۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۶۶۶۹۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

وقف و نذر پشتوانه ای قوی در اداره نیازمندی های عمومی جامعه هستند

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که وقف و نذر پشتوانه ای قوی برای اداره نیازمندی های عمومی جامعه هستند، گفت: امام صادق(ع) نیز می فرمایند هر کس از دنیا رود، پرونده اعمال او بسته شود مگر کسی که صدقه جاریه داشته باشد و اینگونه باید همه از نسخه شفابخش بهره مند شوند.
دیدار وقف وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد احمد زاده، رییس اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شب گذشته در دیدار با آیت الله سیدان، گفت: امیدواریم بتوانم در سمت جدید مدیریت اوقاف استان خدمتگزار دستگاه اهل بیت بیش از قبل باشم.

وی با بیان این که سه مأموریت قرآن، بقاع متبرکه و موقوفات در اداره اوقاف بر عهده گرفته ایم، تصریح کرد: هم اکنون 254 بقعه متبرکه بت شده، شناسنامه دار و مستند وجود دارد، همچنین 23 هزار و 380 موقوفه ثبت شده در سامانه جامع موقوفات کشور وجود دارد که از این تعداد دو هزار موقوفه دارای متولی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که حدود 85 درصد از این اسناد بروزرسانی شده و سند اجاره ای معتبر دارند، خاطرنشان کرد: بخشی نیز شامل حدود 6 هزار رقبه سند اجاره ای منقضی شده وجود دارد و به دلایلی هنوز نتوانسته ایم تا حقوق وقف را استیفا کنیم که بخش عمده آن ناشی ا عد آگاهی و بصیرت مردم نسبت به مسائل شرعی وقف است.  

حجت الاسلام احمدزاده با بیان این که در سال های اخیر نسبت به ترویج فرهنگ وقف و اطلاع رسانی درباره احکام وقف کارهای زیادی صورت گرفته، گفت: بدون شک تا نقطه مطلوب یک خود کنترلی فاصله داریم.

وی با بیان این که در مجموع برآیندمان باتوجه به شاخصه های کشور آن است که مردم نسبت به وقف اقبال بیش تری پیدا کرده اند، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون، 1442 موقوفه در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 13 درصد آن معادل 186 وقف جدید در خراسان رضوی بوده که این نشان می دهد مردم به وقف اقبال بیشتری داشتند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با بیان این که وقف در شئون مختلف زندگی مردم از مسجد و حسینیه تا بیمارستان و درمانگاه و مدرسه، حوزه های علمیه و مراسمات مذهبی که با پشتوانه موقوفات برگزار شده، دیده می شود، یادآور شد: تا کنون حدود بیش از 60 میلیارد مطالبات موقوفات از دستگاه های دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی است که مستند شده و تلاش داریم از دولت این مطالبات موقوفات را وصول کنیم.

حجت الاسلام احمدزاده ادامه داد: مادامی که فرهنگ وقف و احترام به وقف نهادینه نشده باشد، مسؤول و غیر مسؤول انتظاراتی از وقف و اداره اوقاف دارند که شایسته نیست و البته تاکنون در هیچ راستا نسبت به حقوق وقف کوتاه نیامده ایم و تاکنون از حریم وقف و موقوفات و اموال متعلق به اهل بیت(ع) دفاع کردیم.

وی با بیان این که در محرم و صفر امسال 3 هزار مراسم از محل موقوفات پشتیبانی و برگزاری آنان حمایت شد، بیان کرد: برای زائران پیاده رضوی 200 پایگاه استقبال از زائر برپا شد که از این تعداد 47 پایگاه مرتبط با اوقاف و بقاع متبرکه بود که از محل کمک های مردمی، وقف و نذورات اداره شد.

حجت الاسلام احمدزاده با بیان این که وقف و نذر دو پشتوانه قوی برای اداره نیازمندی های عمومی جامعه اسلامی هستند، تصریح کرد: امام صادق(ع) نیز می فرمایند هر کس از دنیا رود، پرونده اعمال او بسته شود مگر کسی که صدقه جاریه داشته باشد و اینگونه باید همه از نسخه شفابخش بهره مند شوند؛ همچنین موقوفاتی را به صورت مشارکتی و جمعی ایجاد کنیم تا اگر کسی تمکن مالی ندارد که ملکی را وقف کند با مشارکت وقف کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این که برای احیای موقوفات برنامه ریزی شده و امسال 27 پروژه عمرانی، تعمیراتی، سرمایه گذاری موقوفات آماده بهره برداری شد، ابراز کرد: هزار و پنجاه میلیارد تومان پروژه آماده برای جذب سرمایه گذار در راستای کمک به اشتغال ایجاد شد و شامیدواریم بتوانیم خدمتگزار وقف بوده و بتوانیم امانتدار خوبی برای موقوفات باشیم./864/202/ب2

ارسال نظرات