۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۴۶۰۶۵۸
آیت الله جوادی آملی:

انقلاب عالی ترین نعمت خداوند از صدر اسلام تا کنون است/ نیازهای انقلاب به قرآن عرضه شود

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که انقلاب اسلامی عالی ترین نعمتی است که ذات اقدس اله از صدر اسلام تا کنون نصیب امت اسلامی کرده است، گفت: نیازهای این نعمت که ذات اقدس الهی داده باید به قرآن عرضه شود و باید توجه داشت که با ان قلت قرآن تفسیر نمی شود؛ باید مشکلات و نیازها را عرضه کرد تا پاسخ گرفت.
چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که به مناسب سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی از مسائلی که در عالم اتفاق می افتاد در خدمت قرآن بهره برد.

وی افزود: آنچه به نام مشروطه، جهنگ جهانی اول و دوم تلخیص و تنقیح کرد و به صورت چند سؤال در آورد و خدمت قرآن عرضه کرد و پاسخ گرفت که المیزان شد، تفسیر تبیان شیخ طوسی با مجمع المجمع مرحوم طبرسی با وجود فاصله زمانی بسیار خیلی تفاوتی ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بعد از مرحوم امین الاسلام تا مرحوم فیض می بینیم که عرصه خالی است و حوزه های خواب محض بودند و کاری به قرآن نداشتند، اظهار داشت: نوبت به مرحوم فیض رسید که ایشان به استثنای چند روایت با وجود این که حکیم، مفسر و فقیه بود چیز جدید نیاورد.

وی ادامه داد: از زمان مردم فیض تا زمان علامه 400 سال جامعه اسلامی خوابیده بود و تفسیری نداشتیم، فاصله المیزان و تفسیرهای دیگر به این بحث ها نیست که ان قلتی بگوید و قلنایی ببافد، این حادثه تاریخی را ورق زد، مشروطه را تشریح و خواسته های مشروطه را شناسایی کرد، جنگ جهانی اول و دوم را شناسایی کرد و پس از فیش برداری از سؤال های آن وارد تفسیر شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نمونه تفسیر المیزان در مجمع البیان و امثال آن دیده نمی شود، ابراز داشت: وظیفه اساتید تفسیر این است که انقلاب را رصد کنند تا بدانند انقلاب چه آورده، چه می خواهد و چگونه باید آن را نگه داشت.

وی عنوان کرد: مسأله انقلاب سنگین تر از مشروطه و جنگ جهانی است، آن ها فقط سلاح و کشتار بودند اما انقلاب احیا است، فرق بین جنگ جهانی اول و دوم با انقلاب این است که آن ها برای مرگ اما انقلاب برای حیات آمده است، سؤال ها فرق می کند؛ چگونه انقلاب به ثمر رسید و چگونه باید آن را حفظ و به صاحب اصلی آن تحویل دهیم؛ این مسائل تلاش بسیار علمی می خواهد.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: عناوین المیزان قبل از آن نبوده است، هیچ نعمتی بدون مسؤولیت نیست، بسیاری به حوزه آمدند اما نشد و رفتند، خیلی ها می خواستند حوزوی بشوند اما نشد؛ طلاب و اساتید باید شب روز شاکر باشند که در محضر قرآن کریم قدم می زنند.

وی اضافه کرد: اساتید تفسیر باید همه نیازهای انقلاب را رصد کنند، به قرآن عرضه کنند و سپس پاسخ بگیرند، قرآن جواب می دهد چون برای جواب دادن آمده است، خداوند قرآن را همانند باران نازل نکرده است، باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت و فرمود یک طرف آن به دست من است؛ نباید گفت که لفظ و کلمه کم داریم مگر همه قرآن کلمه است؛ تا آنجا که سخن از عبری، عربی و فارسی باید لفظ است اما اگر بالاتر برود عربی و عبری نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اگر انسان می خواهد علم لدنی نصیبش شود با علی حکیم کار دارد، گفت: اگر بخواهد رابطه حوزوی را تنظیم کند با کتاب قرآن عربی مبین کار دارد، هرچه انسان بخواهد در قرآن وجود دارد، این وظیفه همه ماست که نیازهای خود را به قرآن کریم عرضه کنیم.

وی افزود: علامه فرمود قرآن با همه کتاب هایی که زیر آسمان است فرق دارد، هر طرف برویم از چند حالت خارج نیست که عبارت از معرفت شناسی تجربی، تجریدی و شهود عرفانی است، کف سواد معرفت شناسی حسی و تجربی است، پس از آن تجریدی عقلی کلامی، سپس تجریدی عقلی فلسفی و بعد تجریدی عقلی عرفان نظری است که با مفاهیم اصولی کار دارد و پس از آن شهود قرار دارد که غیر از این ها چیزی در بشر نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که رهاورد مرحوم علامه این است که فرمود ما قبلا در مدرسه ای بودیم و خیلی از مسائل را به ما یاد دهند و راهی به نام تذکر وجود دارد، اظهار داشت: تذکر غیر از تفکر، تعقل و تدبر است، فرمود اگر این کار را انجام دهید یادتان می آید که در آنچه چه چیزی شنیده اید، آیا در تمام کتاب های شرق و غرب غیر از قرآن چنین مطلبی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر انسان اهل نماز شب باشد یادش می آید جایی که الست بربکم گفته چه بیان کرده و چه شنیده است، این راه از قرآن بعد از عرض نیاز به دست آمده است، در قرآن از یعقلون و یتفکرون نام برده شده است، کسانی که آرام آرام با چراغ خاموش حرکت می کنند جزو عقلا، متفکران و عالمان هستند اما کاری از آن ها ساخته نیست بلکه از قوم یعقلون کار ساخته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که قوم یعقلون همانند عرب و عجم نژاد نیست، ابرازد داشت: این به معنای قیام است، تا کسی به عقل قیام نکند بهره نصیبش نمی شود، کارهای علمی داریم که علمای حوزه و اساتید دانشگاه هستند که حل می شود اما اگر بخواهند همانند امام مشکل جامعه را حل کنند از عاقل و عالم ساخته نیست بلکه کسی می تواند که قیام به عقل داشته باشد.

وی عنوان کرد: این که وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) جامعه را اصلاح می کند چون قیام به عدل و عقل دارد، قرآن می فرماید اگر انسان عال باشد مشکل خود را حل می کند، اگر بخواهد در دستگاه قضا برود عادل بودن کافی نیست بلکه قائم بالقسط می خواهد، قضا را به عاقل نمی دهند بلکه باید کمال عقل می دهند، مگر از هر عاقلی ساخته است که پرونده ببیند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر خواستند پرونده میلیاردی بدهند عادل بودن و قائم به قسط بودن کافی نیست بلکه قرآن می فرماید قوامین بالقسط باید باشند تا کمرش نشکند، اگر کسی می خواهد همانند امام انقلاب را حفظ کند اگر عاقل باشد مدرس و استاد خوبی است از او ساخته نیست بلکه قائم به علم و عقل بودن نیاز است و وجود مبارک حضرت با همین نام جامعه را اصلاح می کنند.

وی اضافه کرد: حرف مرحوم علامه این است که ما مکتب و مدرسه دیگری داریم که خیلی چیزها یاد گرفتیم و با درس خواندن حاصل نمی شود بلکه با نماز شب به دست می آید، ما یک استاد به نام خداوند داریم که با او حرف زدیم، شاگرد او بودیم و او از ما اقرار گرفت، ما چنین صحنه را گذراندیم و اگر اهل بودیم یادمان می آید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید بدانیم تمام فتوا و نیازهای ما را آزمایشگاه موش و معرفت شناسی حسی حل نمی کند، گفت: ما مشترکاتی با فرشتگان داریم، آزمایشگاه و حسیات فقط مشکل بدن ما را حل می کند ما تا کی باید منتظر باشیم و بیینیم جواب آزمایشگاه موش چه می شود؛ فرمود آزمایشگاه دیگری وجود داشت که شما آنجا با خدا حرف زدید.

وی افزود: در روایت آمده که مشتاق سلمان و امثال ایشان است که این ها تمثیل بوده و تعیین نیست، سلمان به عنوان مثال ذکر شدند و در بین شهدای دفا مقدس هم احیانا کسانی هستند که بهشت مشتاق آنان است؛ ما 60 با با اصول بودیم و هستیم اما باید بدانیم و ما ادرام الاصول، ممکن کسی در تمام مدت عمر قرآن را ندیده اما متخصص در اصول باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شاید کسی به قرآن اعتقاد دارد اما آن را ندیده است، اظهار داشت: ممکن است چنین دانشجویی به حوزه آمده و چند سال درس بخواند و متخصص در کفایتین باشد، این یک زبان و فرهنگ و محاوره است تا انسان حرف خود را بگوید چین و ژاپن هم بروید همین است، امر، نهی، فور، تراخی، مره، تکرار، مفهوم، منطوق، عام و خاص در همه کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر یک طلبه تازه واردی در تمام مدت عمر قرآن را نبیند می تواند متخصص در اصول باشد و حوزه را اصول اداره می کند، وقتی الان 800 درس است  بخشی از آن باید جمع شوند به قرآن بپردازند، این که ائمه فرمودند علم ما نامتناهی است مبادا کسی اشکال کند شما بشر و محدود هستید، نهر محدود به شمار می رود اما وصل به بحر است، اگر نهری وصل به بحر بود نمی توان گفت که آب آن تمام می شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که علوم و نیازهای فراوانی داریم که باید به قرآن عرضه شود، ابراز داشت: باید سؤال رابشناسیم، به قرآن عرضه کنیم و از آن جواب بگیریم، انقلاب را باید بشناسیم؛ در گذر خان قبل از انقلاب نماز آقای بهجت می رفتم جوانی گفت که اگر امام بگوید این قدر این جا بایست تا تشنه بمیری من می گویم چشم، چگونه می شود که انسان این گونه تربیت شود.

وی عنوان کرد: ذائقه مردم اثرپذیر است که در همه وجود دارد، خداوند به اندازه ای زیبا آفرید که بیش از آن وجود ندارد، خداوند می فرماید انسان را به عنوان ظرف خالی قرار ندادم، همانگونه که روده و معده انسان محققانه خلق شده قلب، روح و جان او نیز محققانه خلق شده است، این روده ومعده یک ظرف خالی نیست که هرچیزی را قبول کند اگرغذا ناسالم باشد بالا می آورد و فقط غذای سالم را قبول می کند، قلب هم همین طور است، انسان بخواهد کسی را فریب دهد بالا می آورد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قنم خاطرنشان کرد: قلب بالا می آورد مگر این که کسی را با جهل، عوام فریبی، خرافات، قصه و خواب معتاد کنند، وقتی کسی را خواباندند قصه گفتند باور می کند؛ بگویند یمانی آمده باور می کنند؛ ملل را انبیا و نحل را آخوندها آوردند، کجا ملت بی نحله وجود دارد بهائیت را بالاخره چند آخوند آوردند.

وی اضافه کرد: ما موظفیم اجازه ندهیم که مردم به خواب بروند، قصه نگویید و منبرها را پربار کنید، تا ممکن است باید خودتان حرف بزنید و بدون مطالعه نباید سخن گفت، اگر جامعه را با خواب اداره کنید می خوابد و دیگری برای او خواب می بیند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که انقلاب اسلامی عالی ترین نعمتی است که ذات اقدس اله از صدر اسلام تا کنون نصیب امت اسلامی کرده است، گفت: مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری وقتی اصل چهارم و پنجم تصویب می شد در خبرگان به پشت تریبون رفت آن روزها قانون واشنگتن تا تاشکند را به عنوان نمونه می آوردند ما می دیدیم در هیچ کتاب قانونی این حرف ها نیست، در قانون اساسی ما آمده که همه اصول، فروع، مصوبات و مقررات باید برابر با شریعت مقدس اسلام باشد.

وی افزود: آیت الله حائری پای تریبون رفت و فرمود که حتما در قانون اساسی اضافه کنید که این اصل حاکم بر جمیع اصول، قوانین و مقررات اسلام است، اصطلاح حکومت فقط یک اصطلاح حوزوی نیست، این اصل حاکم بر مصوبات است یعنی مبادا کسی بگویید تقیید، تبصره، تخصیص است و قابل استفاده نیست؛ نیازهای این نعمت که ذات اقدس الهی داده باید به قرآن عرضه شود و باید توجه داشت که با ان قلت قرآن تفسیر نمی شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که باید مشکلات و نیازها را عرضه کرد تا پاسخ گرفت، اظهار داشت: در همه موارد حبل الهی تار و پودی دارد که قرآن و عترت هستند، همه باید به همین حبل متین متمسک شویم./1323/پ201/ج1

ارسال نظرات