۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۶۵۶۵۶
آیت الله سبحانی:

علم واقعی باید بر ارکان و جوارح انسان حکومت کند

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: در هر مرحله ای که از علم و دانش قرار داریم باید از زبان ما فرو برود و بر ارکان و جوارح ما حکومت و زندگی ما را کنترل کند که این علم واقعی می شود.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره اهمیت علم گفت: حضر می فرماید علمی را که طلبه و بشر می آموزد دو مرحله دارد که مرحله پایین آن در زبان است یعنی از زبان به قلب تجاوز نمی کند.

وی افزود: علم واقعی این است که از زبان پایین برود و بر جوارح ما از جمله قلب حکومت کند، بالاترین مرتبه دانش این است که قلب و جوارح انسان را کنترل کند یعنی اگر چشم ما در برابر منظره حرامی قرار گرفت باید سر را پایین بیندازیم یا اگر نوار حرامی را گذاشتند و به گوش ما می خورد از آن مجلس خارج شویم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه همام امیرمؤمنان اظهار داشت: حضرت در این خطبه عین این مراتب را به عبارت دیگر می فرمایند، چشم، گوش و جوارح انسان دارای برنامه است از این رو آن ها را باید از حرام الهی دور کرد.

وی ادامه داد: در هر مرحله ای که از علم و دانش قرار داریم باید از زبان ما فرو برود و بر ارکان و جوارح ما حکومت و زندگی ما را کنترل کند که این علم واقعی می شود، انسان باید در این راستا تلاش داشته باشد تا علم واقعی نصیب او شود./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات