۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۶۱۷۵۶

بافت فرش ايوان طلاي اميرمؤمنان دركاشان به پايان رسيد

بعد از دو سال و نيم بافت فرش ايوان طلاي اميرمؤمنان(ع)از سوی بانوان كاشاني امروز با حضور مسؤولان شهرستان كاشان طي مراسم معنوي كه همراه با مديحه سرايي ذاكرين اهل بيت(ع) بود از دار قالي پايين آورده شد و به فرهنگسراي مهر كاشان انتقال پیدا کرد.
بافت فرش ايوان طلاي اميرمومنان دركاشان به پايان رسيد بافت فرش ايوان طلاي اميرمومنان دركاشان به پايان رسيد بافت فرش ايوان طلاي اميرمومنان دركاشان به پايان رسيد بافت فرش ايوان طلاي اميرمومنان دركاشان به پايان رسيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، سيد محسن واجدی، مسؤول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عاليات در شهرستان کاشان ظهر امروز در اين مراسم معنوي، گفت: كار بافت فرش يكصد متري ايوان طلاي اميرمؤمنان از حدود سال قبل آغاز شده است و امروز به پايان رسيد و آماده ارسال به نجف اشرف شده است.

وي افزود: اين فرش كه يكي از چهار فرش بافته شده ايوان طلاي اميرمؤمنان در كاشان است در ابعاد 12 متر و 30 سانتي متر طول و 7 متر و 95 سانتيمتر عرض با نقش ترنج و محراب كاشان توسط هنرمند طراح كاشاني اميرحسين كريم پور تهيه و توسط بانوان هنرمند كاشاني بافته شده است.

واجدي با اشاره به اينكه در هر مترمربع اين فرش 360 هزار ريشه زده شده است، اظهار داشت: در مجموع براي بافت اين فرش 36 ميليون ريشه توسط 16 بانوي هنرمند كاشاني طي مدت 3 سال به تار وپود اين قالي زده شده است.

به گفته وي، الياف استفاده شده در اين فرش 50 درصد پشم شانه شده كرمانشاه و 50 درصد پشم شانه شده سيرجان و ريسندگي شده درشهرستان يزد است كه به همين دليل به هر ميزان كه پا خور داشته باشد جمع نمي شود.

واجدي، وزن اين فرش را حدود يك تن اعلام كرد و ارزشي ريالي قيمت تمام شده يك متر مربع آن را 25 ميليون ريال دانست و ابراز داشت: ارزش ريالي قيمت تمام شده اين فرش بالغ بر 30 ميليارد ريال است.    

وي در ادامه يادآور شد: پيش از اين نيز 4 تخته فرش 50 متري براي ايوان طلاي اميرمومنان(ع) دركاشان بافته و آماده شده است كه با آماده شدن فرش 100 متري، در مجموع با 5 تخته فرش بافته شده توسط بانوان هنرمند كاشاني كل ايوان طلاي اميرمومنان به مساحت 300 مترمربع مفروش مي شود.

مسؤول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عاليات در شهرستان کاشان، گفت: 50 تخته فرش 12 و 15 متري ديگر نيز براي داخل حرم اميرمومنان(ع) توسط بانوان هنرمند كاشاني بافته شده است كه به همراه 5 تخته فرش ايوان طلاي حضرت 25 ماه آينده به نجف اشراف انتقال داده خواهد شد./1307/203/ب2

ارسال نظرات