۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۴۶۴۶۵۵
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی مطرح کرد؛

سه تهدیدی که امام رضا به فرصت تبدیل کرد/ مردم ایران غربت را از چهره امام رئوف زدوده اند

حجت الاسلام محمدی با اشاره به حاکمیت امین، مسأله ولایت عهدی و غربت به عنوان سه چالش و تهدید اساسی در دوره امامت امام رضا(ع) گفت: حضرت با درایت الهی و با علم لدنی خود تمام این تهدیدها و مشکلات را به فرصت تبدیل کرد.
حجت الاسلام اسماعیل محمدی

حجت الاسلام اسماعیل محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امام رضا(ع) سه تهدید و مشکل را در دوران به خود به فرصت تبدیل و حداکثر استفاده را در مسیر تبلیغ و ترویج تشیع کرد، اظهار داشت: یکی از مشکلات عصر امام رضا(ع) حاکمیت فردی نالایق و ضعیف همچون امین عباسی بود.

فرصت حکومت امین برای امام رضا(ع)

رییس پژوهشکده علامه طباطبایی افزود: امام رضا(ع) در دوره پنج ساله حکومت امین با پرورش صدها شاگرد برجسته همانند یونس بن عبدالرحمان منظومه ای از ستارگان را گرد خورشید وجود خود پدید آورد تا بتواند معارف اسلامی و شیعی را منتشر بسازد.

وی با اشاره به تهدید دوم عصر امامت امام رضا(ع) ابراز داشت: مشکل دوم در این دوران تهدید جدی ولایت عهدی برای آبرو و جان حضرت بود که امام رضا(ع) با زیرکی و دانایی آن به را به فرصتی برای شناساندن اسلام و ترویج و تبلیغ تشیع تبدیل کردند و می بینید حضرت در مناظرات و جلسات علمی گوناگون چگونه شیعه را به جهانیان معرفی کردند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در واقع بعد از این درخشش امام رضا(ع) در بین دانشمندان مأمون که سیاست خودش را شکست خورده می دید و آبرو و عزت امام رضا(ع) را روبه افزایش یافت، برای خاموش ساختن نور او دست به شهادت آن گوهر تابناک زد.

غربت وتنهایی امام رضا(ع) در آن دوران

وی موقعیت و تهدید سوم در این دوره را شهادت در غربت حضرت دانست و تأکید کرد: امام رضا(ع) خود به این مسأله علم داشتند و با اینکه سفر از مدینه به مرو را بی بازگشت می دانست، سختی و رنج سفر را پذیرفت و جان عزیز خود را در سرزمینی که آن روزگار در دوری، غربت، مظلومیت و تنهایی قرار داشت فدا کرد.

رییس پژوهشکده علامه طباطبایی با اشاره به گسترش تشیع در ایران و عشق و علاقه وافر مردم این سرزمین به شمع وجود خورشید هشتم، خاطرنشان کرد: در واقع می توان گفت این تهدید را مردم کشور ما به فرصت تبدیل کرده اند که با حضور گسترده خود در کنار مضجع نورانی آن امام همام ایشان را از غربت و تنهایی درآورده و غبار از غربت امام رضا(ع) زدوده شده است./1330/302/ب3

ارسال نظرات