۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۶۵۱۶۲
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل:

بزرگترین مجتمع فرهنگی قرآنی وقف مازندران در بابل احداث می شود

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با بیان این مطلب که شهرستان بابل دارای بیشترین وقفیات مازندران است، گفت: ساخت بزرگترین مجتمع فرهنگی، آموزشی و قرآنی اوقاف مازندران در شهرستان بابل به زودی آغاز می شود.
رییس اوقاف بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، جعفر صفری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل، عصر امروز در نشست با متولیان رقبات شهرستان بابل با اشاره به مراحل پایانی مقدماتی ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی وقف در بابل، گفت: احداث بزرگترین مجتمع فرهنگی، قرآنی و آموزشی شهرستان بابل با شش طبقه و به مساحت 5000 متر مربع در دستور کار است که با اعتبار هقت میلیارد تومان از محل موقوفات بابل هزینه خواهد شد.

وی به مساعدت بیش از پنج هزار نفر در سه سال اخیر با رقم بالغ بر یک میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات اشاره و خاطرنشان کرد: پخت نان صلواتی، کمک هزینه جهیزیه نوعروسان، آزادی زندانیان، سبدکالای نیازمندان و انجام قرارداد با برخی از بیمارستان های بابل برای تامین بخشی از هزینه بیماران نیازمند از جمله اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه است.

رییس اداره اوقاف بابل با اشاره به برگزاری تعزیه و مراسم مذهبی از محل برخی از موقوفات بابل، اظهار داشت: در محرم امسال بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان هزینه از محل موقوفات برای ترویج شعائر به ویژه در عزادارای سیدالشهدا(ع) هزینه شد.

وی با اشاره به وصول عواید بقاع متبرکه در سطح شهرستان بابل از اول امسال تا کنون، افزود: تاکنون بیش از پنج میلیارد و دویست میلیون تومان صرف امورات مشخص شده دراین بقاع شد.

صفری با تشریح فعالیتهای عمرانی اداره اوقاف بابل، گفت: از اول امسال تاکنون 32 بقاع متبرکه مورد احداث، بازسازی و مرمت قرار گرفتند که از این میان 25 بقاع به مساحت 15970 متر مربع مرمت گردید و هفت بقعه نیز با مساحت 3000 متر مربع احداث شد.

وی ادامه داد: مجموعه هزینه های عمرانی صورت گرفته از سوی اداره اوقاف شهرستان برای بقاع متبرکه 120 میلیارد ریال بوده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با اشاره به طرح توسعه حرم امام زاده عبدالله بابل، تاکید کرد: پس از تملک چند باب منزل مسکونی اطراف این امامزاده، دو باب مغازه جنب این امامزاده نیز خریداری شده است و به زودی طرح توسعه حرم وارد مرحله اجرایی و عمرانی خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که موقوفات به دو دوسته متصرفی و غیر متصرفی تقسیم می شوند، تصریح کرد: موقوفات متصرفی فاقد متولی و توسط اداره اوقاف و امور خیریه ادامه می شود و موقوفه های غیر متصرفی دارای تولیت مشخص شده توسط واقف هستند و اداره اوقاف بر امور آنها نظارت می نماید.

صفری کل موقوفات شهرستان بابل را 2237 موقوفه عنوان کرد و افزود: شهرستان بابل دارای 1035 موقوفه متصرفی و 1202 موقوفه غیر متصرفی است و تعداد رقبه های در شهرستان بابل به 47123 رقبه می رسد.

وی با بیان این مطلب که در گذشته اغلب رقبه ها فاقد سند مالکیت بودند، گفت: طی سه سال اخیر 12833 سند برای موقوفات و رقبه های شهرستان بابل صادر شده است که 170 متولی این رقبه ها را اداره می کنند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط این اداره برای امور فرهنگی و قرآنی، اظهار داشت: در سال 95 پنج نفر از فرزندان جامعه قرآنی شهرستان بابل حائز رتبه های برتر استانی و کشور در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شدندکه نفر نخست مسابقات قرآنی خواهران کشور، متعلق به یک بانوی قرآنی بابلی است.

وی ادامه داد: 30 مربی قرآن و 6000 دانش آموز قرآنی در زیر چتر حمایتی اداره اوقاف و امور خیریه به فعالیت های قرآنی در شهرستان بابل می پردازند.

صفری با بیان این مطلب که تمام فعالیتهای اداری حوزه اوقاف با نرم افزار جامع ثبت و پیگیری می شود، تصریح کرد: ساماندهی موقوفات و فعالیتهای مربوط به حوزه وقف و مراحل اداری پرونده ها و از جمله هزینه کردها با سامانه مدیریت جامع اوقاف کشور پشتیبانی می شود.

وی با اشاره وقف های جدید توسط برخی از خیران و افراد نیک اندیش، اظهار داشت: 28 وقف جدید به مساحت 14 هزار متر مربع و به ارزش ریالی 135 میلیارد ریال در بابل انجام شده است که در امور مانند عزاداری امام حسین(ع) و ائمه معصومین(ع) و نیازهای روز جامعه صورت گرفت.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل به بهسازی و بهینه سازی برخی از رقبات شهرستان پرداخت و تاکید کرد: تاکنون 55رقبه به علت فرسودگی در بنا، تخریب و به سازه های جدید مسکونی و تجاری بالغ بر 189 واحد مسکونی و تجاری تبدیل شد.

وی افزود: این پروژه های احداثی بالغ بر 22000 متر مربع و به ارزش 440 میلیارد ریال بود.

وی شهرستان بابل را شهرستانی نمونه و کم نظیر در حوزه وقف در کشور دانست و تصریح کرد: بسیاری از نقاط شهرستان بابل با نگاه نیک اندیشانه و خیرخواهانه گذشتگان وقف شده است و درآمدهای ماحصل این املاک و مستغلات بر اساس نیت واقفین صرف امور عام المنفعه و دینی می شود./1313/202/ب3

ارسال نظرات