۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۵۸۰۴۷
مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی خبر داد؛

ثبت نام 12000 زائر پیاده روی زیارت اربعین در آذربایجان غربی

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی گفت: 12 هزار نفر تاکنون برای پیاده روی زیارت اربعین ثبت نام کرده اند که ویزای 7 هزار و 600 نفر تا کنون آماده شده و تا هنگام شروع سفر تلاش می شود که ویزای همه زوار صادر شود.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، ندیری، مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی ظهر امروز در همایش پیاده روی زائران حسینی(ع) که در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: عراق تا سال 2003 میلادی تحت سیطره رژیم بعث صدام بود و مردم خاطرات تلخ و شیرینی را از دوران دفاع مقدس به خاطر دارند.

وی افزود: پس از حمله ناتو به عراق و سرنگونی رژیم بعث هر چند که مردم عراق یک میلیون نفر از عزیزان خود را از دست داده و ویرانیهای زیادی را تحمل کردند اما به لطف الهی عدو سبب خیر شده و در سال 2005 میلادی حکومت شیعه مذهبی در این کشور شکل گرفت و به عنوان جمهوری اسلامی عربی مشغول به مدیریت و خدمت است.

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی ادامه داد: 32 میلیون جمعیت عراق است که 97 درصد این افراد مسلمان و از این تعداد 64 درصد شیعه، 33 درصد سنی و سه درصد به فرق و مذاهب دیگری هستند.

وی با بیان اینکه ایران هزار و 200 کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد، یادآور شد: دولت عراق حاکمیت مستقلی است و قوانین و ضوابط خاص خود را دارد و ما مردم ایران حق نداریم به صورت طلبکارانه یا با بی نظمی در این کشور حاضر شده و برای دور زدن قانون و مقررات آنان تلاش کنیم.

ندیری به حاکم شدن تفکرات و نظرات مختلف در این کشور اشاره و اضافه کرد: هر مرجع تقلیدی در عراق فتوا و نظر خاص خود را دارد و طرفداران آنان به شدت از مراجع خود تبعیت می کنند، پس زائران ایرانی در این سفر از بحث و مناظره با آنان اجنتاب کرده و از هر عاملی که سبب ایجاد تفرقه شود پرهیز کنند.

وی نپرداختن به مسأله جنگ تحمیلی و دشمنی ایران و عراق در آن مقطع زمانی را ضروری و واجب خواند و افزود: جنگ بین ایران و عراق در اصل به فرمان صدام و رژیم بعثی که امروز سرنگون شده است صورت گرفته و به مردم عادی این کشور ربطی ندارد و اگر از شیعیان کسی در جنگ شرکت کرده اند به اجبار و تهدید دولت خود بوده است.

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی با بیان اینکه مردم عراق به ویژه در شهرهای مذهبی عموما به زبان فارسی مسلط هستند، توصیه کرد: در بازار و خیابانهای عراق یا در کنار مردم این کشور به بدگویی و انتقاد از عقب ماندگی این کشور نپردازید، چرا که این مردم سالیان طولانی است شاهد جنگ و ویرانی در کشور خود هستند و امروز نیز با داعش و القاعده درگیر بوده و فرصت پیشرفت و بازسازی شهرهای خود را نیافته اند.

وی به موضع گیریهای افراطی برخی از علما در مورد اهل سنت اشاره و تأکید کرد: از هر نوع بحث با اهل سنت و توهین به بزرگان مذهب آنان پرهیز کنید، چرا که از اهل سنت ایران جمعی با شما به خاطر ارادتشان به اهل بیت(ع) همسفر می شوند که با شنیدن حرفهای افراطی و توهینها از عمل خود پشیمان شده و قضاوت نادرستی در مورد مکتب تشیع می کنند.

این مسؤول با اشاره به وضعیت بد بهداشتی در عراق، پرهیز از ابتلا به غرور و تکبر در مقابل مردم سختی دیده این کشور را که خالصانه همه داشته های خود را در این ایام تقدیم زوار امام حسین(ع) می کنند امری ضروری عنوان و تصریح کرد: تواضع و افتادگی در مقابل خواهران و برادران دینی از واجبات شرعی و اخلاقی حسنه است که از اهل بیت(ع) به یادگار مانده و زائر امام حسین(ع) باید این مسأله را رعایت کند.

وی با بیان اینکه تا کنون 12 هزار نفر در آذربایجان غربی برای زیارت اربعین ثبتنام کرده اند، گفت: ویزای هفت هزار و 600 نفر تا کنون آماده شده و تا هنگام شروع سفر تلاش می شود که ویزای همه زوار آماده شود و امسال ویزا برای هر زائر 15 روزه صادر می شود اما امکان دارد در روزهای پایانی به 10 روز تنزل کند.

ندیری در پایان به وجود افراد سلفی و سنی افراطی در شهرهای کاظمین و سامرا اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی که مایل به زیارت حرم ائمه(ع) در این شهرها هستند حتما به شکل گروهی سفر کنند و از سفر فردی به شدت اجتناب کنند و همه زوار در پیاده روی زیارت اربعین در مسیر نجف تا کربلا هر چند که امنیت تامین شده است ولی حتی المقدور از موکبهای ایرانی و کنار جاده برای استراحت و خواب استفاده کنند./936/202/ب2

ارسال نظرات