۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۶۵۹۸۳
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

70 درصد مردم شناختی نسبت به وقف و احکام آن ندارند

رییس اوقاف با بیان این همه مردم از وقف بهره برده اند، گفت: دولت به شرکت ها و مؤسسات گوناگون خدمات می دهد اما به موقوفات خدماتی ارائه نمی کند، اگر حوزه علمیه رسانه قوی نداشته باشد که حکم دین را تبیین کند اثرگذار نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس اوقاف و امور خیریه عصر امروز در اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت موقافات پرداخت و گفت: در سطح کشور 178 هزار موقوفه داریم، قدمت برخی از موقوفات بیش از 11 قرن است.

 وی افزود: از نظر مساحت بر اساس آمار یک میلیون هکتار زمین موقوفات در سراسر کشور در اختیار است، بیش از ده هزار هکتار در اختیار نهادهای حقوقی کشور از جمله دولت  و نهادها است، سرقفلی 94 درصد این موقوفات واگذار شده است، موقوفات کشور به دو قسم تقسیم می شود که یکی انتفاعی است که مشمول هزینه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که 13 درصد از مساجد از درآمد پایدار موقوفات برخوردار هستند، اظهار داشت: بقیه مساجد هیچ درآمدی ندارند، بر اساس آمار بیش از 76 هزار مسجد ثبت شده است، در برخی ازنقاط کشور اصلا مسجد ندارند، دسته ای دیگر موقوفات منفعتی هستند که از درآمد آن برای نیت واقف استفاده می شود که 50 درصد آن ها به دلیل عوامل گوناگون درآمدی ندارند.

وی ادامه داد: 98 هزار نفر در کشور مسأجر موقوفات فاقد سند هستند، بیش از 900 هزار نفر سند اجاره تنظیم شده است، حدود 50 هزار نظرسنجی از مردم داشتیم که نتیجه این شد که بیش از 70 درصد مردم وقف و احکام آن را نمی شناسند از این رو تبیین این موضوع را در برنامه قرار دادیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان این که 25 هزار و 400 موقوفه از قبل از انقلاب تا کنون وقف شده است، ابراز داشت: 53 درصد موقوفات از سال 89 تا کنون صورت گرفته که نشان از اعتماد مردم به نظام و اهمیت وقف دارد.

وی با اشاره به آسیب ها در زمینه وقف عنوان کرد: نگرش به وقف نگرش صحیحی نیست چون واژه وقف را تک بعدی معرفی کردیم و خلاصه در مباحث فرهنگی شده است و در ساختار و سازمان  نظام هم تأثیر داشته است، جنس کار اوقاف فرهنگی نیست بلکه جنس و املاک و سرمایه است، وقف باید به عنوان یک حکم الهی با کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و سپس فرهنگی باشد.

رییس سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: بیش از 6800 املاک موقوفه علمی، فرهنگی و آموزشی در سراسر کشور داریم، حوزه های علمیه و علما باید بعد اقتصادی و اجتماعی وقف را تبیین کنند، مشکل دوم مدیریتی است و هرکس برای خود مدیریت می کند که باید اقدامات لازم شود.

وی با اضافه کرد: حضور دستگاه وقف در تصمیمات کلان ملک و املاک و استعلام از این سازمان باید انجام گیرد، بعضا کسانی که مسؤولیت در خیریه ها دارند حق وقف را پایمال می کنند، راهنمایی مردم برای آسان وقف کردن، جهت دهی امور خیر مردم به وقف، راهنمایی مردم برای موقوفات جدید، تعیین تکلیف مؤسسات خیریه، تبلیغ و اطلاع رسانی خدمات و برکات وقف، تجلیل از واقفان، آموزش مدیران سطوح بالا، تشویق مردم به دادن اطلاعات وقف، در اولویت قرار دادن احیای فرهنگ وقف در ابعاد گوناگون ازمسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این همه مردم از وقف بهره برده اند، گفت: دولت به شرکت ها و مؤسسات گوناگون خدمات می دهد اما به موقوفات خدماتی ارائه نمی کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین خواستار ارائه تسهیلات دولتی به موقوفات شد و علم و فناوری، بهداشت، تبلیغ دین، سلامت، رسانه و محیط زیست را از عرصه هایی دانست که نیاز به موقوفات در آن احساس می شود. /1323/پ202/ج

ارسال نظرات