و بني عباس و سلاطين صفويه و قاجاريه بوده و حكومت داري نكرده ايم و در مباحث سياسي كم مي آوريم.

نماینده مجلس خبرگان رهبري اذعان كرد: به دليل عدم تجربه در حكومت داري آمادگي نشستن در كنار يكديگر و صحبت كردن و رفع مشكلات يكديگر نداريم و يكديگر تحمل نمي‌كنيم، اما در جبهه كفر تحمل وجود دارد و طي روزهاي اخير چندين بار رييس جمهور آمريكا و روسيه تلفني و حضوري با يكديگر مذاكره كردند و وزراي امور خارجه دو كشور يكي از آن سوي دنيا و ديگري از سوي ديگر دنيا چندين جلسه در رابطه با سوريه و براساس منافع خودشان با يكديگر مذاكره كردند.

ما سر چه موضوعي با يكديگر اختلاف مي‌كنيم/ همه دعواها بر سر ‹‹من›› است

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه آقايي‌كه در شمال شهر است با آقايي كه در جنوب شهر و  از يك شهرستان هستند اما آمادگي ندارند كنار يكديگر بنشينند و صحبت كنند، گفت: ما سر چه موضوعي با يكديگر اختلاف مي‌كنيم، اگر اختلاف ما برسر خدا است كه خدا يكي است و خداي همه است و اگر اختلاف بر سرنبوت است همه اتفاق نظر داريم پيامبر اكرم(ص) پيامبر خاتم است، پس اختلاف ما بر چه موضوعي است.

وي افزود: در اينكه استقلال كشور و ملت و اقتدار ملي بايد حفظ شود با يكديگر اختلاف نظر نداريم، پس اين دعواها بر سر ‹‹من›› است در حاليكه ‹‹من›› را بايد كنار گذاشت و از واژه ‹‹ما›› به معني امت استفاده كرد.

جدايي عامل اختلاف است

نماينده ولي فقيه در كاشان، جدايي را عامل اختلاف دانست و با تأكيد بر استفاده از معيارهاي اسلام، گفت: كنار يكديگر بنشينيد و معيارهاي اسلام را كه بر همه روشن است و هيچ چيز مجهولي ندارد را معيارخود قراردهيد.

آيت الله نمازي، اذعان كرد: تفرقه و جدايي منشأ اختلاف است و هرگروه راه خودش را مي رود چرا كه حرفهاي يكديگر را نشنيده اند و اشكالات خود را نشنيده اند در حاليكه بايد كنار يكديگر بنشينند و بحث كنند.

وي افزود: با اينكه براي يهود و نصاري هيچ چيز مجهولي باقي نگذاشت و همه چيز براي آنها روشن بود اما آنها گمراه شدند، بنابراين مسلمانان مراقب باشند مانند يهود و نصاري تفرقه و جدايي بين شان بوجود نيايد چرا كه هيچ چيز مجهول و ناگفته اي در اسلام وجود ندارد اما برخي از انسانهاي از خود راضي تأكيد بر به كرسي نشاندن حرف خود دارند.

دشمن تلاش مي‌كند اختلافات را توسعه داده و دو گروه را به جان يكديگر بياندازد

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اينكه آيه 105 سوره مباركه آل عمران يك بحث مهم سياسي را مطرح كرده است، گفت: عذاب عظيم در اين آيه نتيجه اختلاف است و اختلاف در جامعه اسلامي سبب خوشحالي دشمن است و دشمن تلاش مي‌كند اين اختلاف را توسعه داده و دو گروه را به جان يكديگر بياندازد.

به گفته وي، مشكلات عظيمي كه در دنيا به دليل اختلاف و تفرقه بوجود آمده همان عذاب عظيم در دنيا است كه امروز مردم سوريه و يمن با آن روبرو هستند و آل سعود كه بر اريكه سلطنت عربستان نشسته و درآمد ملت مسلمان را صرف هزينه هاي نظامي و كيسه هاي دلاري آمريكا مي‌كند طي مدت 8 ساله رياست جمهوري اوباما بالغ بر 115 ميليارد دلار تجهيزات نظامي از آمريكا خريده است.

آيت الله نمازي با بيان اينكه عربستان كه نقش اصلي پركردن خزانه داري آمريكا را دارد، گفت: اوباما مخالف مصوبه كنگره آمريكا مبني بر حق شكايت و مطالبه ديه خانواده كشته شدگان حادثه 11 سپتامبر است و گفته است اين مصوبه را وتو خواهد كرد چرا كه اگر عربستان سعودي دلارهاي خود را از بانكهاي آمريكا خارج كند، اقتصاد آمريكا ورشكسته مي شود.

گفتني است، درسهاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و سيزدهمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./201/1307/ب1

ارسال نظرات