۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۶۴۳۱۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

رفتار پدرانه پیامبر با امتش الگوی مسؤولان قرار بگیرد

حجت الاسلام حاج آقایی با بیان این که پیامبر(ص) با مردم پدرانه رفتار می کرد، گفت: رفتار پدرانه به معنای رفتار دلسوزانه و جهادی است زیرا کسی رفتار جهادی می کند که دلسوز است و منافع شخصی را نادیده می گیرد.
حجت الاسلام حاج آقایی

حجت الاسلام رضا حاج آقایی، استاد اخلاق حوزه علمیه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که بصیرت به معنای درک روشن و درست از مسائل است، اظهار داشت: بصیرت یک مرحله بالاتر از علم است و نمی توان گفت که هر عالمی بصیر است.

وی خاطرنشان کرد: در عصر پیامبر(ص) و بعد از ایشان جامعه نو ظهور اسلامی که متشکل از افراد تازه مسلمان است با رهبری پیامبر(ص) از مرحله جهل خارج و به مرحله علم رسیدند ولی همه نتوانستند به مرحله درک درست و بصیرت برسند و به همین جهت جامعه اسلامی کودک باقی ماند و تنها عده ای اندک توانستند به بلوغ عقلی و فکری برسند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) دماوند با بیان این که ما بعد از پیامبر(ص) شاهد وقایع بنی اسرائیل گونه بوده ایم، گفت: این وقایع سبب هزینه های سنگینی هم برای مسلمانان و هم برای جوامع دیگر شده است و اگر بصیرت و درک درست و روشن بود شاید ما خیلی پیش تر شاهد مدینه فاضله مد نظر پیامبر(ص) بودیم.

وی پیامبر(ص) را در تمام جنبه های فردی و اجتماعی  زندگی الگو و اسوه نیکو دانست و ابراز داشت: یکی از مهم ترین شیوه های زندگی پیامبر(ص) در عرصه رفتارهای اجتماعی که جامعه ساز است و جامعه را پویا می کند و از ایستایی می رهاند رفتار پدرانه ایشان است که با مؤمنان مهربان بودند.

حجت الاسلام حاج آقایی با بیان این که اگر مسؤولان با مردم پدرانه رفتار کنند مشکلات حل شده و یا دیده نمی شود، تصریح کرد: رفتار پدرانه به معنای رفتار دلسوزانه و جهادی است زیرا کسی رفتار جهادی می کند که دلسوز است و منافع شخصی را نادیده می گیرد؛ این نگاه زمانی به اوج خود می رسد که همراه با خدانگری و خداسالاری باشد.

وی با بیان این که مدنیت اسلامی متأثر از فرهنگ متعالی و نظم اجتماعی و روابط اجتماعی معقول و عادلانه است، گفت: انسان برای زنده ماندن نیاز به حرکت رو به جلو مادی و معنوی دارد و نمی توان برای رسیدن به تمدن اسلامی به یک بعد شخصیتی پیامبر(ص) توجه کرد بلکه باید زندگی و سیره پیامبر(ص) را به صورت کلی در نظر داشت و الگو برداری کرد تا به نتیجه برسیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم پیامبر(ص) را در فرهنگ، سیاست، هنر و سایر جنبه های زندگی الگو قرار بدهیم می توانیم به تمدن اصیل اسلامی برسیم زیرا تمدن به معنای پیروی از یک الگو در تمام جنبه های زندگی است و پیامبر(ص) در تمام ابعاد زندگی باید الگو باشد./843/ت302/س

ارسال نظرات