۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۵۲۸۳۹
رئيس ستاد اربعين:

روادید اربعین لغو نمی شود

ذوالفقاری اعلام كرد: لغو رواديد براي سفر اربعين يقيناً اتفاق نمي‌افتد، بنابراين زائران بايد ويزا داشته باشند.
ذوالفقاری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، در جلسه ستاد اربعين كه صبح امروز در محل وزارت كشور برگزار شد حسين ذوالفقاري، تأكيد كرد: مردم و زائران از هم اكنون در سامانه اعلام شده توسط سازمان حج و زيارت ثبت‌نام كرده و ويزاي خود را دريافت كنند.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده براي سازماندهي امور زائران، افزود: ما امكانات خوبي را فراهم كرده‌ايم اما اگر لازم باشد در استان هاي مرزي هم براي تهيه امكانات لازم براي زائران، جلسات برگزار خواهيم كرد.

ذوالفقاري درباره امكان بازگشايي مرز سومار گفت: بازگشايي اين مرز نيازمند تأمين زيرساخت‌هاي لازم و همچنين تأمين امنيت كامل از سوي دولت عراق است. ما در روزهاي آتي جلسه ويژه‌اي را برگزار خواهيم كرد تا مشخص كنيم اين مرز باز خواهد شد يا خير ولي فعلاً به استانداري كرمانشاه اعلام كرده‌ايم كه امكانات زيرساختي خود را آماده كنند تا اگر ساير شرايط فراهم شود، اين مرز نيز باز شود.

به گفته رئيس ستاد اربعين، كميته بحران هم براي مديريت يك وضعيت غيرعادي تشكيل خواهد شد و مسئوليت آن هم به عهده سازمان هلال‌احمر است.

ذوالفقاري همچنين با بيان اينكه بيمه زائران اجباري است و همه زائران بايد با بيمه وارد عراق شوند، خاطرنشان كرد: امور اداري مربوط به بيمه زائران نهايي شده و قرارداد آن هم با يكي از بيمه‌ها به امضاء رسيده است.

وي به زائران مجدداً‌ توصيه كرد كه همه دنبال دريافت ويزا باشند و دريافت ويزا را به روزهاي آخر موكول نكنند.

ذوالفقاري تاكيد كرد: قرار شده است براي اتباع خارجي هم ويزا صادر شود، بنابراين همه زائران بايد دنبال دريافت ويزاي خود باشند. البته قرار شده است پس از ايام عاشورا دفاتر عراق در ايران براي صدور ويزا فعال‌تر شود.

رئيس ستاد اربعين در پايان با بيان اينكه هرچه مردم بيشتر در قالب كاروان‌ها به عراق اعزام شوند مشكلات هم كمتر خواهد شد، گفت: تأكيد ما اين است كه در همه استان‌ها كميته اعزام تشكيل شود تا مردم ترغيب شوند به صورت كارواني به عتبات اعزام شوند.

امسال حتي يك نفر بدون ويزا به عراق نمي رود

حسن قشقاوي معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه امروز ظهر در حاشيه نشست خبري رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني كه در وزارت كشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ما پيشنهاد لغو رواديد داديم اما طرف عراقي نپذيرفت، البته با وجود رواديد 40 دلار هيچ ضرري به طرفين نمي‌رسد. حدود 2 ميليون بصورت متقابل زائر داريم بنابراين نه نفع كسي است و نه ضرر كسي و اين يك عمل متقابل است.

وي افزود: درباره لغو رواديد هم آقاي لاريجاني گفته اند و هم بنده در ملاقات كنسولي گفتم و بر اين موضوع تاكيد داشتيم. بنده رسما در آخرين سفر كنسولي گفتم كه ما مايليم رواديد لغو شود و يا هركار كه شما (طرف عراقي) انجام دهيد ما نيز انجام مي‌دهيم. اما اگر آنان لغو رواديد نكردند، براي طرف ايراني مشكل خاصي نيست گرچه براي زايران لغو رواديد خوب خواهد بود.

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه تاكيد كرد: لغو رواديد نه به نفع و نه به ضرر يك طرف است به همين خاطر ديگر جاي گله نيست اما از نظر ما اگر لغو كنند، بهتر است.

قشقاوي بيان كرد: اربعين امسال قطعا رواديد لغو نخواهد شد و همه بايد ويزا بگيرند. امسال تمهيداتي چيده شده كه امكان ندارد كسي بدون ويزا بتواند به عراق و اربعين برود./1330/د101/ی

ارسال نظرات