۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۵۳۹۱۶
معاون حوزه علمیه مازندران:

ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ مهم ترین رﮐﻦ ﻋﺰاداری اﻣﺎم ﺣسین است

معاون حوزه علمیه مازندران ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ را مهم ترین رﮐﻦ ﻋﺰاداری اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ(ع) داﻧﺴﺖ و گفت: اﮔﺮ ﻣﺤﺮم را درک ﻧﮑﻨﯿﻢ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ از ﻋﺎﺷﻮرا ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ و ﭘﯿﺎم آن را در زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﺟﺎری ﮐﻨﯿﻢ.
امام حسین (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام زین العابدین زارع، معاون حوزه علمیه مازندران صبح امروز در مراسمی که به مناسبت دهه محرم در ساری برگزار شد، ﺑﺼﯿﺮت و ﻣﻌﺮﻓﺖ را مهم ترین رﮐﻦ ﻋﺰاداری اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ(ع) داﻧﺴﺖ و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: اﮔﺮ ﻣﺤﺮم را درک ﻧﮑﻨﯿﻢ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ از ﻋﺎﺷﻮرا ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ و ﭘﯿﺎم آن را در زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﺟﺎری ﮐﻨﯿﻢ.

وی با این که بشریت برای تکامل حیات خویش نیازمند عاشورا است، گفت: عاشورا می تواند فطرت توحیدجو، خداباور، عدالت طلب و مقاومت در برابر ستمگری را تقویت و جوامع بشری را تا پـای جـان برای حرکت بر این مدار تشویق کند.

حجت الاسلام زارع یادآور شد: عاشورا دانشگاه بزرگ تربیتی است که سالیان سال فارغ التحصیلان زیادی دارد که در مکتب عشق، عقلانیت، عبادت و زهد می آموزند و هر کس در آن ثبت نام کند تربیت جامعی خواهد یافت.

استاد حوزه علمیه مازندران مقابله با توطئه های دشمنان را نیازمند بهره گیری از فرهنگ عاشورا دانست و تصریح کرد: امروز فرهنگ عاشورا یک استراتژی مهم برای جلوگیری از نفوذ و توطئه دشمنان اسلام و انقلاب است.

وی با بیان این که محرم و عاشورا بی‌بدیل‌ترین ظرفیت معرفتی،‌ فرهنگی و حماسی عالم است، افزود: محرم حسینی دانشگاه بزرگ انسان سازی است و آزمونی عظیم برای همه آزادگان، دینداران و پالایشگاه زدودن زنگار همه گناهان و معاصی است.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که عاشورا نمایش همه خوبی ها و فضائل در یک طرف و همه رذائل و زشتی ها در طرف مقابل است، گفت: آحاد جامعه اسلامی باید از این ظرفیت بزرگ فرهنگی با بصیرت و معرفت بالا و به دور از همه اوهام،‌ بدعت‌ها وخرافات در عزاداری ها نهایت بهره و استفاده را ببرند.

معاون حوزه علمیه مازندران آحاد جامعه را به تفکر در مکتب سیدالشهدا(ع) فراخواند و گفت: مقام، مقصد، استقامت، پایداری و هر عظمتی که برای یک انسان کامل می توان تصور کرد، همه در صحرای کربلا اتفاق افتاد که انسان هر چه در عاشورا تفکر کند بر تحیرش افزوده می‌شود.

وی با بیان این که عاشورا خلاصه مکتب اسلام و راه روشن هدايت بشريت است، افزود: اگر آموزه هاي عاشورا در جامعه نهادينه و فرهنگ سازي شود، شاهد تحول عميق و ماندگار در جامعه خواهيم شد، چرا که اگر نور عاشورا در جامعه پرتو افکني کند فطرت پاک مردم بيدار مي شود.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که اگر فرهنگ عاشورا به درستي در جامعه تبليغ شود اثرگذاری آن بی نهایت است، افزود: بايد عاشورا را بشناسيم تا سئوالات خود در زمينه فلسفه قيام کربلا و حوادث آن پاسخ دهيم.

استاد حوزه علمیه مازندران ويژگي عزاداري اصيل حسینی را داراي ابعاد تعالي روحي و فکري انسان دانست و گفت: بي شک بزرگترين درس تربيتي براي انسان و آزادي بيان در کربلا و عاشورا نهفته است.

معاون حوزه علمیه مازندران با بيان اين‌که امام حسين(ع) اگر شهيد نمي شد، انسان امروز ذره اي روح و عزت حماسي نداشت، خاطرنشان کرد: تنها عشق سر کربلا نيست بلکه کربلا داراي تعاليم عقلاني است و بايد اين عقلانيت داراي ابعاد بزرگ تربيتي است در جامعه امروز رشد و تبيين شود.

حجت الاسلام زارع با بیان این که عاشورا در حقيقت، دانشگاه بزرگي براي خودسازي و هويت‌سازي است، تصریح کرد:  اگر به تشريح و همچنين تفصيل دقيق اين واقعه تأثيرگذار پرداخته شود به یقین ابعاد جوشان تربيتي و فرهنگي خود را به طور کامل نمايان مي‌کند.

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: دانشگاه بزرگ عاشورا به سبب تأثيرگذاري بالا و ارزشمند در سرنوشت انسان نقشي گسترده و ويژه دارد که امروز به سبب همين تأثيرگذاري عميق فرهنگ عاشورا است که ايمان و اراده ملت ايران دو چندان شده و دشمنان، مستکبران و معاندان براي مقابله با اين فرهنگ عميق انواع توطئه‌ها را به کار بسته و مدام در حال برنامه‌ريزي و ضربه به اصل مکتب شيعه بوده و اجازه نشر اين فرهنگ را در بين ملت‌هاي بشري نمي‌دهند.

معاون حوزه علمیه مازندران با بيان اين‌که امام حسين(ع) به عنوان يک سرمشق جاويد و به عنوان کسي که مقابل فساد ايستادگي کرده و امروز به يک الگوي ارزشمند تبديل شده است، خاطرنشان کرد: امام حسين‌(ع) و يارانش با ايستادگي در برابر ظلم، به نمادي براي بشريت امروز تبديل شده، چرا که بشر امروز نياز به يک پشتوانه قوي براي مقابله با زورگويي‌ها و ستم‌ها دارد و اين الگو، همان فرهنگ و قيام سرخ امام حسين‌(ع) است.

حجت الاسلام زارع امام حسین(ع) را سرلوحه و الگوی همه آزادی خواهان جهان معرفی کرد و گفت: امروز نیز ملت های آزاده جهان همه به تبعيت از مولا و مقتداي خويش با هيچکدام از حاکمان و متجاوزان ظالم در هيچ عصري بيعت نمي‌کنند.

وی با بيان اين‌که بين دو فرهنگ عاشورا و انتظار ارتباط معناداري وجود دارد، ابراز داشت: در حقيقت ائمه اطهار(ع) قبل از امام زمان(عج) زمينه‎ساز ظهور آن حضرت و تشکيل حکومت جهاني بودند که اين شجره طيبه با ظهور امام زمان (عج) کامل مي‎شود./950/202/ب2

ارسال نظرات