تندروی و زیاده روی در اسلام جایگاهی ندارد/ حفظ وحدت مسلمانان در گرو حقیقت طلبی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي شب گذشته و در جلسه اخلاق خود با اشاره به نزدیکی دهه ولایت و عید الله الاکبر، گفت: خطبه غدیر زبان گویای اثبات ولایت حضرت علی(ع) است.
وی با اشاره به آیه شصت و هفتم سوره مائده که می فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» تببین کرد: در روز غدیر خم پيامبر(ص) خطبه مفصلي بيان كردند و كاراهایشان به گونه اي بود كه مي خواستند همه دستورات خداوند را به شکل دقیق اجرا کنند و ذره اي تسامح در رفتار ايشان مشاهده نشده است چرا كه در آیه ذکر شده پيامبر(ص) از جانب خداوند تهديد شدند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر خم حدود دو ساعت طول كشيد و ایشان در اين خطبه با بيانهاي گوناگون بحث ولايت را مطرح كرده اند، 10 آيه اي كه پيرامون ولايت اميرمؤمنان(ع) نازل شده بود را يكي پس از ديگري بيان كردند، گاهی از افراد حاضر در جمع با بیان این جمله که فلانی آیا شنیدی، اعتراف مي گرفتند تا زمینه بهانه گرفتن برای برخی وجود نداشته باشد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان تشریح کرد: حتی پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند «من مي دانم بعد از من چند نفر از شما تصميم گرفته ايد خلافت را غصب كنيد، كاملا شما را مي شناسم و نام خودتان و پدرانتان را می دانم»، وقتی این سخنان بر زبان پیامبر(ص) نازل شد، رنگ از چهره آن چند نفري كه غصب خلافت كردند پريد، مردم از سخنان پیامبر(ص) شدیداً تعجب کردند ولی نفمیدند منظور پیامبر(ص) چه کسانی بود تا زمانی غاصبین خلافت را غصب کردند.
استاد اخلاق حوزه علمیه آیات قرآن را مهم تر از سخنان پیامبر(ص) دانست و توضیح داد: اگر به آیه صد و چهل و چهارم سوره آل عمران که آمده«قبل از پیامبر اسلام رسولانی آمدند ولی ایشان آخرین پیامبر الهی هستند و یک مرتبه می گوید افرادی بعد از فوت پیامبر(ص) مرتد می شوند و به دین پدرانشان درمی آیند، البته کسی که مرتد شود هیچ ضرری به خداوند نمی تواند بزند و البته تعدادی هم شاکر هستند» توجه کنیم، منظور از شاکرین در این آیه افرادی هستند که روی مبانی دین می ایستند و خداوند نیز به آنها پاداش می دهد.
وی حساب مرتدین را با منافقان جدا دانست و اظهار کرد: کسانی که عامل به حدیث ثقلین نیستند افراد مرتد به حساب می آیند، کسانی که از ابتدای بعثت پیامبر(ص) از ترس جانشان ایمان ظاهری آوردند منافق هستند و حسابشان با حساب مرتدین جدا است.
آیت الله مهدوی با استناد به کتب روایی معتبر اهل تسنن، تبیین کرد: روایاتی در کتب معتبر اهل تسنن وجود دارد که عوام اهل تسنن از این روایات بی خبر هستند، علمایی هم که با خبر هستند اصلاً این روایات را بیان نمی کنند چرا که این روایات صد در صد مکتب تشیع را اثبات می کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که صحیح بخاری و احمد حنبل دو عالم معروف اهل تسنن در کتابشان ذکر کرده اند، افزود: روایاتی که این دو عالم سنی نقل کرده اند از نظر سند نزد خودِ سنیّ ها کاملاً پذیرفته شده است، تا جایی که می گویند صحت سند این روایات در حدّ صحت عبارات قرآن است.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: صحیح بخاری در کتابش 14 روایت مختلف از پیامبر(ص) نقل می کند، متن یکی از این روایات این است که پیامبر(ص) می فرمایند من سبقت گیرنده بر شما در ورود به حوض کوثر هستم، وقتی وارد حوض می شود تعدادی از مردان شما نزد من می آیند ولی توسط ملائکه به جایِ اولشان بازگردانده می شوند، من به خداوند می گویم چرا ملائکه اصحاب من را بردند، خطاب می رسد ای رسول شما نمی دانید بعد از این که شما از دنیا رحلت فرمودید اینها چه فتنه هایی به پا کردند و چه انحرافاتی در دین اسلام بنا نهادند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اظهار کرد: الآن از اهل تسنن بپرسید این افراد چه کسانی هستند، چه کسانی چند روز بعد از رحلت پیامبر(ص) با بی شرمی درب خانه دختر پیامبر(ص) را به آتش کشیدند، خودشان از بیان این کارهایی که توسط پیشوایانشان انجام شده است، خجالت می کشند، اگر چند روز بعد از رحلت امام خمینی(ره) عده ای درب جماران را به آتش می کشیدند، چگونه می شد توجیه چنین عملی را از آنها پذیرفت؟
وی ادامه داد: کسی باورش نمی شود چنین جنایتی در حق اهل بیت(ع) روا داشته اند، این طمع کارانی که تنها خودشان را می دیدند و حب ریاست چشمانشان را کور کرده بود، وقتی به خلیفه دوم گفته شد که حَسَنِین در این خانه حضور دارند، پاسخ داد من از این که خانه را به آتش بکشم ترسی ندارم.
استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: دلیل جسارت به خانه امیرمؤمنان(ع) از سوی خلیفه دوم بیعت گرفتن از کسی بود که خلافت آنها را به خطر می انداخت، با خودش گفته بود اگر سفره این یک مدعی راستین را جمع کنیم می توانیم به راحتی خلافت کنیم، خلافتی که اسم اسلام روی آن بود، چرا که طبق سخنان خودِ خلیفه دوم در نامه اش به معاویه، اصلاً او اسلام را قبول نداشته است و ایمانش ایمانی ظاهری بوده است.
وی با بیان روایتی از کتب اهل تسنن، ابراز کرد: در روایتی آمده پیامبر(ص) به همراه اصحاب وارد يك قلعه در شهر مدینه شدند و به اصحاب گفتند آيا مي بينيد آن چيزي را كه من مي بينم، همه اصحاب پاسخ دادند خیر ما چیزی نمی بینیم، ایشام فرمودند من دارم فتنه هایی را مي بينم كه مثل قطره هاي باران وارد خانه های شما مي شود.
آیت الله مهدوی رفتار امیرمؤمنان(ع) در مواجهه با غاصبین را رفتاری کاملاً منطقی توصیف کرد و گفت: زمانی که امیرمؤمنان(ع) از پیامبر(ص) سؤال پرسیدند وظیفه من در آن شرایط چیست، پیامبر(ص) فرمودند فقط سکوت، چرا که آنها برای از میان برداشتن اسلام تصمیم جدی دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: مسأله مهم این است که پیامبر(ص) تا روز قیامت چراغ راه را برای مردم روشن کرده اند این مسأله خیلی مهم است که حتی در زمان غیبت علما را به عنوان مرجع معرفی کرده اند تا کسی دچار اشتباه نشود و اشتباهش را توجیه کند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به سخنان بی پایه و اساس برخی از عالمان اهل تسنن، تبیین کرد: برخی از علمای اهل تسنن به ما تهمت می زنند و می گویند چرا صحابه پیامبر(ص) را لعن می کنید، این یک ادعای دروغ است صحابه یعنی کسانی که پیامبر(ص) را همراهی کردند، ما چه زمانی به مقداد، ابوذر و سلمان که از یاران راستین پیامبر(ص) بودند لعن کردیم؟ آنهایی که به اهل بیت پیامبر ظلم کردند استحقاق لعن را دارند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر به نظر اهل تسنن ایراد گرفت و ادامه داد: این ایراد به شما وارد است که می گویید همه اصحاب پیامبر(ص) بهشتی می شوند، این کلمه همه را از کجا آورده اید؟ مگر در بین اصحاب افرادی هم منافق نبودند؟ مگر سوره توبه در زمان حضور پیامبر(ص) و اصحاب در طرد منافقان نازل نشده است؟ اگر ما از برخی صحابه دفاع نمی کنیم، به خاطر خیانت آنها در امانت الهی است.
وی با بیان تفسیر عبارت «وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَت اَساسَ الظُّلمِ وَ الجَورِ عَلَيكُم اَهلَ البَيت»، افزود: در جلسه گذشته گفتيم كه كسي حق ندارد بدون دلیل آوردن کسی را لعن کند و دليل این که ما دشمنان اهل بیت(ع) را لعن می کنیم به خاطر این است که آنها شروع كننده ظلم بوده اند، چون اول آنها ظلم كردند و كسي كه ظلم مي كند استحقاق طرد از محضر پروردگار دارد، ما آنها را لعن می کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به تندروی هایی که برخی از شیعیان در برخورد با اهل تسنن دارند، گفت: در بیان حقایق تندروی نکنید، زیاده روی نکنید و تندی نکنید، وظیفه ما بیان حقایق است، ما حقایق را می گوییم که تاریخ را تحریف نکنند، ما برای سخنان خود دلیل منطقی داریم و اهل بیت(ع) به ما یاد داده اند که عفت کلام خود را در هر شرایطی حفظ کنیم.
آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به جنایات آل سعود و داعش در برخورد با شیعیان، تصریح کرد: کسانی که برای اثبات حقانیتشان دلیل ندارند، افراد را می کشند، به ما گفته اند برای حفظ اتحاد به امامان جماعت اهل تسنن اقتدا کنیم، ما هم می گوییم چشم و اقتدا می کنیم، ما با بیان حقایق تاریخ صدر اسلام به دنبال ایجاد یک اتحاد فکری هستیم، پس افرادی هم که می گویند برای حفظ اتحاد، حقایق را بیان نکنید نیز اشتباه می کنند./867/201/ب2