دشمن به واسطه قمه زنی شیعه را بدتر از داعش نمایش می دهد/ ازدواج سفید بی بند و باری غربی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در جمع کارکنان هلال احمر برگزار شد، گفت: منشأ حبّ و بغض نسبت به افراد، فطرت کمال گرا و نقص گریز انسان است.
وی در پاسخ به سؤال مادری که پرسید، آیا در روایات معصومین(ع) تذکراتی وجود دارد مبنی بر اینکه از چه سنی باید اعتقادات را به فرزندانمان آموزش دهیم؟ افزود: در روایات معصومین(ع) سنی که برای شروع آموزش اذکار به فرزندان مناسب است، سه سالگی است و این آموزشها باید به گونه ای باشد که فرزند در سن هفت سالگی توانایی گرفتن یک وضوی صحیح و خواندن یک نماز صحیح را داشته باشد.
آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال دوم این زن که قصد داشت قبل از سن سه سالگی اذکار اسلامی را به فرزندش آموزش دهد و پرسید، آیا اگر فرزندی قبل از رسیدن به سن سه سالگی توانایی یاد گرفتن اذکار را داشته باشد، می توان به او آموزش داد؟ تبیین کرد: آموزش دادن اذکار قبل از رسیدن فرزند به سن سه سالگی اشکالی ندارد در صورتی که در فرزند شوق یادگیری اذکار وجود داشته باشد و نخواهیم ذکر خاصی را به زور به او یاد بدهیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد، سن پیشنهادی شما برای ازدواج دختر و پسر چه سنی است؟ تشریح کرد: بعد از اینکه دختر و پسر به سن بلوغ می رسند می توانند با یکدیگر ازدواج کنند و در دین عزیز اسلام سن خاصی برای ازدواج ملاک نیست، مناسب بودن وضعیت اقتصادی هم یکی از شرایط درجه دو برای ازدواج است، در ازدواج مسأله مهم پیدا کردن مورد مناسب است، چرا که اگر انسان با مورد نامناسبی ازدواج کند، در آینده با مشکل روبرو می شود.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در رابطه با ازدواج زن و شوهر با یکدیگر مسأله ای که اخیراً شایع شده است، ازدواج هایی است که زمان عقد آن به طول می انجامد، ممکن است در این راستا مشکلاتی پیش بیاید که بنده توصیه می کنم زمان عقد بیشتر از یکسال نباشد، به هر حال امیدوارم خداوند شرایط ازدواج را برای همه جوانان فراهم آورد و همه در زندگی زناشویی خود رو سفید باشند.
آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال فردی که خطاب به وی گفت، شما در یکی از سخنرانی های خود فرمودید اگر مرجعی در زمینه رؤیت هلال ماه، فتوایی بدهد و مراجع دیگر در این زمینه فتوایشان با آن مرجع متفاوت باشد، نباید نظرشان را ابراز کنند، پس چگونه در حال حاضر رهبر معظم انقلاب در زمینه عزاداری فتوایی می دهند ولی مراجع دیگر فتوایی متفاوت از فتوای رهبر معظم انقلاب را بیان می کنند؟ توضیح داد: سؤال شما تشکیل شده از دو بخش است، بخش اول مربوط به حکم است و بخش دوم مربوط به فتوا است، در زمینه رؤیت هلال ماه، بحث حکم پیش آمده است ولی در زمینه عزاداری بحث فتوا است و هر کسی می تواند در نوع عزاداری از مرجع خودش تقلید کند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه ادامه داد: اگر در جایی مثل مسأله قمه زنی ولی فقیه حکمی را بدهند، همه مقلدان مراجع دیگر باید از حکم ولی فقیه پیروی کنند، اگر ایشان در زمان فعلی می گویند قمه زدن حرام است، هیچ کس حق ندارد قمه بزند، این قمه زنی ها آسیب های جدی به مکتب تشیع وارد کرده است، در انگلیس سالیانه 20 هزار نفر از ادیان دیگر شیعه می شدند ولی با پخش شدن فیلم های قمه زنی، آمار به شدت کاهش پیدا کرده است، اگر قمه زنی باعث تبلیغ دین اسلام می شود چرا در کشور انگلیس که دشمن سرسخت شیعه است و حتی اجازه ورود دختران با حجاب را به دانشگاه ها نمی دهد، مکانی را برای قمه زنی شیعیان در آنجا تدارک دیده است و از آن حفاظت می کند؟
وی تأکید کرد: ولی فقیه قصد محروم کردن افراد از عزاداری را ندارند، بلکه می خواهند جلوی سوء استفاده دشمن را بگیرند، دشمن به واسطه قمه زنیها شیعه را بدتر از داعشیها نمایش می دهد.
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که اگر در تعهدی که به عهده گرفته ایم مجبور باشیم گناه کنیم، وظیفه چیست؟ تشریح کرد: در برخورد با مسائل انسان موظف است کاری را که مصلحت بیشتری دارد، انجام دهد، مثلاً اگر فردی متعهد شده استکه در ساعت خاصی به دانشگاه برود ولی در همان لحظه پدر یا مادرش به به شکل فوری به پزشک نیاز داشته باشند، باید دانشگاهش را رها کند و به پدر یا مادرش رسیدگی کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دومین قاعده در برخورد با مسائل این است که انسان تحت هیچ شرایطی نباید کاری را انجام دهد که معصیت خداوند در آن کار باشد، مثلاً با اینکه پیروی کردن از اوامر پدر و مادر واجب است ولی اگر پدر یا مادری برخلاف دستورات الهی دستوری دهند، انسان نباید از آنها پیروی کند.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که راجع به مسأله ازدواج سفید که در برخی از شهرها مرسوم شده است، از وی توضیح خواست، اظهار کرد: باطن این ازدواج برخلاف اسمش که زیبا است، بسیار بد است، ازدواج شفاهی که بدون اطلاع دادن به والدین بین دختر و پسر منعقد می شود و حتی در آن صیغه ای خوانده نمی شود، از جوامع بی بند و بار غربی به ایران سرایت کرده است.
وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، چه کنیم که در برابر اوامر پدر و مادر خاضع تر باشیم؟ تبیین کرد: بهترین مشوق انسان برای پیروی از اوامر پدر و مادر، توجه به آیه بیست و سوم سوره اسراء که می فرماید«وَقَضَى رَبُّکَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاهُمَا فَلا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلا کَرِیمًا»، خداوند در این آیه، اطاعت از پدر و مادر را در کنار اطاعت از خودش معرفی کرده است.
استاد درس خارج فقه و اصول با توجه به روایات متعددی از معصومین(ع) تشریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، اگر پدر و مادری به فرزندشان ظلم کنند و فرزندشان در برابر این ظلم، به آنها اخم کند، خداوند هیچ کدام از نمازهای فرزندشان را قبول نمی کند و در روایتی دیگر آمده که احسان به پدر و مادر یعنی قبل از اینکه پدر یا مادر دستوری بدهند کارشان را راه بیندازیم، البته این مسأله ها نباید باعث شود پدر یا مادری به فرزندشان ظلم کنند و اگر ظلم کنند، حتماً عذاب اخروی خواهند داشت.
وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، منشأ حبّ و بغضی که انسان نسبت به برخی افراد دارد، چیست؟ گفت: منشأ حبّ و بغضی که انسان نسبت به برخی افراد دارد، کمال یا نقصی است که در وجود افراد قرار دارد و این مسأله ریشه در فطرت کمال گرا و نقص گریز انسان دارد./867/پ201/ج