۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۵۳۲۳۶
تولیت آستان قدس رضوی:

نیازمند اجتهاد تمدن‌ساز هستیم/ نظام انتخاباتی ایران بی‌نظیر است

تولیت آستان قدس رضوی با متمایز خواندن جریان انتخابات در ایران، گفت: در ایران افراد بر اساس وظیفه و تکلیف به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت حرم مطهر رضوی پیش از ظهر امروز دوشنبه 12 مهر در مراسم رونمایی از اسناد پژوهشی اولین نقشه الگوی اسلامی پیشرفت در مرکز حوزوی مروی، گفت: غایت شریعت برای این است که انسان تزکیه شود. بر اساس آیات و روایات حکومت اسلامی مبتنی بر دین نظامی است که موضوع اصلی کار آن هدایت است.

وی افزود: در هدایت کامل مردم به جایگاهی می رسند که خودشان در بحث عدالت، فاعل امور می شوند.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص مشخصه های دولت رفاه، عنوان کرد: در دولت رفاه تنها نیازهای کلی و اصلی که عمدتا مادی است مدنظر قرار می گیرد. اصولا در تعریف الگوی اسلامی پیشرفت باید به این موضوع مهم توجه کنیم که؛ تعریف ما از انسان چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در خصوص تعریف قرآن از انسان، ابراز داشت: بر اساس سوره مبارکه «الرحمن» خداوند ابتدا به «علم القرآن» توجه دارد و سپس به «خلق الانسان» می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در نگاه دولت هدایت، تمام زمینه‌های هدایت جامعه مدنظر قرار می‌گیرد، متاسفانه آنچه که از سوی الگوهای غربی ارائه می‌شوند، به ابعاد بسیار محدودی از انسان‌ها می‌پردازند.

تولیت حرم مطهر رضوی در خصوص تفاوت نظام انتخابات در ایران و خارج از کشور، بیان داشت: در خارج هم مانند ایران صندوقهای رای وجود دارند، اما وجه تمایز نظام انتخاباتی ایران این است که؛ مردم و کاندیداها بر اساس تکلیفی که دارند به امر انتخابات ورود پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: حتی در بحث «قضا» نیز به این شکل است که؛ قاضی نمی‌تواند احساس شخصی خود را در امر قضاوت دخیل کند و باید بر اساس حکم الهی کار کند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی درباره نظام مقدس الهی، گفت: در این نظام شاکله اصلی حول محور ولایت فقیه شکل می‌گیرد، احکام و قوانین نیز بر شرع مقدس منطبق می‌شوند، ضمن اینکه قدسیت نظام هم بر اساس انگیزه‌های الهی شکل می‌گیرند.

وی لازمه پیشرفت را یک حرکت همه جانبه دانست و تأکید کرد: اگر در بخش‌های محدودی مانند تربیت توفیق داشته باشیم نمی‌توانیم کار خود را پیشرفت بدانیم، بر همین اساس اگر می‌خواهیم در زمینه‌هایی مانند از بین رفتن فقر، فحشا، فساد و ناهنجاری ها موفق ظاهر شویم، باید کل جامعه در همه ابعاد پیشرفت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با برشمردن شاخصه‌های پیشرفت، بیان داشت: امنیت، عدالت اجتماعی، اعتماد به نفس و اتکال به خداوند از مشخصه‌های پیشرفت است.

وی گفت: باید در زمینه پیشرفت در جامعه حوزه‌های علمیه نقش موثری داشته باشند، به این معنا که؛ در تمام زمینه‌ها به ارائه الگو بپردازند، زیرا هر زمان که از الگوهای استفاده شده است، توفیق نیز همراه آن حاصل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: با اجتهاد تمدن ساز می‌توان به مدنیت و پیشرفت رسید. باید علما و فقها در تمامی زمینه‌ها به خصوص فضاهای ارتباطی و مجازی ورود کنند و در و تمامی ابعاد به ارائه احکام بپردازند.

وی با بی‌نظیر خواندن جایگاه آموزش، ابراز داشت: فضاهایی مانند آموزش و پرورش و نظام آموزشی دانشگاهی بسیار مهم هستند و باید برای ادامه کار خود به سند تحولی که از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده است توجه جدی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان گفت: ما مسلمانان مدعی حقوق انسانی در عالم هستیم، زیرا آنچه که غرب در حال ارائه است، در نهایت به نقض حقوق انسان‌ها منجر می‌شود./856/پ201/ج

ارسال نظرات