۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۴۶۴۲۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

غرق شدن در مادیات انسان را به تباهی می کشاند

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که می توانیم این دنیا را برای خود تبدیل به ابد کنیم، گفت: بعضی از افراد توجهی به سرای آخرت نکرده و همه عزم خود را صرف امور دنیایی می کنند که سبب تباهی انسان می شود.
حجت الاسلام یزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی امروز در مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر که در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی در آمل برگزار شد با بیان این که دنیا به سرعت در حال گذر است و چشم باز می کنیم در لب گور قرار داریم، گفت: زندگی انسان واقعیت هایی دارد که باید توجه شایسته ای به آن داشته باشیم.

انسان به فکر ره توشه آخرت باشد

وی تصریح کرد: انسان باید کاری کند تا از دنیا برای سرای ابدی توشه برداری کرده و سرمایه های ارزنده ای را برای آن دنیای خود ذخیره کند که برکات و دستاوردهای ارزشمندی دارد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه با بیان این که انسان می تواند در دل دنیا چیزی به دست آورد که تا در ابد به بهترین گوهر هستی دست پیدا کند، گفت: عمل صالح و ایمان در قدرت انسان است که باید آن را در وجود خود ترویج دهیم.

غرق شدن در دنیا مانع تعالی انسان می شود

حجت الاسلام یزدان پناه با اشاره به سخنی از قرآن کریم، اظهار داشت: دنیا چیزی جز یک لهو و سرگرمی نیست که نباید به دنیا اکتفا کنیم و ضرورت دارد برای ابد خود کاری کنیم که اگر زمان مورد نظر فرا برسد می گوییم زمان گذشت و برای عاقبت خود کاری صورت ندادیم.

وی اظهار داشت: بعضی از انسان ها آنقدر غرق در دنیا می شوند که از اصل بازمانده و نمی توانند در مسیر سعادت و تعالی حقیقی قرار گیرند که ضرورت دارد همه امور خود را برای خداوند متعال قرار دهیم.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: انسان باید خلق خدا را تا ابد خدمت کند که به صورت همیشگی ماندگار است و برکات و خیرات گرانقدری در وجود آن نهفته است.

حجت الاسلام یزدان پناه ادامه داد: انسان در این ایام در مجالس و محافل عزاداری خاندان عصمت و طهارت شرکت می کند و تمام می شود اما برکتی دارد که تا ابد بر سر سفره اهل بیت معصومین(ع) حضور داریم.

خدمت به مردم برکات ماندگاری دارد

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که انسانی که خدمت و دلسوزی برای مردم دارد به مراتب والایی می رسد، گفت: اگر همه خدمت خود را برای مردم کنیم ماندگار شده و ره توشه ای برای ابد فراهم می شود.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی اظهار داشت: انسان باید کاری کند تا در تمام احوال با خدا باشد که می توانیم چنین کاری را صورت دهیم و همواره ذکر حضرت حق را با عمل خود داشته باشیم.

وی با بیان این که می توانیم این دنیا را برای خود تبدیل به ابد کنیم، گفت: بعضی از افراد توجهی به سرای آخرت نکرده و همه عزم خود را صرف امور دنیایی می کنند که سبب تباهی انسان می شود.

حجت الاسلام یزدان پناه با اشاره به این که منفعت رساندن به دیگران بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: می توانیم در همین دنیا کار خود را صورت دهیم و با خداوند منان ارتباط شایسته ای داشته باشیم.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم افزود: بعضی از انسان ها دقایقی کوتاه هم در روز برای خود وقت نمی گذارند که سال ها می گذرد و فرد ارتباطی با حضرت حق ندارد که باید مراقب باشیم تا دنیا زمینه سرگرمی ما نشود.

ضرورت بهره گیری درست از سرمایه ها

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: دنیا مرحله عبور است و ما آمدیم درنگی داشته باشیم که اگر غرق در دنیا شویم این سرا برای ما دام می شود که نمی توانیم به جایگاه ارزنده ای دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انسان به دنیا آمده است تا دانه برای آخرت کسب کند تا اینکه خود غرق دنیا شود که بعضی از افراد سرمایه دارند اما نحوه استفاده از آن را نمی دانند و ضرورت دارد در همین دنیا از سرمایه های خود به دیگران بخشش داشته و خودمان وصی زندگی خود شویم.

حجت الاسلام یزدان پناه ادامه داد: عده ای سرمایه را تباه می کنند که برکتی برای آنها ندارد و انسان گاهی کار خیری می کند که اثرات آن ماندگار است و تا وقتی این اقدام وجود دارد ثواب آن برای فرد صورت دهنده کار فراهم است.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که دنیا دار فنا است و باید روزی از این سرای هستی برویم، گفت: سرای ابدی دار بقا است که اهل بیت معصومین(ع) فرمودند آباد کردن سرای آخرت را بیشتر از دنیا نیاز داریم.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: در خانه ای که می سازیم می توانیم کاری کنیم تا برای ابد انسان برکات داشته و نیاز است تا امور ما رنگ و بوی خدایی پیدا کند.

وی افزود: انسان می تواند تمام امور خود را برای تقرب الی الله و نزدیکی به حضرت حق صورت دهد که برکات آن زندگی او را پوشش داده و زمینه ساز ارتقای مقام و جایگاه فرد می شود.

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که انسان باید فکر ابدی داشته باشد، گفت: اگر تمام لذت های دنیا را به انسان دهند با سرای ابد برابری نکرده و قابل قیاس نیست که ضرورت دارد هر کاری صورت می دهیم به اثر آن در ابد نگاه کنیم.

دید خود را محدود به دنیا نکنیم

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم تصریح کرد: راه باز است که باید در مسیر درست و شایسته قرار گیریم که برکات والایی درون آن نهفته است و انسان باید کار مهم را صورت داده و به سرای آخرت توجه داشته باشد.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به سخنی از امام علی(ع) اظهارداشت: دنیا نهایت دید انسان کور است و افق دید او تا پایان همین دنیا بوده و ماورای آن را نمی بیند.

وی تصریح کرد: انسان بصیر از این دنیا عبور می کند و می داند همه چیز در سرای آخرت است که انسان آگاه از دنیا می گذرد و به آخرت نگاه دارد که در مسیر تعالی و تکامل قرار می گیرد.

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که انسان بصیر از دل دنیا توشه می گیرد، گفت: انسان کور به دنبال آبادکردن دنیای خود است که باید مراقبت های شایسته ای صورت دهیم.

استاد فلسفه حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان باید توجه داشته باشد تا دنیا را به ابد نفروشیم و هواهای نفسانی و دنیایی ما را غرق خود نکرده و از اصل امور و تلاش برای سرای آخرت باز نمانیم.

وی در پایان اظهار داشت: ایام سختی برای اهل بیت معصومین(ع) بود که رسول مکرم اسلامی از کنار آنان رفتند و از سویی شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز برای خاندان عصمت و طهارت داغ سنگینی بود و همچنان نیز این داغ تازه است.

حجت الاسلام یزدان پناه تصریح کرد: حضور در محضر خاندان عصمت و طهارت برکات بسیاری دارد که انسان می تواند در این مسیر ارزنده و متعالی قدم برداشته و ره توشه گرانقدری برای خود کسب کند.

گفتنی است، ویژه برنامه عزاداری دهه آخر ماه صفر با سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی واقع در آمل رو به روی حسینیه ارشاد سادات نیاکی برگزار می شود./1314/202/ب2

ارسال نظرات