۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۵۷۳۹۷
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم قوه قضاییه:

هماهنگی دستگاه ها در جهت رفع وضعیت نامطلوب آسیبهای اجتماعی است

الفت با بیان اینکه با هماهنگ کردن دستگاه ها تمامی امکانات را به سمت حذف وضعیت نامطلوب ایجاد شده در حوزه آسیبهای اجتماعی هدایت شده است، گفت: دستگاه قضایی تکالیف مستقیمی را به عهده دارد.
محمد باقر الفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم قوه قضاییه در گردهمایی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستریهای کشور با بیان اینکه شش علت مهم سبب ساز انحلال خانواده شناسایی شده است، ابراز داشت: برای رفع این عوامل اقدامات خوب و مستحکمی انجام شده است.

وی با اشاره به انتقال مهارت زندگی زناشویی پیش از ازدواج، ادامه داد: اقدامات علمی و پزشکی برای استحکام خانواده های نو پا  نیز برنامه ریزی شده است، موفقیتهای مطلوبی در پیشگیری از برخی آسیبها در کشور انجام شده است، مسؤولان وزارت راه و شهرسازی، شورای انقلاب فرهنگی، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حرکت مشترک فعالیتهای ویژه ای انجام داده اند.

الفت با اشاره به اقدامات قوه قضاییه هماهنگ با سیاستهای کلی نظام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: این اقدامات در کنار سایر دستگاه های موثر بوده است، امروز مباحث علمی و فراقوه ای در خصوص پیشگیری و پرداختن به آسیب های اجتماعی دغدغه اول تمامی مقامات در سطح کشور است.

وی آسیبهای اجتماعی را نتیجه غفلت هدایت گران عنوان کرد و ادامه داد: از یک سال و نیم گذشته شورای اجتماعی کشور مسؤولیت پیدا کرد تا در خصوص آسیبهای اجتماعی تقسیم کار ملی را انجام و برای هر دستگاهی وظایفی را در رابطه کاهش طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مسایل اخلاقی تعریف و ابلاغ کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم قوه قضاییه با بیان اینکه با هماهنگ کردن دستگاه ها تمامی امکانات را به سمت حذف وضعیت نامطلوب ایجاد شده در حوزه آسیبهای اجتماعی هدایت شده است، تصریح کرد: دستگاه قضایی تکالیف مستقیمی را به عهده دارد و این دستگاه برنامه هایی گذشته را بازخوانی و اجرای برنامه ها را تسریع داده است.

وی با اشاره به اقدامات ترمیمی از نظر کارشناسی و توان انسانی، ابراز داشت: بالا رفتن حساسیت برای مشاهده و پرداختن به آسیبها و رفع آنها امروز در ادبیات عمومی مدیران و مسئولان کشور موج می زنند و آنچه که امروز سبب افتخار مدیران ما هست رفع آسیبهای اجتماعی است.

الفت با بیان اینکه در بحث مقابله با مظاهر بی بند و باری و مفاسد اخلاقی اقدامات خوبی صورت گرفته، افزود: ولی در نگاه اجمالی به سطح جامعه مقداری فاصله با نظر بلند قانون گذار وجود دارد و لازم است دستگاه های فرهنگی در این حوزه بیشتر فعالیت کنند و فعالیتشان چشم گیرتر باشد.

سردار سرتیپ پاسدار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته حدود 400 هزار پرونده قبل از اینکه به سیستم قضایی سپرده شود در دوایر مشاوره و مراکز مددکاری نیروی انتظامی مورد مشاوره قرار گرفت که بیش از 72درصد این پرونده ها منتهی به صلح شد.

وی گفت: در اکثر این پرونده ها بعد از برگزاری دو یا سه جلسه مشاوره مشکلات رفع می شد که نشان می دهد مشکلات خانواده ها سطحی است که البته نیاز به یک پاسخ علمی دارد، خشونت، نزاع و اعتیاد در جامعه از مهم ترین دغدغه ها و نگرانیهای مردم است، در پنج ماه نخست امسال 24 درصد نزاع و درگیری در جامعه کاهش یافته است.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه سنگ بنای زیست اجتماعی هنجارها است، ادامه داد: دستگاه های حاکمیتی هوشمند به دنبال همراهی مردم برای مشارکت در رفع آسیبهای اجتماعی است، ۲۶ دستگاه در کنترل آسیب های اجتماعی و هنجارها دخیل هستند که پلیس و قوه قضاییه آخرین دستگاه ها هستند.

وی با اشاره به مقوله عفاف و حجاب، ادامه داد: اگر پیشگیری در عرصه  حجاب و عفاف راه به جایی نبرد، مسؤولیت بر عهده نیروی انتظامی و قوه قضاییه است، اما آنچه مهم است آن است که جنس این کار مردمی است و نباید اجازه داد تا این مقوله به دستگاه قضا و یا برخورد پلیس برسد./۸۵۴/202/ب3

ارسال نظرات