۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۶۶۲۷۰
عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم:

اختصاص ردیف بودجه منافاتی با استقلال حوزه ندارد

حجت الاسلام و المسلمین بهروزی‌لک تحول در حوزه علمیه را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: حفظ استقلال فکری و فرهنگی حوزه‌های علمیه را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: حوزه‌‌های علمیه به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر باید استقلال فکری و فرهنگی خود را حفظ کنند و این امر تعارضی با تعلق گرفتن ردیف بودجه ویژه حوزه‌های علمیه ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم و عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با مثبت ارزیابی کردن تحول مثبت در همه عرصه‌ها بیان داشت: تحول همواره مثبت و همیشه به سوی خیر، برکت و اصلاح بوده است از این رو در آغاز هر سال از خداوند متعال دعا می‌کنیم تا قلوب و حالات ما را به بهترین حالت تبدیل کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت:‌ حوزه‌های علمیه بر اساس تاریخچه آن، میراثی هزار ساله‌ است که همواره در معرض اصلاح و روزآمد سازی بوده است و هیچ‌گاه دچار سکون و رکود نشده است چرا که عالمان و بزرگان حوزه علمیه متناسب با شرایط زمانه، تغییر و تحولات لازم را در حوزه علمیه ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان این که علمای معاصر تحول و دگرگونی‌های مورد نیاز جامعه را مد نظر قرار داده‌اند، ابراز داشت: بزرگ‌ترین دگرگونی و تحولی که در تاریخ معاصر ایران شکل گرفته، توسط روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده است که حاصل آن، انقلاب اسلامی ایران است، از این رو باید منطق دگرگونی، روزآمد سازی و تحول را در دیگر زمینه‌ها نیز داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم با قرائت روایت «مَنْ سَاوا یُوماً فَهُوَ مَغْبُونٌ»، تصریح کرد: در روایات مختلفی آمده است که هر کسی دو روزش یکسان بوده و پیشرفتی نکرده باشد، زیان دیده است، لذا هر لحظه باید وضعیت خود را رصد کرده و در صدد تحول و ایجاد شرایطی بهتر از گذشته باشیم.

وی جهاد مبتنی بر زمان و مکان را یکی از آموخته‌های ارزشمند بنیانگذار انقلاب اسلامی بر شمرد و خاطرنشان کرد: آنچه که بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) بر ما آموخت، اجتهاد مبتنی بر زمان و مکان است؛ از این رو فقه باید همواره روزآمد و کارآمد باشد تا فقهی بر اساس مکانیسم‌های سنتی شناخته شده همراه با نگاه به شرایط روز داشته باشیم.

 

 

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت سنجش نیاز‌های روز یک جامعه را مهم ارزیابی و تأکید کرد: اگر روزگاری بر اساس نیاز‌های جامعه‌ آثار علمی و کتاب‌های مختلف درسی تدریس می‌شده است، اکنون نیز باید کتاب‌های نابی نگاشته شود تا نیاز‌های جامعه امروزی را برطرف سازد.

 وی تأکید کرد: کتاب‌هایی که مرحوم شیخ انصاری نگاشته‌اند، مربوط به آخرین یافته‌های علمی زمان خود است؛ بنابر این با وجود جایگاه رفیع و ارزشمند کتاب‌های مرحوم شیخ، اکنون با گذشت قریب به صد سال، نیازمند کتاب‌های جدید هستیم چرا که کتاب‌های گذشته دیگر نمی‌توانند آن گونه که باید، نیاز‌های طلاب را فراهم سازند.

حجت الاسلام و المسلمین بهروزی‌لک تحول در حوزه علمیه را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد:  حفظ منطق اجتهاد بسیار مهم است از این رو بروز‌رسانی‌ محتوای کتاب‌های قدیمی اجتناب‌ ناپذیر است.

وی با اشاره به محوریت علمی شهر مقدس قم، اظهار داشت:‌ شهر مقدس قم در دوران مختلف، محوریت علمی داشته است و در این باب روایات فراوانی نیز وجود دارد،‌ لذا بایسته است تا علاوه بر بها دادن به حوزه‌های دیگر شهرستان‌ها، با کمک و مشاوره علما، اساتید و متخصصان، محوریت علمی شهر مقدس قم حفظ شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم تأمین معیشت طلاب را ضروری دانست و تصریح کرد: تأمین معیشت طلاب بسیار مهم است اما مسأله تبلیغ نباید تحت شعاع این مسأله قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ تبلیغ در حوزه‌ علمیه نهادینه شود کم یا زیاد بودن شهریه در تبلیغ طلاب اثری نخواهد داشت و حتی اگر طلبه‌ای نیاز مالی نداشته باشد، از باب وظیفه و جهاد تبلیغی این کار را انجام خواهد داد، از این رو باید چشم‌ها را شست و جور دیگر باید دید تا اخلاص و تقوا در میان طلاب، پیش از گذشته نمود داشته باشد.

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت حفظ استقلال فکری و فرهنگی حوزه‌های علمیه را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: حوزه‌‌های علمیه به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر باید استقلال فکری و فرهنگی خود را حفظ کنند و این امر تعارضی با تعلق گرفتن ردیف بودجه ویژه حوزه‌های علمیه ندارد.

وی در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه در درون نظام اسلامی ایران هستند و نظام فعلی ایران، اسلامی و همسو با حوزه‌های علمیه است و با زمانی که حکومت، جائر، فاسق و ظالم بود بسیار متفاوت است زیرا حوز‌ه‌های علمیه با حکومت اسلامی ایران پیوند دارند و اگر بخشی از بودجه عمومی کشور در قالب ردیف بودجه و قانون به حوز‌ه‌های علمیه پرداخت شود، اشکالی نخواهد داشت.

فعالیت در فضای مجازی یا وبگردی؟

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک ورود حوزه‌ علمیه و حوزویان به فضای مجازی را ضروری دانست و ابراز داشت: در عصر کنونی طلاب باید به صورت تخصصی وارد فضای مجازی شوند زیرا ورود به عرصه فضای مجازی به صرف وب‌گردی سودی نخواهد داشت بلکه با ایجاد زمینه‌های تبلیغی در فضاهای مختلف ایجاد شده در فضای مجازی می‌توان مفید واقع شد و معارف اسلامی را به جهانیان معرفی کرد.

وی فعالیت انفرادی و بدون برنامه طلاب را کم اثر دانست و تصریح کرد: اگر طلاب به صورت گروهی و همراه با برنامه‌ دراز مدت در فضای مجازی به فعالیت مشغول شوند بی‌تردید تأثیر گسترده‌ای خواهد داشت از این رو هر چند معاونت تبلیغ به ویژه تبلیغ در فضای مجازی به این مهم واقف و در حال فعالیت هستند؛ اما به سبب وجود و گستردگی شبکه‌های معاند، تلاش بیش از پیش حوزویان در فضای مجازی، نیاز ضروری کشور است. /878/ت303/س

اکتای بهمنی
ارسال نظرات