۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۶۰۲۷۴
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت تقویت نشاط علمی با گسترش روحیه پژوهش در میان طلاب

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید برتقویت نشاط علمی در حوزه های علمیه با گسترش روحیه پژوهش در میان طلاب، گفت: امروز مدارس علمیه باید تلاش کنند در کنار توجه به مباحث آموزشی پژوهش را نیز به عنوان یک واحد درسی مهم در کنار دیگر واحدهای درسی مورد توجه قرار دهند.
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب مدارس علمیه مرکز استان به اهمیت موضوع پژوهش در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: مسأله تحقیق و پژوهش در دیرباز به عنوان رکن اصلی جریان علمی حوزه مورد توجه بوده است.

وی با بیان این که علما و فقهای دین عمر خود را در مسیر تحقیق و پژوهش در حوزه دین سپری کردند، افزود: اگر امروز می بینیم آثار بزرگ علمی از علمای دین برای ما به جای مانده به دلیل تلاش های گسترده ای است که این بزرگان در عرصه تحقیق و پژوهش انجام داده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بسیاری از سنت های مورد توجه و تأکید علمای بزرگ دین امروز به فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: در دوره های گذشته علما و بزرگان دینی ما دستررسی به اینترنت و فضای مجازی نداشتند و تنها با بهره گیری از منابع محدود موجود این آثار ارزشمند را خلق کردند.

حجت الاسلام زارع با بیان این که با توجه به وجود بسیار گسترده مکتوب و مجازی برای طلاب، اما شاهد خروجی ضعیف در بخش پژوهش مدارس علمیه هستیم، تصریح کرد: طلاب باید از ظرفیت های تحقیقاتی و پژوهشی موجود به نحو شایسته و در جهت خلق آثار فاخر و ماندگار بهره گیرند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در دنیای امروز پژوهش و تحقیق یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشوری است، خاطرنشان کرد: عدم توجه به شاخص های پژوهشی در هر بخشی از جامعه به ویژه حوزه های علمیه، موجب عقب ماندگی در مسیر توسعه و تحول خواهد شد.

حجت الاسلام زارع تقویت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه را یکی از ارکان مهم تحول در حوزه دانست و تصریح کرد: اگر به دنبال یک تحول واقعی و اثربخش در همه بخش های حوزه هستیم باید پژوهش و تحقیق را محور برنامه های مدارس علمیه قرار دهیم.

وی با اشاره به این که متأسفانه هنوز پژوهش در بسیاری از مدارس علمیه به دلیل محدودیت های موجود مورد توجه ویژه قرار نمی گیرد، ادامه داد: باید تلاش شود تا زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم شود که در این بخش نیز هنوز به استانداردهای لازم دست نیافته ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران پاسخگویی به نیاز امروز جامعه را یکی از رسالت های حوزه های علمیه دانست و افزود: امروز حوزه باید با انجام پژوهش های کاربردی بتواند نیاز روز جامعه در بخش دینی و فرهنگی و حتی مباحث علمی و اقتصادی را تأمین کند.

حجت الاسلام زارع با تأکید بر تقویت نشاط علمی در حوزه های علمیه با گسترش روحیه پژوهش در میان طلاب، گفت: امروز مدارس علمیه باید تلاش کنند در کنار توجه به مباحث آموزشی پژوهش را نیز به عنوان یک واحد درسی مهم در کنار دیگر واحدهای درسی مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان این که ظرفیت های خوبی در مدارس علمیه در حوزه پژوهشی وجود دارند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این ظرفیت ها شناسایی و با حمایت از نخبگان و استعدادی های علمی آنها را به سمت تولیدات و آثار فاخر علمی و پژوهشی سوق دهیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدارس علمیه امروز نیازمند تقویت فرهنگ پژوهش هستند، تصریح کرد: باید مسأله پژوهش و تحقیق در میان طلاب مدارس علمیه ما به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که سال گذشته نخستین جشنواره استانی علامه حلی در مازندران برگزار شد، افزود: با توجه به این که استان میزبان نخستین جشنواره بود اما بیش از هزار اثر از سوی مدارس علمیه خواهران و برادران استان به دبیرخانه ارسال شد.

حجت الاسلام زارع بر ضرورت افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب در عرصه های علمی پژوهشی تأکید کرد و گفت: این جشنواره فرصت خوبی برای شناسایی طلاب جوان در عرصه تحقیق و پژوهش است.

وی با اشاره به این که جشنواره علامه علی به خوبی نشان می دهد که در حال حاضر ظرفیت پژوهشی خوبی در مدارس علمیه ما وجود دارد، تصریح کرد: باید تلاش شود تا این فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای پژوهشی حوزه و نظام اسلامی جهت دهی داده شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که جامعه امروز نیازمند پژوهش کاربردی است، گفت: متأسفانه بسیاری از تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در بخش های مختلف کشور نتوانسته نیازهای جامعه دینی  را محقق سازد و امروز این رسالت حوزه های علمیه است تا با تحقیقات کاربردی به کمک نظام دینی بیاید.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه در دوران تحصیلی باید با روش تحقیق به خوبی آشنا شود، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم آشنایی طلاب با روش تحقیق و فنون نویسندگی مسأله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه از کیفیت بالا برخوردار نیست./950/202/ب2

ارسال نظرات