۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۶۴۷۴۱
آیت الله مهدوی:

شرکت حمل و نقل مسافربری در خدمت به زائران کربلا از دیگر ارگان‌‌ها عقب ماند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در ایامی که همه در حال خدمت رسانی به زائران کربلا بودند، شرکت حل و نقل مسافربری نیز باید زائران کربلا را به صورت رایگان جا به جا می کرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: کربلا مهم ترین مکان حماسه خیز است.

وی در پاسخ به این سؤال که فلسفه وجود محراب و پائین تر بودن جایگاه امام جماعت از مأمومین در مساجد چیست؟ افزود: فلسفه وجود محراب در مساجد برای مشخص بودن جایگاه امام جماعت و تعیین قبله است و وجود کاشی کاری در جلو محراب برای ماندگاری جایگاه امام جماعت است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: گود کردن محراب به دلیل یک مسأله فقهی است که می گوید جایگاه امام جماعت نباید بالاتر از مأمومین باشد مگر اینکه مسجد چند طبقه باشد که در اینصورت افراد می توانند از طبقه دوم به نماز جماعت وصل شوند، فلسفه گود بودن جایگاه امام جماعت نسبت به مأمومین برای این استکه امام جماعت دچار تکبر نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، خداوند در آیه صد و شصت و نهم سوره بقره می فرماید «شیطان انسان را به بدی ها امر می کند» و از طرف دیگر برخی علما می گویند شیطان انسان را به بدیها دعوت می کند، آیا این تناقض نیست؟ اظهار کرد: امر کردن و دعوت کردن در یک راستا است و مسأله مهم این است که در هیچکدام شیطان انسان را مجبور به کاری نمی کند.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که بانکها برای گرفتن دیرکرد اسم جدیدی به نام خسارت دیر پرداخت کردن پول را روی آن گذاشته اند و مشکل فقهی آن را حل شده می دانند، آیا این مسأله مورد تأیید فقها است؟ اذعان کرد: اولاً بدانید بانکها حق دخالت در امور فقهی را ندارند و فقط می توانند بگویند فلان مسأله را از فلان مرجع استفتاء کردیم و نظر ایشان فلان چیز است، چرا که در مباحث فقهی تنها افرادی که می توانند اظهار نظر کنند مجتهدان جامع الشرایط هستند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: ملتزم کردن مراجعه کننده به بانک برای پرداخت خسارت دیرکرد از دیدگاه مراجع تقلید اشکال شرعی دارد و حرام است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، روش و فلسفه اهدا کردن ثواب به دیگران چیست و بهترین افراد برای هدیه کردن ثواب چه کسانی هستند؟ تشریح کرد: اهدا کردن ثواب اعمال به افراد، مشمول اعمال واجب نمی شود و تنها اعمالی که می توان ثواب آن را به دیگران هدیه کرد، اعمال مستحب است.

وی توضیح داد: برای اعمالی مثل نماز جماعت که از واجب و مستحب تشکیل شده است، می توان ثواب به جماعت بودن نماز را به فرد خاصی هدیه کرد، روش اهدا کردن به دو صورت قبل از انجام عمل مستحب یا بعد از انجام عمل مستحب صورت می پذیرد و می توان برای یکبار نیت کرد و تا زمانی که آن عمل مستحب انجام می گیرد، ثوابش را به فرد خاصی هدیه کرد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه فلسفه اهدا کردن ثواب اعمال مستحب به دیگران، احسان کردن است، تبیین کرد: تفاوتی ندارد ثواب عمل مستحب را به چه کسی هدیه می کنیم ولی لازم است شخصی که به او ثوابی را هدیه می کنیم، مسلمان باشد، حتی در اینکه شخص زنده باشد یا مرده باشد تفاوتی وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا می شود پولی که بابت تهیه مایحتاج افراد نیازمند دریافت شده است را برای درمان بیماری افراد نیازمند هزینه کنیم؟ افزود: اگر کسی به طور اختصاصی پولی را برای تهیه مایحتاج نیازمندان پرداخت کرده است، نمی توان آن پول را برای درمان بیماری افراد نیازمند، هزینه کرد.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، چرا در میان ائمه تنها برای امام حسین(ع) اربعین گرفته می شود؟ اظهار کرد: فلسفه اربعین به دلیل تأکیدات ائمه در این راستا است و دلیل این تأکیدات به خاطر حماسه خیز بودن جریان عاشورا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: انسان عاشورایی تمام شاخصه های اصلی دین را دارا است و در راستای اهداف دین حاضر است از جان خودش بگذرد، اگر به زندگینامه مدافعین حرم حضرت زینب(س) مراجعه نمایید، بوی عاشورا و کربلا را از زندگی آنها استشمام خواهید کرد.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد شرکتهای حمل و نقل مسافربری گفت: دولت برای سال آینده باید به گونه ای برنامه ریزی کند که در ایام اربعین شرکتهای حمل و نقل مسافران کربلا را به صورت رایگان جا به جا کنند، در ایامی که همه ارگانها و افراد در حال نوکری بودند شرکت حمل و نقل مسافربری از دیگران عقب افتاد./201/867/ب1

ارسال نظرات