اخلاص یکی از علل جاودانگی قیام امام حسین است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدرضا کمالی با اشاره به روایتی از امام صادق اظهار داشت: امام ششم از رفتار های انسان و تعاملات آن، به معاملات یاد می کند و اصول معاملات را در 4 چیز ذکر می فرماید؛ معامله با خدا، با نفس، با مردم و با دنیا که هر کدام از این ها هفت رکن و ویژگی دارند و اگر این ویژگی ها در کسی جمع بشود از خواص بندگان خداوند می شود.
وی ادامه داد: در دین اسلام هر بنده ای درجه ای دارد که اسلام نخستین مرحله بوده و پس از آن ایمان، درجه و مرحله بعدی است؛ تقوا پس از ایمان بوده و در نهایت مرحله یقین قرار دارد که رسیدن به یقین کار هر کس نیست.
این کارشناس امور دینی اظهار داشت: هر کسی نمی تواند بگوید به یقین رسیده ام اما وقتی رسول خدا از جوانی سؤال کرد روز خود را چگونه شروع کردی پاسخ داد با یقین شروع کردم؛ پس از اینکه رسول خدا نشانه های یقین او را تأیید فرمود به این جوان تذکر داد دعا کن در این حال بمانی؛ امکان دارد کسی مراحلی را در زندگی طی بکند و به درجات بالایی برسد اما نتواند این ها را برای خود حفظ کند.
وی تصریح کرد: وقتی فرشته مرگ زمان مردن به انسان سلام کرد یعنی انسان مراحل عبودیت خود را با سلامت طی کرده است و خوشا به حال چنین بنده ای چون در آن زمان از خودش مطمئن می شود و نفس مطمئنه نامیده می شود؛ مصداق کامل نفس مطمئنه امام حسین است اما دیگران هم در مراحل پایین تر به مرحله ای از اطمینان رسیده اند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان در ادامه بیان روایت امام صادق اظهار داشت: امام صادق خصلت هایی را ذکر می کند و اگر همه این ها در کسی وجود داشته باشد انسان رستگاری است و باید بر استمرار این خصلت ها مراقبت کند؛ راه مراقبت و دوام در صراط مستقیم از محاسبه اعمال حاصل می شود و در روایتی از امام کاظم ذکر شده کسی که محاسبه عمل نداشته باشد از ما اهل بیت نیست.
وی تأکید کرد: کسی که این خصلت ها را مطالعه کرد و آن ها را در خود نیافت فرصت دارد تا ویژگی های مورد نظر اهل بیت را در خود ایجاد کند؛ وقتی در این مسیر قرار گرفتیم تا کم کم ویژگی های مورد نظر اهل بیت را کسب کنیم به تدریج در مسیر اولیای خدا خواهیم شد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان با اشاره به ارکان معامله با خداوند اظهار داشت: اولین رکن معامله با خداوند ادای حق او است چون همه چیز ما از خداوند بوده و از همه مهم تر به ما نعمت وجود داده است و همه ما «فقیر الی الله» هستیم؛ هرگز نمی توانیم آن طوری که شایسته است حق خداوند را ادا کنیم و حتی بهترین و کامل ترین بندگان خداوند هم اقرار کرده اند که نمی توانند.
وی اظهار داشت: رسول خدا فرموده حق خداوند بر بندگان بزرگ تر از آن است که بتوان آن را ادا کرد؛ درست است نمی توان آنطور که باید حق خداوند را به جا آورد اما به هر حال هر انسانی نسبت به خداوند مسؤولیتی دارد؛ خدای سبحان حق خود را بر بندگانش اطاعت خودش قرار داده است؛ صراط مستقیمی که انسان را به حق می رساند راه اطاعت از خداوند است که بدون اقتدا به اولیای الهی امکان ندارد.
وی اظهار داشت: انسان در هر حال نیاز به هدایت اولیای خداوند دارد؛ صراط مستقیم صراط عبودیت و اطاعت خداوند است اما بدون راهنمایی و هدایت اولیای خدا که در رأس آن ها 14 نفس مقدس قرار دارند، نمی توان به حق رسید زیرا شیطان به گفته خودش در راه مستقیم خداوند می نشیند تا بندگان را گمراه کند.
حجت الاسلام کمالی تأکید کرد: در رساله حقوق بزرگ ترین حق خداوند بر بندگان بعد از عبادت این است که چیزی را شریک خداوند قرار ندهد؛ عمل انسان باید همراه با اخلاص باشد چون در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد؛ وقتی انسان در عمل خود دیگران را داخل کند چیزی را شریک خداوند قرار داده و از عمل خود اخلاص را دور کرده است؛ خداوند بر خودش واجب کرده امور کسی که اعمالش را خالصانه برای خدا انجام دهد را کفایت کند.
وی اظهار داشت: یکی از علل جاودانگی حرکت امام حسین، اقدام ایشان بر محور اخلاص است؛ امام حسین به دنبال تحصیل رضایت خداوند بود و بر بلاها صبر کرد و در قتلگاه ذکر کرد که معبودی جز خداوند ندارم و به رضایت او راضی و به قضای او تسلیم هستم./202/9704/ب1