۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۶۳۷۹۸
مدرس حوزه و دانشگاه:

مسؤولان بدانند مسؤولیت یک امانت از طرف است

مدرس حوزه و دانشگاه: گفت: مسؤولیت یک امانت است زیرا وکیل مردم، امین آنان است پس باید موکلینش را مراعات کند و به امورشان به درستی رسیدگی کند.
امانت داری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد باقر نکونام مدرس حوزه و دانشگاه قم، شب گذشته در حسینیه خیابان فیروزآباد کرمان در رابطه با شخصیت پیامبر (ص) اظهار داشت: شخصی از امام صادق (ع) خواست تا اخلاق پیامبر را برایش بشمارد، آن حضرت فرمودند: آیا نعمات الهی در دنیا را می توان شمرد؟ آن شخص عرض کرد: خیر، حضرت فرمودند: متاع دنیا قلیل است امام نمی توانی آن را بشماری چگونه می خواهی خلق عظیم را برایت بشمارم؟

وی بیان داشت: خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: به خاطر رحمت الهی با مردم نرم شدی چراکه اگر تندخو و تندگو بودی مردم از اطرافت پراکنده می شدند از این رو مخالفین پیامبر(ص) گاهی با توهین و دشنام به پیامبر سعی می کردند ایشان را ناراحت و عصبانی کنند در حالی که ایشان با مهربانی و نرمی برخورد می کردند و همین موجب جذب دشمنانشان نسبت به ایشان می شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: مخالف همیشه وجود دارد اما نحوه برخورد با آن مهم است چرا که جامعه بدون صدای مخالف، رشد نمی کند از این رو نباید صدای مخالف و منتقد، در نطفه خفه شود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز یکی از راه های تاثیر گذار در جذب مردم نسبت به تشیّع، اجرای خلق و خوی امام علی (ع) است زیرا شیعه ای که وابسته اهل بیت (ع) است باید حرمت آنان را حفظ کند و تنها به تبلیغ زبانی کفایت نکند بلکه با عمل مردم را جذب امام علی (ع) و پیروانش کند.

حجت الاسلام نکونام در بیان ویژگی امانت داری پیامبر (ص) ابراز داشت: پیامبر را قبل از بعثتشان با عنوان محمد امین می شناختند چراکه فرد امانت داری بودند و این صفت مومنین است چنانچه در قرآن نیز 6 پیامبر را با این صفت معرفی کردند از این رو یکی از خلقیات تاثیر گذار پیامبر امانت داری و وفای به عهد ایشان بود.

این کارشناس امور دینی ضمن اشاره به این روایت که در آخر الزمان امانت داری یافت نمی شود تا نزد آن درد دل کرد؛ تصریح کرد: امانات انواعی دارد از این رو گاهی امانت الهی است و گاه امانت پیغمبر(ص) است و گاهی نیز امانت مردم است که البته می تواند شامل مسائل مادی، معنوی و عبادی باشد بنابراین باید دقت کرد که  گاهی مال فردی در نزد ما امانت است و گاهی حرف ایشان امانت است.

وی با اشاره به آیه 72 و 73 سوره احزاب و امانت الهی نزد بشر عنوان کرد: برخی مفسرین این امانت را نماز دانستند پس از آنجا که  نباید امانت الهی را ضایع کرد دقت کنیم با رسیدن وقت اذان؛ نماز را به تعویق نیندازیم زیرا هیچ انسانی قرار ملاقاتش با بزرگی را عقب نمی اندازد چراکه نماز یکی از راه های گره گشاست چنانچه ابن سینا با 2 رکعت نماز مشکلاتش را حل می کرد پس نیت را در نماز خالص کرده و از سر منشأ وجود راه حل مشکلاتمان را بخواهیم تا بی منت راهنماییمان کند.

حجت الاسلام نکونام اشاره کرد: البته برخی دیگر از مفسرین این امانت را تمام تکالیف الهی خواندند و برخی ولایت علی بن ابی طالب (ع) دانستند؛ در هر صورت تمام اینها امانات الهی است که باید به درستی محافظت شود.

وی در پایان خطاب به مسؤولان گفت: مسؤولان بدانند مسؤولیت یک امانت است زیرا وکیل مردم، امین آنان است پس باید موکلینش را مراعات کند و به امورشان به درستی رسیدگی کند./9703/202/ب3

ارسال نظرات