۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۶۱۷۹۸
معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی كانون‌های مساجد:

ساماندهی و استاندارد كردن كتابخانه‌های مساجد ضروری است

طاهریان گفت: ساماندهی و استاندار کردن کتابخانه‌ مساجد مهم است، ما به دنبال استاندارد كردن كتابخانه‌ها هستیم و در اصل سعی داریم درجه كتابخانه‌ها را به فرم ایده‌آل برسانیم.
طاهریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی طاهریان معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی كانونهای مساجد بعدازظهر امروز در نشست خبری هفته كتاب و كتابخوانی كه در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد با اشاره به اینکه از صدر اسلام تاكنون مساجد نقش مهمی در بُعد دینی، عبادی، فرهنگی و سیاسی جامعه داشتند، اظهار داشت: در کنار کارکردهای مختلف مساجد باید گفت مهم‌ترین كاركردشان معنوی بودن آن است.

وی ادامه داد: از صدر اسلام كاركرد مساجد بسیار زیاد بوده است، به همین منظور وظیفه ما بر این است كه ضمن احیای این کارکردها به تقویت آنها نیز استمرار ببخشیم، شایسته‌ترین كتابخانه‌ها در قرون گذشته در كنار مساجد بوده‌اند، همچنین حوزه‌های علمیه ما نیز در كنار مساجد بنا می‌شدند و این نشان از اهمیت بالا و مرکز بودن مسجد را دارد.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی كانونهای مساجد با بیان اینکه امروزه نیز گسترده‌ترین شبكه‌ مردمی در حوزه كتابخانه‌ها در مساجد است، خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود بالغ بر ١٩٠٠ كتابخانه با ما ارتباط دارند، در این رابطه برخی مساجد برای كتابخانه‌ها از شبستان مساجد استفاده می‌كنند زیرا برای دسترسی مردمی آزاد است.

طاهریان تاکید کرد: چند سال است كه مجوز تأسیس كتابخانه‌ها و اعطای آن به مساجد را دنبال می‌كنیم كه به این منظور توانسته‌ایم تا به امروز سه هزار مجوز را صادر کنیم.

وی یادآور شد: آنچه در رأس امور برای آن هدف‌گذاری کرده‌ایم موضوعاتی با عنوان فضای كتابخانه، تعداد كتابخانه و تعداد اعضای كتابخانه است، این امر در ساماندهی و استاندارد کردن کتابخانه‌ مساجد مهم است، ما به دنبال استاندارد كردن كتابخانه‌ها هستیم و در اصل سعی داریم درجه كتابخانه‌ها را به فرم ایده‌آل برسانیم.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی كانونهای مساجد افزود: انتظار ما از مساجد به قدری نیست كه به همه امكانات بدهد، اما سعی داریم كمک كنیم سطح خدمات‌دهی کتابخانه مساجد ارتقا پیدا كنند.

طاهریان تصریح کرد: براساس آمار موجود در حال حاضر ما بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۰۰ کتابخانه در سطح مساجد داریم که ۶۳۹۴ کتابخانه مخزن‌دار است و ۶۵۲۴ کتابخانه آن به صورت باز فعال هستند. دلیل باز بودن آن‌ها هم این است که یا مساجد فضای موجود را ندارند و دلیل بعدی این است که می‌خواهیم عموم مردم بتوانند از کتاب‌ها استفاده کنند.

وی در پایان گفت: در بخش روستایی هم اکنون 3656 کتابخانه مخزن‌دار موجود است، الیته درصدد هستیم که مساجد را برای ارتقای این آمار ساماندهی کنیم، در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار مترمربع از مساجد کشور در اختیار کتابخانه‌ها قرار دارند و بالغ بر ۱۹ میلیون جلد کتاب در مخازن کتابخانه‌های مساجد موجود است، طبق آمار صدهزار نفر عضو ثابت این کتابخانه‌ها هستند و در تلاش هستیم به دور افتاده‌ترین مساجد کشور در بخش کتاب‌خوانی کمک کنیم./816/202/ب2

ارسال نظرات