۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۶۲۴۵۶
امام جمعه موقت ساری:

اربعین حسینی تداوم تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با یزیدیان زمان است

امام جمعه موقت ساری با بیان این که زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع) اعلام انزجار و بیزاری از اعمال یزیدیان و امویان زمان است، گفت: امروز امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان با برگزاری پر شور مراسم عزاداری حسینی این فرهنگ ناب و الهی را همچنان زنده و پویا نگه داشته اند.
امام جمعه موقت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد قاسمی، امام جمعه موقت ساری شنبه شب در مراسمی که به مناسبت اربعین حسینی در مرکز استان برگزار شد با بیان این که بزرگترین پیام روزگار در دل عاشورا و اربعین نهفته است، گفت: اربعین پیام اخلاق، زندگی، اعتقادی، سیاسی و ولایت‌مداری را در خود دارد و این پیام‌ها به‌دلیل اینکه از سر اخلاص و عشق به خدا بوده تا به امروز باقی مانده‌اند.

وی به حرمت زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: زیارت امام حسین(ع) در اربعین نزد شیعیان از همان سال‌های اولیه حرمت داشته و این سنت تا امروز هم ادامه داشته است و نمونه آن را در پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) از شهرها و کشورهای همسایه به کربلا شاهد هستیم.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به این که فرهنگ عاشورا غنی‌ترین فرهنگ به شمار می‌رود و تابلوی زنده‌ای است که با خون نگاشته شده است، بیان داشت: فرهنگ عاشورایی که امروز در دست ما است بهترین بستر و ظرفیتی آماده جهت رساندن حقیقت به گوش افراد بی‌بصیرت و باطل است.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که امام حسین(ع) خون خود را هدیه کرد و این خون زنده است و جریان دارد و به نوعی از رگ‌های امام حسین(ع) در جان شیعیان تزریق شد، ادامه داد: امام حسین(ع) خون خود را تقدیم خدا کرد برای اینکه اسلام زنده نگه داشته شود.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به این که عاشورا و اربعین برای ما ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که نباید از آنها غافل شد، افزود: پیام عاشورا لبیک به ندای پیشوا، مقتدا، رهبر است و به نوعی پیام اربعین بصیرت‌افزایی، عبرت‌آموزی، دفاع از دین خدا است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اربعین ریشه در تاریخ و اعتقاد و مذهب شیعیان دارد، خاطرنشان کرد: سیره علما و بزرگان دین ما این بوده در اربعین امام حسین(ع) مراسم عزاداری می‌گرفتند و این مراسم‌ها در تاریخ شیعه نهادینه شد.

وی با بیان این که اربعین به‌ نوعی تجدید پیمان با اهداف امام حسین(ع) و تأسی از قیام و حماسه امام حسین(ع) است، تصریح کرد: امروز شیعیان امام حسین(ع) با برگزاری مراسم های گسترده اعلام می‌کنند اگر آن‌ روز ما در کربلا نبودیم تا یاری‌رسان امام حسین(ع) باشیم، امروز در راستای اهداف ایشان آماده هستیم.

امام جمعه موقت ساری با تأکید بر این که اربعین در راستای همان تاسوعا و عاشورا است، خاطرنشان کرد: عزاداری‌های ما در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورا باید نتیجه‌گیری‌اش در اربعین باشد پس می‌توان گفت اربعین حسینی تجدید پیمان با امام حسین(ع) است و این‌که ما بر آن عهدی که با امام خویش بسته‌ایم همچنان پایدار هستیم.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که فلسفه اربعین زنده نگه‌داشتن یاد امام حسین(ع) است، تصریح کرد: ما باید اربعین را بزرگ بشماریم و مراسم اربعین را باشکوه برگزار کنیم، چون امروز تداوم فرهنگ حسینی با شکوه برگزار کردن اربعین حسینی است

وی با بیان این که فلسفه اربعین بیعت مجدد با امام حسین(ع) و آرمان‌ها و اندیشه‌های این امام بزرگوار است، خاطرنشان کرد: زیارت اربعین از جمله اعمال سفارش شده در این روز و از نشانه‌های مؤمنان است همچنین، تجدید بیعت با ولایت از پیام‌ها و فلسفه‌های اربعین حسینی(ع) و یکی از نمادهای استمرار راه امام حسین(ع) تجدید پیمان با ولی فقیه است

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که اربعین یادگار قافله جهاد و مقاومت و زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) است، ادامه داد: امام حسن عسگری(ع) وقتی علامت‌های مؤمن را بیان می‌کند از جمله صفاتی که از آن نام می‌برد، خواندن زیارت اربعین است.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که رمز ماندگاری هر قیام و حرکت دینی و انقلابی، انتقال پیام و هدف اصلی آن به افراد جامعه است، ادامه داد: قیام عاشورا نیز همانند هر قیامی، باید در تاریخ ماندگار و پیام حقیقی آن رشادت‌های بزرگ به نسل‌های بعدی منتقل می‌شد که اگر زینب کبری(س) در این مقام و جایگاه قرار نمی‌گرفت و به وظیفه‌ خود عمل نمی‌کرد، چه‌بسا تاریخ به‌ شکلی دیگر و آن‌گونه که یزید می‌خواست رقم می‌خورد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که شهادت امام حسین(ع) سبب نجات و احیای اسلام شد، افزود: مصیبت امام حسین(ع) بزرگ‌ترین مصیبت در تاریخ بشریت بوده است، ما در موارد مختلفی از زیارات و کلمات ائمه معصومین(ع) برمی‌خوریم به این‌که از حادثه کربلا، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصیبت در عالم هستی از بدو خلقت تا روز قیامت، نام برده‌اند.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که بزرگداشت یاد امام حسین(ع) سبب زنده نگه داشتن روحیه شهادت و ایثار در میان امت اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع)، علامت شکست و تزلزل نیست بلکه یک حرکت سیاسی علیه مستکبران و دشمنان اسلام و اهل‌بیت(ع) است این حماسه در دنیا اثر بزرگی داشته که هنوز اثر ان ادامه دارد.

وی با بیان این که زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع)  اعلام انزجار و بیزاری از اعمال یزیدیان و امویان زمان است، تصریح کرد: امروز امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان با برگزاری پر شور مراسم عزاداری حسینی این فرهنگ ناب و الهی را همچنان زنده و پویا نگه داشته اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پیام اربعین به شیعیان و آزادی‌خواهان جهان این است که همیشه باید یاد و خاطره امام حسین(ع) را در ذهن داشته باشند، ادامه داد: آنچه از زیارت اربعین برمی‌آید و در زیارت اربعین نیز متبلور است این است که امام حسین(ع) قیام کرد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهد.

حجت الاسلام قاسمی افزود: ظرفیت اربعین یک ظرفیت خاص است و می‌طلبد در قالب برگزاری این قبیل مراسم‌ عزاداری از ظرفیت اربعین در جهت نشر فرهنگ شیعه و فرهنگ حسینی استفاده و بهره لازم را برد.

وی ادامه داد: این‌که مردم در اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) در کربلا می‌روند بیانگر این است که باید فرهنگ حسینی در جامعه نهادینه شود و از ظرفیت اربعین در جهت معرفی قیام عاشورا به دنیا بهره برد.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره تاریخ باعظمت قیام امام حسین(ع)، تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم و پیوند عاطفی و دوستی و محبت بین امت و اهل‌ بیت(ع) است، تصریح کرد: این مراسم با عظمت و بی نظیر آشنا شدن مردم با معارف دین اسلام، و وفاداری نسبت به مظلومیت و مظلومان و مخالفت با ظالمان جهان است./950/202/ب2

ارسال نظرات