۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
کد خبر: ۴۵۴۶۰۶
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت پرورش نخبگان حوزوی برای پاسخگویی به مسائل نوپدید

حجت الاسلام یثربی با بیان اینکه برای پاسخگویی به مشکلات باید با بررسی حوادث نوپدید، مسائل مستحدثه و عرضه آن به کتاب و سنت حکمش استخراج شود، بر پرورش نخبگان حوزوی در این زمینه تأکید کرد.
تحول حوزه

حجت الاسلام علی محمد یثربی قمی، استاد حوزه و دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رهنمودهای امام خمینی(ره) که فرمودند نهضت ما از متن حوزه علمیه قم و توده های مردم برخاست و به اذن الله با پیوستن دانشگاه‌ها به آن به پیروزی رسید، اظهار داشت:  قرآن کتاب انقلاب و نبوت مبدا اسلام است قرآن برهان نبوت و عاشورا برهان ولایت است و پانزده خرداد مبدأ برهان عاشورا است و حوزه علمیه در مبنا و در مسیر و در مقصد همراه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: اسلام برای نیازهای ثابت دارای قوانین ثابت است و برای نیازهای متغیر دارای قوانین متغیر  است، با توجه به تحولی که در انقلاب اسلامی بوجود آمده است باید پاسخ گوی مشکلات به اصطلاح ملی منطقه ای و جهانی باشد

حجت الاسلام یثربی با بیان اینکه برای پاسخگویی به مشکلات باید با بررسی حوادث نوپدید، مسائل مستحدثه و عرضه آن به کتاب و سنت حکمش استخراج شود، تصریح کرد: ائمه(ع) فرمودند «علینا القاء الأصول و علیکم التفریع» ما اصول را به شما می گوییم و شما به شاخه هایش برسید و امیرمومنان(ع) می‌فرمایند «مجتهد قد نصب نفسه لله سبحانه فی أرفع الأمور» مجتهد خودش را برای خدا در بالاترین درجات قرار می‌دهد یعنی  مجتهد به فهمی و به یک درجه ای از نظریه پردازی می‌رسد که می‌تواند احکام و مسائل جدید را به اسلام عرضه کند و  احکامش را صادر کند.

وی اظهار داشت: از طرفی دیگر امام خمینی(ره) فرمودند که فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیر حوزه ای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیت بیشتر آشنایی دارد تا فرهنگ فلسفی و نظری باید با برداشتن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه در یکدیگر ذوب شوند و زمینه برای بسط و گسترش اسلام فراهم شود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این کاری است که سهل ممتنع است و از هیچ مرکزی جز حوزه علمیه بر نمی‌آید، منتهی از نظر شکلی و برنامه ای باید تنظیم شود، اساتید، فضلا و طلاب آمادگی و استعداد فعالیت علمی را دارند این برنامه ریزان هستند که با توجه به موقعیت و موضع شناسی و برنامه ریزی کوتاه مدت باید زمینه را برای پرورش نخبگانی که بتوانند پاسخ گوی یک همچنین مسائل مهمی باشند آماده کنند.

وی ابراز داشت: فرمایشات رهبر انقلاب در ادامه رهنمودهای امام راحل و عظیم الشانمان است، و همین مبانی را ایشان زنده کردند امیدواریم که شورای مدیریت با توجه به شخصیت‌های زبده ای که دارند بتوانند این رهنمود بسیار مهم رهبر معظم انقلاب را هر چند مرحله ای انجام دهند.

حجت الاسلام یثربی اظهار داشت: قدم درست را باید برداشت هر چند کوتاه و به حساب قدم‌های بسیار بزرگ نباید از قدم‌های کوتاه باز ماند اهداف بلند را باید با برنامه قدم به قدم تنظیم کرد تا نسل جدید علمی ما بتوانند پاسخ گوی نیازهای جامعه ما باشند.

وی در پایان گفت: از همه امکانات باید برای رساندن پیام اسلام استفاده کرد، یک امکان بسیار مهم فضای مجازی است که شمشیری دو لبه است و می‌توان از جهات معنوی و منطقی و علمی از آن استفاده کرد، حوزه علمیه قم باید برای تحقیق و تبلیغ به این امکان مجهز شود./875/ت302/ی

ارسال نظرات