۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۶۳۸۴۵
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

ریشه تمام فداکاری ها در جامعه اسلامی محبت خداوند است

عضو مجلس خبرگان رهبری حب خداوند را ریشه تمام انفاق ها در جامعه اسلامی دانست و گفت: این شیوه عمل اثر تربیتی در جامعه دارد و سبب رشد و قرب به خداوند می شود
آیت الله میرباقری شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در جلسه عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) در سالاریه قم با بیان این که مؤمنان باید متحابون فی الله باشند، اظهار داشت: محبت در راه خدا بنیان اصلی فداکاری ها، انفاق ها و از خود گذشتگی ها در جامعه اسلامی است و چنین افرادی بر اساس روایات بدون محاسبه وارد بهشت می شوند.

وی ریشه تمام فداکاری ها را محبت نسبت به خدا و ائمه(ع) دانست و افزود: در تاریخ موارد زیادی ذکر شده است که افرادی نزد امام معصوم(ع) می آمدند و با ادعای همراهی ایشان درخواست قیام می کردند ولی ائمه(ع) با اشکال مختلف به آنها می فرمودند که تکلیف دشوار تر از این است و فقط صرف ادعا نیست بلکه همراهی عملی که همان حب فی الله است لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری همراهی عملی با امام را مانند نگه داشتن آتش در دست توصیف کرد و گفت: حضرت فرمودند کسانی که مالشان را فقط از خود می دانند و برای مؤمنان حساب و کتاب می کنند در بزل جان هم بخیل می شوند؛ مؤمنان در مقام حب فی الله به درجه ای باید برسند که جمع المال شوند و خرج و انفاق مال در جامعه بدون منت و بدون محاسبه باشد.

وی با اشاره به جریان انفاق اهل بیت(ع) در سوره «هل أتی» بنیان این انفاق را با توجه به ادامه آیه محبت و قرب به خدا عنوان و تصریح کرد: اگر روابط در جامعه بر اساس محبت خدا باشد جامعه سالم خواهد شد ولی در جامعه مدرن امروزی سعی می شود این رفع نیاز جامعه با نهادهایی مانند تأمین اجتماعی تأمین شود که در این صورت محبت و رشد معنوی جایی نخواهد داشت.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در عین حالی که ما محتاج خداوند هستیم عطای خداوند به ما کریمانه است، خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی باید انفاق ها و فداکاری ها کریمانه و بر پایه محبت به خدا باشد زیرا این انفاق در هر دو طرف اثر تربیتی دارد و باعث رشد انفاق کننده و انفاق شونده می شود در حالی که این آثار در جامعه مدرن وجود ندارد.

وی در تبیین پشتوانه معرفتی انفاق در راه خدا ابراز داشت: خداوند برای زندگی انسان در دنیا برنامه دارد و در جاهای مختلفی در قرآن این برنامه را توضیح داده است و تکالیفی را معین کرده است؛ یکی از آن برنامه ها این است که این دنیا را بستر ابتلائات انسان قرار داده است و فقر و غنا در دنیا هر کدام نوعی ابتلاء است و انسان باید از هر کدام برای قرب به خدا استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: خداوند می فرماید ما دنیا را زینت قرار دادیم تا شما را بیازماییم و شما را از کسانی قرار دهیم که بهترین عمل را انجام می دهند و بهترین عمل عملی است که ریشه در محبت خدا دارد و متناسب با دستور خداوند است.

وی اظهار داشت: کسانی که در برنامه خداوند قرار می گیرند مورد کرامت الهی هستند و کسانی که این برنامه را نمی فهمند و خارج از آن عمل می کنند از ابتلائات الهی رشد پیدا نمی کنند و خداوند می فرماید که آنها را با خواری وارد جهنم خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه بابیان این که ثروت و فقر ملاک تکریم و توهین الهی نیست، گفت: همه این ها ابتلائات خداوند است و انسان مؤمن از هر ابتلائی برای قرب به خدا استفاده می کند ولی کسانی که مؤمن نیستند ثروت را ملاک کرامت می دانند.

وی خاطرنشان کرد: ادبیات امروز حاکم بر جهان معیار شرافت و کرامت را توسعه، ثروت و رفاه می دانند و این موجب یک برنامه ریزی غلط می شود و سعی می کنند تمام امکانات را به سمت خود جلب کنند و همان راه فراعنه را بروند و در زمین فساد کنند./843/202/ب3

ارسال نظرات