۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۶۱۹۶۱

برگزاری کنگره شهرسازی و معماری اسلامی 30 دی ماه در قم/راه اندازی و گسترش موزه مراجع تقلید

رضایی با اشاره به برگزاری کنگره استانی معماری استان قم در 30 دی ماه سال جاری، گفت: امروز در بحث معماری و شهرسازی دچار تشتت افکار و آراء هستیم و بسیاری از ساختمان سازی ها با روح اسلام و معماری اسلامی ایرانی سازگاری ندارد به همین دلیل سازمان به این فکر افتاد در سال جاری کنگره معماری و شهرسازی را ابتدا به صورت استانی و در سال دوم به صورت ملی برگزار کند.
عیسی رضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای کنگره معماری و شهرسازی با حضور در بیت مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

عیسی رضایی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در این دیدار اظهار داشت: از حدود 20 سال پیش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرساله کنگره ای در مورد معماری و شهرسازی در شهر بم برگزار می کرد که در دوره ای این کنگره به فراموشی سپرده شد .

وی با بیان اینکه جامعه ایران دچار بحران هویت است، ابراز داشت: ما امروز در بحث معماری و شهرسازی دچار تشتت افکار و آراء هستیم و بسیاری از ساختمان سازی ها با روح اسلام و معماری اسلامی ایرانی سازگاری ندارد به همین دلیل سازمان به این فکر افتاد در سال جاری کنگره معماری و شهرسازی را ابتدا به صورت استانی و در سال دوم به صورت ملی برگزار کند.

رضایی با اشاره به برگزاری کنگره استانی معماری استان قم در 30 دی ماه سال جاری، افزود: در قم بافت های تاریخی خوبی داشتیم و شاهد معماری اسلامی خوبی هم بودیم که بخش هایی از آن تخریب و بخش هایی هم فراموش شده است که باید به تأسی از گذشتگان راه و مسیری درست را انتخاب کنیم، هرچند در کشور در این زمینه برنامه مشخصی نداشته‌ایم و کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

وی عنوان کرد: در این کنگره ها به دنبال این هستیم که نسل جدید با معماری گذشتگان آشنایی پیدا کنند و در همین راه کاوش های باستانی نیز داشتیم و آثار نفیسی نیز در اطراف همین شهر قم کشف کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از راه اندازی و گسترش موزه مراجع در قم خبر داد و عنوان کرد: این موزه روبروی بیت امام راحل قرار گرفته و روزانه بالای 500 نفر بازدید دارد هرچند در آن تنها تصاویر بزرگان معاصر قرار گرفته است؛ ولی واقعیت این است که این موزه هم کوچک و هم بسیار ناقص است و حتی به عقیده ما هنوز یک درصد کار صورت نگرفته است و به همین جهت ما از بزرگانی از جمله آیت الله حسینی بوشهری درخواست کمک کرده ایم .

وی افزود: در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این آمادگی را داریم اگر حوزه با ما همکاری کند ما نیز به لحاظ مالی کمک کنیم تا آثار مراجع بزرگوار را نیز در این موزه داشته باشیم تا موزه ای کامل تر و جامع تر راه اندازی کنیم./1330/ 202/ع

ارسال نظرات