۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۴۶۰۷۹۵
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

بازارغیررسمی کتاب نگران کننده است

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی به دنبال این هستند که پاسخ جریان های فرهنگی را امنیتی بدهند و این موضوع اشتباه است چرا که پاسخ فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی درست است.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد،حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی امروز 20 آبان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره نگرانیهای ایشان در حوزه فرهنگ گفت: خداوند از انسان‌ها به‌اندازه توانایی‌شان انتظار دارد اما وقتی موضوعی را از انسان می‌خواهد یعنی اینکه انسان توانایی آن کار را دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در فضای سختی قرار داریم، شرایطی که شرایط جنگ است و دشمن در فضای مجازی و حقیقی در حال  برنامه‌ریزی است، اظهارکرد: امروز آسیب‌های اجتماعی که دامن ما را گرفته و باید علتش را در حوزه فرهنگی جستجو کرد و از طرفی طلاق هم معلول یک علت است.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه طلاق مسئله اجتماعی است که ریشه در مسائل فرهنگی دارد و باید ریشه یابی کرد، گفت: از جمله دیگر آسیبها مانند حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی هم به همین گونه هستند.

حجت‌الاسلام پژمانفراظهارکرد: دشمنان بعد از اینکه متوجه شدند با جنگ سخت نمی‌توانند در مقابل ایران بایستند جنگ نرم را آغاز کردند، عده‌ای در ابتدا تهاجم فرهنگی را جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند توهم است اما واقعیت این است که دشمنان مسیر خود را بسیار خوب می‌دانند و در مسائل فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمق برنامه‌ریزی دشمنان در مسائل فرهنگی به حدی است که از تهاجم گذشته و به ناتو فرهنگی رسیده است.

وی تصریح کرد: ایران اسلامی با جنگ نرم دشمن مواجه است و دشمنان با تمام توان در فضای فیزیکی و مجازی برای هجمه به کشور سرمایه گذاری کرده اند و اولین هدف آنها خانواده است.

وی افزود: بخشی از این مسائل در جامعه بر اساس سنت و فرهنگ دیرینه در حوزه کتاب و کتابخوانی قابل حل است لذا با توجه به جنگ موجود در فضای مجازی و حوزه فرهنگی باید فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در خط مقدم این جبهه باشند.

بازارغیررسمی کتاب نگران کننده است

پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز آسیبهای فراوانی ایجاد می شود و کتابهایی به صورت غیررسمی چاپ و با تیراژ بالا در جامعه عرضه می شود، اظهار کرد: این نگرانی مربوط به بازار غیررسمی کتاب است که آسیبهای زیادی به جامعه وارد می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: البته در حوزه کتابهای مجوزدار نیز کتابهایی با محتوای نامناسب وجود دارد لذا کتابداران باید تلاش کنند کتابهای مناسب به دست جوانان و نوجوانان برسد.

وی ادامه داد: در حوزه نهاد کتابخانه ها اعتبارات زیادی وجود ندارد ولی در قالب برنامه ششم توسعه و قانون برنامه و بودجه در تلاش هستیم شرایط برای اعتبارات این مجموعه جدی تر شود.

پژمانفر با بیان اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه سنت دیرینه بوده، خاطر‌نشان کرد: با قرار دادن کتاب در سبد زندگی مردم و توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم زیرا امروزه شاهد تقابل فرهنگی هستیم، همچنین یکی از افسران خط مقدم در جنگ نرم کسانی هستند که در زمینه کتاب فعالیت دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعالیت در عرصه کتاب راهی برای انسان‌سازی و تربیت است، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی بسیار محدود است اما تلاش‌های مردمی می‌تواند حداقل‌ها را به حداکثرها برساند، همچنین باید توجه ویژه به کتاب‌هایی که دارای آسیب‌های مختلف هستند داشت تا از انتشار آنها جلوگیری شود.

پاسخ فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی درست است

وی در ارتباط با نقش کتابداران در جامعه عنوان کرد: کتابداران هدایتگران مردم هستند تا کتاب‌های مناسب را بخوانند و حیات معنوی جامعه در گرو همین هدایت‌ها است و از طرفی مشکلات زیادی در تأمین اعتبارات وجود دارد اما در برنامه ششم سعی در ایجاد وضعیت بهتری در این حوزه داریم ولی نباید تا آن زمان غفلت کنیم.

پژمانفر گفت: برای مقابله با جریان‌های فرهنگی باید از توانمندی‌های فرهنگی خود استفاده کنیم نه به صورت امنیتی، همچنین در مجلس در حال تلاش برای توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی به دنبال این هستند که پاسخ جریان های فرهنگی را امنیتی بدهند و این موضوع اشتباه است چرا که پاسخ فرهنگی در مقابل تهاجم فرهنگی درست است. /934/پ202/ج

ارسال نظرات