۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۶۴۴۲۱
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی:

حوزه های علمیه باید آماده مناظره با اندیشه های روز جهان شوند

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه موقعیت امروز نظام جمهوری اسلامی ایران را شبیه به شرایط امام رضا(ع) دانست و گفت: حوزه های علمیه باید با روش امام رضا(ع) پای میز مناظره با سایر اندیشه های جهان بنشینند.
حجت الاسلام میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در زمان امام رضا(ع) مناطق وسیعی از جهان زیر چتر حکومت بنی عباس بود، اظهار داشت: امام رضا(ع) با حضور در مرکز حکومت فراگیر اسلامی در کانون تحرکات فرهنگی و سیاسی قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به این که حکومت بنی عباس برای مهار نور امامت و ولایت، از سراسر جهان رهبران ادیان و مذاهب را جمع می کرد و به مبارزه و مناظره با امام رضا(ع) در ملأ عام وا می داشت، افزود: امام رضا(ع) نه تنها بر این بد اخلاقی های حکومت بنی عباس عکس العمل نشان نمی دادند بلکه از این تهدیدها به عنوان فرصتی برای معرفی جایگاه امامت و معرفی خلیفة الله در زمین و اثبات شایستگی شان برای حکومت در زمین استفاده کردند.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق کیفیت پاسخ گویی به شبهات و شیوه مناظره ایشان با رهبران و اندیشمندان سایر ادیاد بیان شده است، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) با صبر و حوصله و با بیان گویا به دلایل آنها پاسخ می گفتند و در تمام مناظره ها پیروز میدان بودند.

وی با اشاره به این که در آن دوران تمدن اهل بیت(ع) به عنوان نماد اسلام راستین خود را نشان داد، تصریح کرد: شاید در هیچ عصری به این صورت تقابل تمدن ها شکل نگرفته بود که از سراسر دنیا صاحبان اندیشه و نظر جمع شوند و در مقابل امام معصوم(ع) به عنوان مناظره کننده نه به عنوان سؤال کننده قرار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی حاکمیت بنی عباس را در باطن مدافع مخالفان امام رضا(ع) دانست و یادآور شد: آن کسی که پیروز این میدان های مبارزه علمی بود و همگان به آن اذعان کردند جایگاه رهبری و امامت در مکتب تشیع بود.

وی با بیان این که امروزه جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی مشابه موقعیت تشیع در دوران امام رضا(ع) قرار گرفته است، اظهار داشت: زمان ما زمانی است که با استفاده از ابزار و وسایل ارتباط جمعی ما باید پای میز مناظره با تمام صاحبان اندیشه های دینی و غیر دینی جهان بنشینیم و به سؤالات و شبهات آنها پاسخ دهیم.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با اشاره به روش امام رضا(ع) در مناظره های علمی، خاطرنشان کرد: متد و روش گفتمان و مناظره و احترام به طرف مقابل و افکار او و نقد محترمانه آن افکار از روش های امام رضا(ع) در مناظره های علمی بود و باید حوزه های علمیه بتوانند خود را تقویت کنند و با دلایل علمی و منطقی از حقانیت آیین تشیع در برابر شبهات دفاع کنند./843/302/ب3

ارسال نظرات