درک لذت و شیرینی عبادت در گرو دفع شهوت و گناه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین جلسه عزاداری حضرتزینب(س) امشب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی در حسینیه بیتالرضا(ع) محله حافظیه تهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین احدی در تبیین تلاش اصلی بزرگان معرفت، گفت: بزرگان معرفت همه تلاششان این است که شهوت بر آنان مسلط نشود و به طور کلی از این منزلت دوری میکنند، زیرا این منزلت سبب میشود انسان به لذات مجازی دست بیابد که این لذات مجازی طمع انسان را رفع نمیکند، استادانمان نیز سعی میکردند این مقام را ایجاد کنند مثلاً در بحثهای فقهی که برخی اقسام بدن اسم برده میشود اولیاء ما آنجا که میرسیدند رد میشدند آنقدر که نزاکت داشتند و در این مدت که خدمتشان بودیم حرف زشتی نزدند، نمیگویم تبسم و شوخی نداشتند بلکه لغویات نداشتند، چون برخی مطالبی که صادر میشود بعضاً مخل جلسات است و سبب فاصله از جلسات میشود.
وی افزود: در مجلس امامحسین(ع) اگر کسی بولیز تنگ بپوشد و بگوید من سینهزن امامحسین(ع) هستم مناسب نیست، زمان ما یک پیراهن مشکی بود که دکمه داشت و الان نیز در بازار تهران هست، دوستان در جلسه عرفان فقط ذکر میخواهند که این درست نیست، نمیتوانیم در اول راه سراغ اذکار برویم، قدیمها تا چهلم امامحسین(ع) ریش نمیزدند، قدیم اگر حاج اسماعیل دولابی و رجبعلی خیاط داشتیم به این دلیل بود، اینها رمزهای خداست که اگر آنان را درنیابیم به جایی نمیرسیم.
این استاد اخلاق در مورد مقاماتی که انسان از ترک شهوت به دست میآورد، بیان کرد: یکی احساس شیرینی ایمان است، خیلیها لذت ایمان را نمیچشند اما شهدا میچشند، امیرمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه فرموده است برخی قاریان قرآن به جهنم میروند، زیرا لذت قرآن را نچشیدهاند، یعنی به قرآن عمل نکردند، حضرت(ع) فرمودند نگاه حرام تیری از تیرهای شیطان است، از این رو اگر کسی این نگاه را ترک کند خداوند ایمانی به او میدهد که لذت آن را بچشد.
وی افزود: خیلی موارد ترک شهوات به این برمیگردد که انسان نمیتواند رهایی از تسلط شهوت را به خود بدهد، شبی به اتاق حاجآقا مجتبی تهرانی رفتم، دیدم ایشان در حالات خودش است و بچهها مزاحم نشدند و رفتند و ایشان سه ساعت در حالات خودش بود، از او پرسیدند این حالات چه بود؟ گفتند نمیتوانم بگویم فقط میتوانم بگویم به بندگان صالح خدا دست میدهد.
حجت الاسلام والمسلمین احدی در تبیین دلیل عدم فاصله از شهوات، اظهار کرد: لذت عبادت را نچشیدیم چون شهوت نمیگذارد، استاد نداریم و از بیاستادی خسته شدیم، به جای اینکه ما را به خدا نزدیک کنند چیز دیگری یاد دادند، به دانشگاهی رفته بودم دکتر جراحی بود گفتم نماز میخوانی؟ گفت نه! گفتم قلب را پیوند میزنی، نماز نمیخوانی؟! پس جذبه معنوی کجاست؟! نقاط مرموز بدن را میبینی باز هم نماز نمیخوانی؟!
وی افزود: خانمها شما برای دوری از سرماخوردگی بینیات کل بدن را پوشاندی، آنوقت به فکر بیماری وجودت نیستی؟! که به خودت جرأت میدهی به حرف خدا گوش نکنی! اینهمه غربیها انواع لذات جنسی دیدند، چه شد؟ کجا را گرفتند؟ گله خدا از شما این است: وقتی من به اینها ثروت میدهم و آرزوهای دیرینهشان را برآورده میکنم تازه نسبت به من بخیل میشوند و به دستوراتم پشت میکنند و کاملاً از دین من اعراض میکنند.
این استاد اخلاق گفت: نتوانستیم جامعه را درست کنیم چون خودمان درگیر شدیم، ای کاش بفهمیم. امیرمؤمنان(ع) میفرماید اگر کسی میخواهد فنای در خدا باشد جلوی تسلط بر شهوت را بگیرد چون با تسلط شهوت، وجود ملک و ملکوتی رخت میببندد و انسان چیزی جز شهوت نمیبیند. چیزی جز همت انسان را سربلند نمیکند و چیزی به جز شهوت، انسان را پست نمیسازد. مقام فنا، جهاد بزرگی دارد که بزرگترین آن، جهاد با نفس است، در مورد سبک زندگی، اینهمه غربیها خوراک به شما دادند که همهاش غلط و دروغ است.
وی افزود: پدیده معرفت، پدیدهای نیست که انسان به صورت موهبتی بگیرد بلکه باید همت کند، نمیگویم کارمند و کارگر نیستی ولی اگر در همان کارمندی و کارگری، انسان با خدا خلوت کند زیباست./805/201/ب2