۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۴۵۵۹۴۲
عضو مجمع نمایندگان طلاب نمایندگان‌ حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضروت تشکیل کانون‌های تبلیغ دینی در فضای مجازی

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه فضای مجازی فضایی است که در آن راست و دروغ با هم ترکیب شده است و منتشر می‌شود، گفت: وظیفه ذاتی طلبه به عنوان یک مبلغ این است که از هر ابزاری در عرصه تبلیغ استفاده کنیم.
حجت الاسلام موسوی حجت الاسلام موسوی

حجت الاسلام سید موسی موسوی، دبیر علمی کمیته های معارف و تبلیغ و فقه و اصول حوزه های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص سخنان رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای شورای عالی داشتند، اظهار داشت:  از سال 1388 حضرت آقا تاکید بر بحث تحول در حوزه داشتند، یعنی اگر ما حساب کنیم سنواتی که حضرت آقا تاکید بر این امر فرمودند بالغ بر سی سال می‌شود که حضرت آقا تأمل در حوزه را با عبارت‌های مختلف و با عناوین گوناگون عنایت فرمودند و تاکید داشتند.

 وی ادامه داد: از جمله اینکه فرمودند تحول در حوزه لاجرم اتفاق می‌افتد ولی این مهم است که این تحول مدیریت شود یا فرمایش حضرت آقا این بوده که تحول دو نوع صورت می‌گیرد یکی تحول مثبت و دیگر تحول منفی به هر حال یکی از این  دو در حوزه اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین اگر مدیریت شد تحول مثبت اتفاق خواهد افتاد.

حافظ قرآن کریم عنوان کرد: در تحول حوزه حضرت آقا نکات مهمی را در بحث‌های جزئی ترشان هم مطرح فرمودند تحول در دروس حوزوی و آموزشی، تحول در حوزه اخلاق و تبلیغ در تمام این‌ها حضرت آقا فرمایشاتی دارند.

 حجت الاسلام موسوی بیان کرد: اخیراً دیداری که رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای عالی داشتند و اعضای محترم شورا توفیق دیدار ایشان را داشتند، حضرت آقا تاکید بر تدوین طرح تحول حوزه کردند و فرمودند از نخبگان حوزه و از کسانی که در حوزه فعالیت دارند استفاده شود و کارگروهی ایجاد شود که طرح تحول در حوزه را تدوین کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که حضرت آقا خلأیی را در این زمینه احساس کردند، ابراز داشت: وقتی بالغ بر سی سال است این تأکیدات اتفاق می‌افتد ولی در عمل خروجی در آن تحول ببینیم مشاهده نمی‌شود، حضرت آقا خودشان به صراحت اعلام می‌کنند که ما باید کار  گروهی داشته باشیم که طرح تحول را تدوین کند.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: برخی تحول در حوزه را در این می‌بینند که کادری را عوض یا جابجا شود بعد چارت تغییر کند و انواع تغییرات شکلی و ساختاری که در حوزه مدیریت مثلاً می‌خواهد اتفاق بیفتد و این حقیقت امری است که تحول در حوزه خیلی فراتر از این‌ها است.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: تحول در حوزه با تغییر اتاق و جابجایی چند نیرو اتفاق نمی‌افتد، تحول در حوزه با تحول افکار با تحول نظام آموزشی و در پذیرش با تحول در کار آموزشی و اساتید اتفاق می‌افتد، یعنی اینکه ما در حوزه نظام آموزشمان که ارکانی دارد چه  از لحاظ محتوای درسی، چه طلبه و چه استاد باشد در همه این‌ها بتوان تحول ایجاد کرد در این صورت می‌توان گفت موفق هستیم.

تدوین طرح تحول حوزه

وی اظهار داشت:ما متأسفانه این نگاه جامع را به تحول در حوزه نداریم، بنابراین حضرت آقا برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم تاکید فرمودند که نظام یا طرحی در زیر نظر کارگروهی تدوین شود تحت عنوان طرح تحول در حوزه که حضرت آقا به ما فرمودند کارگروه تحول در حوزه باشید.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نکته دومی در فرمایشات حضرت آقا قابل توجه است این بود که دانش آموختگان حوزه با حکومت اسلامی و نظام اسلامی ارتباطی داشته باشند، افزود: نظام اسلامی موفقیتی کسب نخواهد کرد مگر اینکه روحانیون همیشه در صحنه باشند حمایت روحانیون از نظام و پشتیبانی نظام از روحانیون به تعبیر یک ارتباط تنگاتنگی بین روحانیت و نظام اسلامی است، چون نگاه ما نگاه سکولار نیست و نگاه جدایی دین از سیاست نیست؛ بنابراین نظام وقتی نظام اسلامی است که افرادی که در حوزه اسلام و دین شناسی فعالیت دارند باید ارتباط تنگاتنگی با نظام اسلامی داشته باشند تا از آن سکولار شدن جلوگیری شود.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: تاکید حضرت آقا بر این اساس بوده است که دانش آموختگان حوزه بتوانند نظام اسلامی را با  توجه به آن آموخته‌هایی که در حوزه دارند، پشتیبانی و تغذیه کنند، در واقع این دو طرفی است یعنی یک طرفش حمایت نظام از حوزه است و یک طرفش هم پشتیبانی و حمایت حوزه از نظام مقدس اسلامی است که هر دو ظرف باید به صورت کامل و احسن صورت بگیرد.

 وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار در خصوص فعالیت‌های حوزه در زمینه فضای مجازی فرمایشاتی داشتند، بیان کرد: در فضای مجازی متأسفانه ما طلبه‌ها کم کاری کردیم.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فضای مجازی فضایی است که در آن راست و دروغ با هم ترکیب شده است و منتشر می‌شود وظیفه ذاتی ما به عنوان یک مبلغ است که از هر ابزاری علی‌الخصوص ابزار آن روزی که در عرصه تبلیغ هستیم استفاده کنیم.

 دبیر علمی کمیته های معارف و تبلیغ و فقه و اصول حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: امروزه فضایی که در آن می‌شود به راحتی تبلیغ انجام داد فضای مجازی است؛ بنابراین اگر یک طلبه کانالی را تو تلگرام اداره کند حتی اگر بیست نفر را در کانالش عضو داشته باشد، ولی اگر بر اساس آموزه های دینی بخواهد تبلیغات انجام دهد، کارش خیلی ارزشمند است.

تشکیل کانون هایی برای فعالیت در فضای مجازی

 وی ادامه داد: حوزه و سیستم تبلیغی حوزه اعم از معاونت تبلیغی و سازمان تبلیغات کانون‌هایی را تشکیل دهند برای اینکه در فضای مجازی فعالیت کنند، در هر زمانی باید با شگردها و ابزارهای همان زمان تبلیغ صورت بگیرد وقتی که در عصر ما هم فضای مجازی این همه گسترش پیدا کرده است طبیعتاً با گسترش این فضا هم حضرت آقا تاکید می‌فرمایند که طلبه‌ها در فضای مجازی فعالیت داشته باشند یا مکتوباتی را داشته باشند که تبلیغاتشان را بر اساس مکتوبات ارائه دهند.

 حجت الاسلام موسوی افزود: حضرت آقا در دیداری که با شورای محترم عالی داشتند نکات بسیار ارزنده ای را بیان فرمودند مانند نشست و برخاست های مدیران حوزه با طلبه‌ها که باید بسیار جدی بگیرند که  متأسفانه مغفول مانده است، ایجاد فضای انس با قرآن در میان طلاب که حضرت آقا به این قضیه خیلی تاکید داشتند، طلبه‌ها مأنوس با قرآن شوند، نخبه پروری و شناسایی استعدادهای برتر در حوزه از تأکیدات رهبر انقلاب بود که هر کدام از این عبارت‌ها نیاز به ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو دارد که مسؤولان بنشیند و راه کارهایی را برای این پیدا کند، ترویج مطالعه را حضرت آقا تاکید داشتند که باز از نکات بسیار مهمی است که در دیدار حضرت آقا با شورای عالی مطرح شد و نکات دیگری هم بود.

وی با اظهار امیدواری گفت: امید ورایم که مدیریت محترم و مدیر جدید حوزه و همین طور شورای محترم عالی اهتمام به سخنان حضرت آقا داشته باشند و در راستای رسیدن به منویات معظم له از بدنه حوزه بهره کافی را بگیرند و از طلاب، فضلا و اندیشمندان بزرگواری که در حوزه و در بدنه حوزه مشغولند اعم از اساتید و طلاب جوان بهره بگیرند تا به آن نتیجه مطلوب برسند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد که شورای عالی خودشان و به اتکای به افکار خودشان بخواهند تصمیمات حضرت آقا را عملیاتی کنند شاید موفق نشوند ولی اگر بتوانند از بدنه حوزه و از درون حوزه اعم از اساتید و همچنین طلبه‌ها بهره بگیرند و از نظرات اندیشمند این‌ها استفاده کنند قطعاً مفید فایده خواهد بود و به نتیجه مطلوب خواهند رسید./875/ت301/س

ارسال نظرات