۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۵۳۳۱۹

برگزاری مراسم شور حسینی در بیرجند

مراسم شور حسینی عصر امروز به مناسبت ماه محرم با حضور با شکوه مسؤولان استانی و شهرستانی، مردم و هیئأت‌های مذهبی در مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار شد.
محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، مراسم شور حسینی عصر امروز به مناسبت ماه محرم با حضور با شکوه مسؤولان استانی و شهرستانی، مردم و هیئأت‌های مذهبی در مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار شد.

در مراسم شور حسینی مراسمات سنتی استان از جمله علم بندان و حسن حسین به همراه مداحی مداحان استان برگزار شد و حال و هوای محرمی به استان دادند.

در بسیاری از نقاط کشور و استان عزاداری‌ها سنتی انجام می‌شود و یکی از این مراسمات سنتی که در جای جای خراسان جنوبی برگزار می‌شود مراسم حسن حسین است، مراسمی که اکثر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی همراه با نخل‌گردانی و حمل علم انجام می‌شود.

در این مراسم مردم کمربندهایی را در پشت یکدیگر می‌گیرند به طوری که کسی نمی‌تواند از بین آن‌ها عبور کند و با حرکات خاصی سینه می‌زنند و در این مراسم هرازگاهی کلماتی از بنیه امام حسین(ع) گفته می‌شود.

سینه‌زنان در اجرای این مراسم مصمم هستند و بسیاری از افراد برای مظلومیت ائمه اطهار(ع) اشک می‌ریزند.

مراسم سنتی حسن حسین حدود 100 سال در خراسان جنوبی قدمت دارد در گذشته فقط ریش سفیدان مجلس در این مراسم شرکت می‌کنند اما امروز این مراسم در بین جوانان و ریش سفیدان صورت مشترک انجام می‌شود.

علم‌بندان نیز یکی از مراسمات سنتی خراسان جنوبی است که هر ساله در ابتدای ماه محرم توسط عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) انجام می‌شود، این مراسم از مهم‌ترین نمادهای ماه محرم است که در استان پهناور خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

علم توسط سادات مجلس بسته می‌شود و پس از بستن علم یکی از سادات آن را برداشته و در حسینیه و یا هیئأت‌ می‌چرخاند و علم را در بین مردم برای زیارت کردن آن می‌برد و در همین عین نیز روضه خوانی و مداحی هم انجام می‌شود.

این مراسمات سنتی نشان دهنده ارادت و عشق مردم به مولای خودشان اباعبدالله الحسین(ع) دارند، این مراسم از سال‌های بسیار دور در خراسان جنوبی برگزار می‌شده است.

قابل ذکر است مراسم سنتی علم‌بندان در خراسان جنوبی به شماره 627ـ91/9/22 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

در پایان مراسم با شکوه شور حسینی پرچم حرم حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در بین مردم برای زیارت کردن چرخانده شد و با مداحی مداحان استانی حال و هوای خاصی را به فضای هیئأت داد./880/203/ب3

ارسال نظرات