۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۶۱۰۸۶
نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

دنیای مجازی افراد را از سرچشمه دانش و معرفت محروم کرده است

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه دنیای مجازی بهره‌مندی بسیاری از افراد را از این سرچشمه دانش و معرفت محروم کرده و تنها عده محدودی مطالعه انجام می‌دهند، گفت: جامعه امروز برای رسیدن به رشد و آگاهی حقیقی نیازمند مطالعه است.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام محمود جلالی، نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی فعالان فرهنگی و نویسندگان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: بسياري از نيازها و مطالبات فرهنگي از مسير كتاب و كتابخواني تأمين مي شود و بايد توجه ويژه اي براي فرهنگ سازي آن صورت گيرد.

وی با بیان این که کتاب به عنوان دوستی ماندگار است که تنها به انسان فایده می رساند و دائماً وجود انسان را گسترش می دهد، افزود: اما باید مراقب باشیم ممکن است برخی کتاب ها نیز منحرف کننده افکار و عقاید باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران از کتاب به عنوان بهترین ابزار آگاهی بخشی به جامعه یاد کرد و خاطرنشان کرد: کتاب موجب آگاهی و تقویت بنیه علمی و اخلاقی هر فردی می شود به همین دلیل باید قدر آن را بیشتر بدانیم.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که کشورمان با مبانی فرهنگی و دینی پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد، تصریح کرد: اما با توجه به وجود پایه های مستحکم فرهنگی در کشورمان، متأسفانه آمار کتابخوانی در کشورمان پایین است و این زیبنده یک کشور با مبنای دینی فرهنگی و فرهنگی نیست.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که یکی از شاخص های توسعه توجه به مسأله کتاب در کشور است، بیان داشت: باید با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، کتاب به عنوان یکی نیازهای مهم در سبد فرهنگی خانواده ها دیده شود.

وی با بیان این که باید سعی شود با تبلیغات روشنگرانه جامعه را به فرهنگ کتاب و کتابخوانی سوق دهیم، گفت: کتاب یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است که متأسفانه امروز کمتر در سبد فرهنگی خانواده ها وجود دارد و شاهد هستیم جایگزین های دیگری برای آن پیدا شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که از راه بیان و قلم راه رشد فکری، عقلی و اخلاقی حاصل می‌شود، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند «علم را با نوشتن زنجیر کنید» ما نوشته‌هایی را از سالیان بسیار دور مانند منشور حقوق بشر کوروش داشته‌ایم و پس از اسلام کتاب‌های بسیاری نوشته شده که اثرگذار بوده است.

وی با تأکید بر این که مردم باید اهمیت کتاب و کتابخوانی را با مطالعه کتاب‌ها درک کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه توجه مردم به ظاهر زندگی آنها را از کتاب دور داشته است که باید تلاش شود این مسأله اصلاح شود.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که هیچ کجای دنیا در گذشته تاریج مشاهده نشده که سوگند به کتاب و قلم در آن آورده شده باشد ولی در قرآن «قسم به قلم و آنچه را به صفحه در می‌آورد» یاد شده است، افزود: معمولاً قسم بر چیزی انجام می‌شود که ارزش داشته باشد و معلوم است که اگر قلم نباشد رشد فکری نیست.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که متأسفانه دنیای مجازی بهره‌مندی بسیاری از افراد را از این سرچشمه دانش و معرفت محروم کرده و تنها عده محدودی مطالعه انجام می‌دهند، تأکید کرد: جامعه امروز برای رسیدن به رشد و آگاهی حقیقی نیازمند مطالعه است.

وی با اشاره به این که متأسفانه گسترش فضای مجازی موجب فاصله گرفتن خانواده ها از کتاب و کتاب خوانی شده است، خاطرنشان کرد: تشنگان علم و معرفت حیاتشان به مطالعه کتاب بستگی دارد و به همین دلیل باید فرهنگ کتاب خوانی در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که باید سعی شود با تبلیغات روشنگرانه جامعه را به فرهنگ کتاب و کتابخوانی سوق دهیم، تصریح کرد: تنها ساختن کتابخانه ملاک نیست مهم ترغیب مردم به این فرهنگ مهم است یک جمله کتاب زندگی ما را عوض می‌کند به همین دلیل اهمیت آن باید به درستی تبیین شود.

وی از کتاب به عنوان غذای معنوی انسان یاد کرد و با بیان این که متأسفانه این غذای معنوی امروز در کتابخانه ها خاک می خورد، خاطرنشان کرد:  صدا و سيما و رسانه هاي مختلف نيز براي گسترش فرهنگ مطالعه تلاش و از نهادهاي متولي اين امر حمايت ويژه اي انجام دهند.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اشاره کرد و با بیان این‌که آمریکا دشمنی آشکار برای ملت ایران و مسلمانان جهان است، افزود: خصلت تجاوزگری و زیاده‌طلبی و سیاست‌های استکباری آمریکا همچون سال‌های گذشته پابرجا است و باید با عدم اطمینان و اعتماد به آمریکا بنگریم و مراقب باشیم که در برابر تجاوزگری آنان کوتاه نیاییم.

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: مصداق بارز ظلم و استکبار در دوران فعلی دولت آمریکا است که طبق آیات قرآن باید عزتمندانه در مقابل ظالم بایستیم، وقتی دشمن نتوانست از طریق نظامی و سیاسی سلطه و نفوذ کند به تهاجم فرهنگی روی آورد و به‌ شدت قصد دارد اعتقادات ملت ما را سست کند.

وی با بیان این که دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در مناظره‌ها با اظهارنظرهای شرم‌آوری که علیه هم به کار بستند در واقع چهره واقعی آمریکا را به همه جهانیان معرفی کردند، گفت: همان‌گونه که نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر اساس اسناد و مدارک که در تبلیغات ریاست جمهوری اظهار کردند آمریکا هم در حوزه سیاست داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی به‌ طور کلی نابود شده است.

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از انتخابات آمریکا متوجه شدیم که آنها فریبکارانه حرف می‌زنند و درون آمریکا فساد اخلاقی، جنسی و مالی بیداد می‌کند، گفت: آمریکا ابرقدرت پوشالی است که از سوی خودشان ظلم و ستم‌ها اعلام شده و پرچم آمریکا را آتش می‌زنند و خودشان را هم قبول ندارند.

حجت الاسلام جلالی با تأکید بر اینکه این سیاست معین‌ شده به دنبال منافع آمریکا و کاخ سفید است، تصریح کرد: هر کدام از نامزدهای انتخاباتی که پیروز می‌شود فقط باید دنبال تأمین منافع ایالات متحده و استعمارگری در ملت‌های مظلوم باشد./950/202/ب2

ارسال نظرات