۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۵۲۰۸۱
تحلیلگر مسائل بریتانیا:

شورای همکاری خلیج(فارس) به پیشنهاد بریتانیا از سوی اعراب تاسیس شد

تحلیلگر مسائل بریتانیا با بیان اینکه شورای همکاری خلیج(فارس) به پیشنهاد بریتانیا تشکیل شد، گفت: این شورا کاملا از حمله عراق به ایران در جریان بود و بریتانیا نیز دو یا سه هفته قبل از حمله عراق سفارت خود را در ایران بدون ارائه هیچ دلیلی تعطیل کرد که نشان می دهد کاملا از حمله اطلاع داشته است.
مجید تفرشی تحلیل گر مسائل بریتانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی ایران در سال‌های 1984-1985 میلادی از سوی پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پیرامون مروری بر تازه‌ترین اسناد رسمی آزاد‌ شده در آرشیو ملی بریتانیا صبح امروز در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

در این نشست تخصصی مجید تفرشی، تاریخ نگار و تحلیلگر مسائل بریتانیا پیرامون آرشیو ملی کشور بریتانیا گفت: آرشیو ملی بریتانیا سنت طولانی در آزادسازی اسناد دارد و از نظر مکانی این آرشیو ملی بریتانیا در محلی که از نظر تاریخی مهم است و از باغ های تاریخی جرج سوم بوده واقع شده است.

وی با اشاره به نحوه آزادسازی اسناد از سوی بریتانیا، اظهار داشت: در سال 97 در مبارزات انتخاباتی حزب کارگر آزادسازی اسناد صورت گرفت و وقتی تونی بلر از این حزب به قدرت رسید این قانون را تصویب کرد ولی اجرای آن 10 سال طول کشید.

این تحلیلگر مسائل بریتانیا به اشاره به اسناد آزاد شده در آرشیو ملی بریتانیا، گفت: 60 تا 70 درصد از اسناد آزاد شده از تحولات سال های 1368 تا 1371 هجری شمسی است که درباره خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس و مالکیت جزایر سه گانه است.

وی ابراز داشت: این اسناد آزاد نمی شد چون آزاد شدن این اسناد کفه ترازو را به یک طرف دعوا پیرامون جزایر و به نفع ایران تغییر می داد، چون این اسناد در اثبات حاکمیت حاکمیت جزایر سه گانه برای ایران بسیار مهم است.

مجید تفرشی با بیان زیرکی بریتانیا پیرامون این قانون، اظهار داشت: دولت بریتانیا برای خنثی کردن قانون دسترسی اسناد یک سیاه نمایی انجام داده به طوری که مثلا یک پرونده که 200 صفحه است تمام 200 صفحه آن مهم نیست بلکه 20 صفحه آن مهم است، حال این پرونده 200 صفحه ای را طبق قانون آزاد سازی اسناد تحویل می دهند اما آن 20 صفحه مهم آن را سیاه می کنند.

وی ادامه داد: هیچ دولتی منافع ملی خود را برای پژوهشگران فدا نمی کند و حتی در خیلی از موارد وقتی سندی توقیف شده آزاد می شود می بینیم خیلی هم مهم نبوده است.

مجید تفرشی افزود: نکته مهم درباره تحولات زمان جنگ است که دولت های عربی، غربی، اپوزیسیون یک تقسیم سه گانه از جنگ ایران و عراق داشتند که اسناد نشان می دهد حامی، مشوق و توجیه گر حمله عراق بودند.

این تاریخ نگار معاصر با اشاره به اولین بیانیه ارتش عراق ابراز داشت: حزب بعث عراق در اولین بیانیه خود سه خواسته را مطرح کرده بود که اول آزادی جزایر اشغال شده، دوم آزادی و استقلال خوزستان و سوم حاکمیت بر شط العرب بود.

تفرشی به تشکیل شورای همکاری خلیج فارس به پیشنهاد بریتانیا اشاره و گفت: یکی از تبعات انقلاب اسلامی تشکیل شورای همکاری خلیج فارس بود که با پیشنهاد بریتانیا تأسیس شد و ایران هم به آن دعوت نشد که اکنون یک شورای ضد ایرانی است.

علت تعطیل شدن سفارت بریتانیا در ایران قبل از حمله عراق

این تحلیلگر مسائل بریتانیا به علت تعطیل شدن سفارت بریتانیا در ایران قبل از حمله عراق اشاره کرد و بیان داشت: این شورا کاملا در جریان جنگ عراق به ایران قرار داشته است و دولتهای غربی به ویژه بریتانیا در این باره دو موضع داشت، از یک طرف دولت بریتانیا به طور تلویحی نسبت به حمله عراق چشم پوشی و سکوت کرد به نحوی که قبل از شروع حمله عراق دو یا سه هفته قبل از آن بریتانیا سفارت خود در ایران را بدون هیچ ارائه دلیلی تعطیل می‌نماید که نشان می دهد کاملا از حمله عراق اطلاع دارند.

تفرشی به سه موضع کشورهای عربی و غربی در قبال جنگ ایران و عراق، اظهار داشت: کشورهای عربی و غربی در این باره سه موضع داشتند، اول اینکه ایران شکست بخورد، دوم اینکه عراق شکست نخورد و سوم اینکه هر دو در این جنگ موفق نشوند.

خیانت در امانت بریتانیا نسبت به مناسبات تجاری با ایران

این تاریخ نگار معاصر به خیانت در امانت بریتانیا نسبت به ایران اشاره و گفت: در اوایل جنگ اتفاقاتی می افتد که به خاطر مناسبات تجاری با بریتانیا ایران را خشمگین می کند، به نحوی که بریتانیا در مقابل سه قرار داد تجاری با ایران خیانت در امانت می کند.

وی ادامه داد: در زمان شاه ایران تانک های زیادی را از انگلیس خریداری و پول آن را هم پرداخت می کند اما وقتی که انقلاب می شود و جنگ و تحریم علیه ایران صورت می گیرد انگلیس آن را به عراق و اردن می دهد.

تفرشی به خیانت دوم انگلیس اشاره کرد و گفت: مسأله دیگر که در  اسناد هم موجود است خرید ناوهای کوچک که امروز به ناو بالگرد معروف می باشد است که ایران در زمان شاه چهار تا از این ناو ها را خریداری می کند که وقتی انقلاب می شود بریتانیا از تحویل دادن آن خودداری می کند.

تفرشی افزود: سیستم راداری هم مسأله دیگری بود که بریتانیا می خواست به ایران بدهد ولی آن را کنسل کرد.

این تحلیلگر مسائل بریتانیا اظهار داشت: در طول این اسناد یک نکته مهمی که وجود دارد این است که ما هر موقع با کشور بریتانیا قطع ارتباط داشته ایم میزان خسارت آن بیشتر بوده است، چون وقتی رابطه قطع بوده بریتانیا هر کاری که خواسته بر علیه ایران انجام داده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد مذاکرات ایران و بریتانیا بیشتر به نفع منافع کشور است و تجربه تاریخی و اسناد این را نشان می دهد که داشتن رابطه به سود ایران است به ویژه بعد از پسابرجام این مسأله مهمتر است.

تفرشی ابراز داشت: ما باید شرایطی را رقم بزنیم که از جهت منافع ملی، ایران بیشترین بهره را ببرد./9598/201/ب2

ارسال نظرات