۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۱۳۱۱
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی:

دموکراسی مدرن چیزی جز نفی امامت و بازگشت به سیره خوارج جاهلی نیست

وکیلی غصب پایگاه های جغرافیایی شیعه را از راهبردهای جریان انحرافی از غدیر دانست و گفت: غصب مکه و مدینه تا به امروز بلای جان جهان اسلام است؛ باید از خودمان گلایه کنیم که چرا در حالی که اهل بیت(ع) به هر قیمتی پایگاه اصلی خود را مدینه می دانستند، ما مدینه را از دست داده و دچار یک اشتباه تاریخی شدیم.
عید سعید غدیر خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی وکیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی، شب گذشته در آخرین شب از اجلاس بزرگداشت غدیر در هتل الغدیر مشهد به تبیین راهبردهای جریان انحراف در حذف غدیر پرداخت و گفت: تأکید برای فهم این راهبردها به این دلیل است که به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)باطل شناسی از مقدمات حق شناسی است و حق شناخته نمی شود مگر با شناخت باطل. بنابراین باطل باید همه ادوات، ابزارها و روش هایش مورد مطالعه قرار گیرد.

جریان انحرافی از ولایت به جای انکار خدا، ربوبیت خدا را انکار می کند

وی با بیان اینکه جریان انحرافی از غدیر از صدر اسلام تاکنون تاکتیک های متفاوتی داشته است و امروز از شیوه های جدید استفاده می کند، تصریح کرد: آنگونه که قرآن کریم مسیر جریان انحرافی که مقابل مکتب انبیا مقاومت کرد را تبیین می کند، این جریان مبتنی بر مقاومت در برابر ربوبیت الله قد برافراشت و به جای انکار خود الله، ربوبیت او انکار و آن را از الله به بشر انتقال داد.

وکیلی با بیان اینکه منظور از ربوبیت، مقام هدایت بشر و مراد از الله، رب و مربی بشر از هستی شناسی تا ایدئولوژی و بایدها ونبایدها است، افزود: از ابتدا تا انتهای قرآن مدام توصیه می شود در معرفی الله به مقام ربوبیت او توجه کنید چرا که اگر باور به الله مبتنی بر پذیرش ربوبیت او باشد، توحید ناب و واقعی است وگرنه صرف باور به الله دلیل توحید نیست چنان که امروز نیز جریان انحرافی از این راهبرد استفاده می کند.

راهبردهای جریان انحرافی/ مقاومت در ابلاغ مسأله امامت و ولایت  

استاد دانشگاه ادامه داد: از آغاز بعثت، مقابل پیامبر(ص) در جبهه باطل مقاومت هایی شکل گرفت که از عرصه های جدی آن عرصه مقاومت در ابلاغ مسأله امامت و ولایت بود؛ حتی در چندین نمونه افراد حاضر بودند اسلام را بپذیرند مشروط بر اینکه امامت به آن ها تعلق گیرد یا به امیرمؤمنان علی(ع) تعلق نگیرد.

وی اظهار کرد: جریان انحرافی که بنا نداشت خود را کاملا از قلمرو مسلمانی حذف کند، وقتی در ممانعت از ابلاغ امامت ناکام ماند، روش هایش را تغییر داد که آیاتی که نوعی ترس و خشیت را در نسبت بین خدا، بنده و پیامبر(ص) گزارش می کند(مانند 155 سوره بقره)، به این روش ها اشاره دارد.

وکیلی یادآور شد: جنس ترس پیامبر(ص) و انبیا از جنس ترس های ما نیست بلکه ترس از این است که مبادا در موقعیتی نامناسب مطلبی را که حق است بیان کنند که به دلیل آماده نبودن شرایط و جامعه احتمال تمرد یا ارتداد وجود داشته باشد.

ممانعت از وصیت کردن پیامبر و گفتمان حسبنا کتاب الله

وی، ممانعت از وصیت کردن پیامبر(ص) و ایجاد گفتمان حسبنا کتاب الله(که تا به امروز در بخشی از جهان اسلام و به ویژه وهابیت به طور جدی مطرح است) را از دیگر راهبردهای جریان انحرافی برشمرد و گفت: در عین حال پیامبر(ص) با مدیریت بحران در روزهای آخر عمر نگذاشتند کار به ارتداد بکشد و هم در مکه و هم مدینه منافقان را تحمل کرده و با اینکه آنها را می شناختند، برخورد نکردند که سرّ برخی ازدواج های پیامبر(ص) و اینکه فرمودند «ما اوذیتم مثل ما اوذی النبی» را اینجا می شود فهمید به گونه ای که ایشان حتی در زندگی شخصی شان مصایب را تحمل می کردند.

دبیر علمی نهمین اجلاسیه بزرگداشت غدیر خاطرنشان کرد: کسانی که مسلمان باشند اما مانند منافقان، حکمی از احکام خدا را نپذیرند در مفاهیم اعتقادی و نه فقهی، دچار کفر اعتقادی شده اند.

هم زبانی ظاهری و ناهمدلی باطنی و غصب مرجعیت سیاسی امام

وی، هم زبانی ظاهری و ناهمدلی باطنی  وغصب علنی و فیزیکی منصب امامت و ولایت را از دیگر راهبردهای جریان انحرافی غدیر دانست و افزود: آنان رسما از طریق بازتولید رفتار جاهلی با ادبیات صریح و آشکار جاهلی برای حذف تأویلی پیام دین و حذف مرجعیت سیاسی حضرت علی(ع) تلاش کردند. اینکه در سقیفه حتی یک آیه قرآن خوانده نشد و مباحث از سر جهالت بود، بحث اختلافی نیست و همه منابع اهل سنت آن را تأیید می کنند.

غصب مرجعیت علمی و معنوی امام

وکیلی اضافه کرد: مخالفان غدیر همچنین با تولید گفتمان «الصحابه کلهم عدول» و وارد کردن اسرائیلیات، برای غصب مرجعیت علمی امام تلاش کرد اما از ان زمان تاکنون همچنان حتی در برابر کوچکترین کلام بسیار ناکام هستند. از سوی دیگر برای حذف یا غصب مرجعیت معنوی امیرمؤمنان علی(ع)، اهل سنت مکتب تصوف را ایجاد کردند تا خلأای را که با حذف میراث عرفانی اهل بیت(ع) ایجاد می شد، جبران کنند و در این راستا حتی اماکن متمرکز در معنویت را هم از شیعه گرفتند.

 غصب پایگاه های اصلی جغرافیایی شیعه/ از دست دادن مکه و مدینه از سوی شیعه یک اشتباه تاریخی بود

وی، غصب پایگاه های اصلی جغرافیایی شیعه را که با ظهور مهدی موعود(عج) به جای خود باز خواهد گشت، از دیگر راهبردهای جریان انحرافی از مسیر ولایت برشمرد و ادامه داد: غصب مکه و مدینه تا به امروز بلای جان جهان اسلام است؛ باید از خودمان هم گلایه کنیم که چرا در حالی که اهل بیت(ع) به هر قیمتی پایگاه اصلی خود را مدینه می دانستند و اگر جای دیگر می رفتند یا موقتا واز روی مصلحت بود یا به اجبار می رفتند، ما مدینه را از دست داده و دچار یک اشتباه تاریخی شدیم. چنان که در عراق هم با از دست دادن سامرا دچار مشکل شده ایم.

تحریف لفظی پیام و حدیث غدیر

استاد دانشگاه تحریف لفظی پیام و حدیث غدیر را دیگر راهبرد جریان انحرافی معرفی و اظهار کرد: مکتب خلفا در انکار فضایل و مناقب اهل بیت(ع) حتی تا ناصبی گری و انکار مطلق حدیث غدیر و لعن و سبّ امام پیش رفتند.

غصب مناقب و فضایل اهل بیت و انتقال آن به خلفا

وی افزود: از دیگر غصب های تلخ، غصب مناقب و فضایل اهل بیت(ع) و انتقال آن به رهبران غاصب بود به گونه ای که احادیث پیامبر(ص) در منزلت امیرمؤمنان علی(ع) را برای خلفا استفاده می کردند وهنوز هم در مجامع غیرشیعی به این ها استناد می کنند.

تحریف معنوی سخنان پیامبر

دبیر علمی اجلاس غدیر تصریح کرد: جریان انحرافی از ولایت همچنین در راهبرد تحریف معنوی، بسیاری معانی از جمله معانی حدیث غدیر را به نفع خود تغییر دادند که مغالطه هایی خلاف علم و ادبیات و پژوهش های تاریخی است.

وکیلی اضافه کرد: درباره واژه مولی نیز نگفتند اولوالامر را قبول نداریم بلکه ادعا کردند اولوالامر به معنای حاکم است بنابراین عجیب نیست اگر امروز می بینیم، امثال قرضاوی می گویند زن مسلمان لازم نیست در اروپا حجاب داشته باشد چرا که اولوالامر(حاکم) آن کشورها به بی حجابی امر می کنند.

لیبرال دموکراسی چیزی جز نفی امامت از مبنا نیست

وی افزود: در تداوم این تفکر، اکنون نیز سویه انحرافی جدیدی از سوی دنیای غرب تولید شده است که تلاش می کند مسلمان ها هم الگوی حکومت و تفکر لیبرال دموکراسی را که چیزی جز حذف امامت از مبنا نیست، بپذیرند.

استاد دانشگاه با انتقاد از نفوذ تفکر لیبرال دموکراسی در میان شیعیان و مسلمانان گفت: بسیاری از مسلمانان نه تنها این تفکر را پذیرفته اند بلکه عمدا یا سهوا آن را تبلیغ هم می کنند در حالی که مبنای آن نفی امامت از مبنا است. این تفکر به جای یک امام در رأس امامت جامعه، به امامهای متعدد به تعداد  انسان ها و تعیین حلال و حرام و خوب و بد از سوی انسانها اعتقاد دارد.

دموکراسی مدرن چیزی جز بازگشت به سیره خوارج جاهلی نیست

وکیلی تأکید کرد: بسیاری اعتقاد لیبرال دموکراسی را مدرنیته می دانند در حالی که این عین دیدگاه خوارج در سال 37 هجری است که امیرمؤمنان علی(ع) درباره شان فرمودند: «کل امرأ منهم امام نفسه».

دبیر علمی اجلاس بزرگداشت غدیر با تأکید براینکه دموکراسی مدرن چیزی جز بازگشت به سیره خوارج جاهلی نیست، یادآور شد: هر چند لیبرال دموکراسی به نام آزادی علیه آزادی واقعی تلاش می کند اما ما معتقدیم مکتب اهل بیت و گفتمان غدیر هر چه بیشتر منتشر شود به دلیل هماهنگی با فطرت انسانی و استحکام مبانی ظرفیت جذب جامعه بشری را دارد و گسترش پیام غدیر می تواند جامعه را برای عصر ظهور آماده کند./201/930/ب1

ارسال نظرات