۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۶۶۸۷۷
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران خبرداد؛

سهیم شدن فعالیت پژوهشی در ارزشیابی طلاب/ برگزاری هزار و 200 نشست علمی در پنج سال اخیر

حجت الاسلام حصاری با اشاره به رویکرد پژوهش محور شدن نظام آموزشی حوزه خواهران گفت: پیش نیازهای قانونی این مسأله نیز مصوب شده است که از این پس شاهد سهیم شدن فعالیت پژوهشی طلاب در ارزشیابی آنها نیز هستیم و فقط صرفا حضور در کلاس و مسائل آموزشی تأثیر کافی ندارد.
حجت‌الاسلام حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبرحصاری معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به وضعیت پژوهشی در این نهاد اظهار داشت: در سال گذشته اعلام کردیم مرکز حوزه خواهران در دوره بیست ساله عمر خود در عرصه پژوهش سه مرحله را پشت سرگذاشته است؛ نخست تأسیس و راه اندازی حوزه ها بود که در آن دوران فعالیت های پژوهشی پشتیبان آموزش قرار می گرفت.

وی افزود: مرحله دوم ایجاد زیرساخت ها و سازکارهایی برای ورود طلاب خواهر به عرصه پژوهش و توسعه مهارت های پژوهشی در مدارس بود؛ اما مرحله سوم که در آن قرار داریم، مرحله رشد و بالندگی است؛ از آنجایی که همه سازه های مورد نیاز و همه برنامه های لازم در یک حرکت و خیزش علمی فراهم شده است، در واقع ما در آستانه ایجاد مراکز و نهادهای پژوهشی برای عرضه خروجی حوزه های خواهران هستیم.

ایجاد صف پژوهشی در کنار آموزش

حجت الاسلام حصاری با بیان اینکه امروز صف پژوهشی در حوزه خواهران در کنار صف آموزشی ایجادشده است، ابراز داشت: در سال های گذشته بیشتر فعالیت ها بر محور توسعه آموزش در حوزه های علمیه خواهران بود ولی از این به بعد در مرحله پژوهشی قرار داریم و از همین رو ایجاد مراکز پژوهشی و تأسیس پژوهشگاه ها در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم خواهران طلبه را برای تولید علم دینی سازماندهی کنیم که البته از ضروری ترین نیازهای جامعه است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در نهادهای آموزشی کشور همراه با برنامه های آموزشی، برنامه های مدون پژوهشی را نیز تدوین و ابلاغ کرده ایم، تا جایی که حتی ساعت های پژوهشی هم در مدارس علمیه با رعایت سطح بندی و پایه بندی تعریف، هدف گذاری و بودجه بندی زمانی شده است همانند آنچه در واحدهای درسی صورت می گیرد.

معاون پژوهشی مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به رویکرد پژوهش محور شدن نظام آموزشی حوزه خواهران تأکید کرد: پیش نیازهای قانونی این مسأله نیز مصوب شده است که از این پس شاهد سهیم شدن فعالیت پژوهشی طلاب در ارزشیابی آنها نیز هستیم و فقط صرفا حضور در کلاس و مسائل آموزشی تأثیر کافی ندارد؛ همکاران ما در حال تدوین و آماده سازی پیوندهای پژوهشی متون درسی هستند که بخشی از فعالیت های علمی مدارس با سازکار های خودش صورت بگیرد.

وی افزود: برنامه های دیگری هم داریم که از جمله آن راه اندازی کانون های پژوهشی و انجمن های اسلامی برای مدارس سطح سه بود، چراکه سطح سه مرحله تخصصی تحصیلات طلاب به حساب می آید و همچنین از فارغ التحصیلان خود هسته های پژوهشی نیز شکل داده ایم که آنها نیز آثاری نیز تولید کرده اند.

آزاد اندیشی در حوزه خواهران فرهنگ شده است

حجت الاسلام حصاری با اشاره به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست های علمی در مدارس حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: امروز فرهنگ آزاد اندیشی به صورت یک رفتار در حوزه خواهران درآمده و با اقبال گسترده خود طلاب برگزار می شود به گونه ای که در بازه زمانی یک ساله از سال قبل تا امروز موفق شده ایم مرکز تربیت محقق را نیز تصویب کنیم که امسال نخستین دوره در گرایش اخلاق و تربیت اسلامی راه اندازی شده و در سال آینده تربیت پژوهشگر به شیوه تخصصی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: نخستین دوره به صورت آزمایشی با عنوان پایلوت امسال پذیرش و آغاز کرده ایم که سطح سه اخلاق و تربیت با گرایش پژوهشگری است و در واقع بین محتوای درس اخلاق اسلامی و تربیت اسلامی در سطح سه با مهارت های پژوهشی ترکیب شده است که فعلا در قم راه اندازی شده و در هریک نقطه از کشور که استعداد و آمادگی داشته باشد در سالهای آینده می توانیم شعبه ای داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به آثار پژوهشی حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: در پنج ساله اخیر بیش هزار و 200 نشست علمی و کرسی هم اندیشی، 620 کرسی نقد و نظریه پردازی، 215 همایش علمی و بیش از هزار کارگاه علمی و پژوهشی، و 250 طرح پژوهشی با علاقه و ابتکار خود طلاب با نگاه به نیازهای بومی مناطق خود داشته ایم و همچنین مسابقه گروهی رشد را 5 سال است که برگزار کرده ایم.

وی ادامه داد: ویژگی خاص مسابقه رشد نخست گروهی بودن آن است که زیر نظر استاد برگزار می شود و به شکل فردی کسی نمی تواند شرکت کند و دوم ضرورت انتخاب موضوع معطوف به نیازهای معرفتی جامعه مخاطب است که در طرح نامه درج و پس از تأییید شروع می کنند.

حجت الاسلام حصاری با بیان اینکه سالانه بالغ بر چند هزار نفر در مسابقه رشد شرکت می کنند، ابراز داشت: در این مسابقه میانگین چهار هزار و پانصد نفر در هر مسابقه شرکت می کنند که این حرکت تمرینی است و امروز تعداد زیادی از آثار خواهران در جشنواره های علمی حتی در تراز کشوری ربته کسب کرده اند و در هشت دوره حوزه علامه حلی با متوسط سه هزار و 200 نفر رتبه های نخست را به دست آوردند.

برگزاری 14 دوره جشنواره بانوی کرامت

وی تأکید کرد: بانوی کرامت نیز خاص این حوزه علمیه است که 14 دوره آن برگزار شده و میانگین دو هزار نفر  در آن شرکت کرده اند که در آن ما خواهران فعال را دعوت به گردهمایی می کنیم و مجموعه ای از موضوعات علمی در اختیار آنها قرار می دهیم که به عنوان کار تحقیقی، فعالیتی انجام می دهد که در  سه سال پیش صد و 14 اثر به دست آمد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه در پژوهش خواهران دو مؤلفه مهم وجود دارد، یادآور شد: نخست نوع گرایش و تمایل خواهران به کار پژوهشی و مؤلفه دیگر تراز علمی او است که در مجوع اگر همه گرایش های مختلف را در نظر بگیریم متجاوز از 10 هزار نفر در فعالیت های پژوهشی داریم که البته در تشکل های پژوهشی 234 مدرسه کانون علمی دارند یعنی خود طلبه ها با انگیزه خودشان آن را اداره می کنند.

وی ادامه داد: 500 هسته پژوهشی و 260 از اساتید خواهر در این هسته داریم و ما در معاونت پژوهشی معتقدیم که خواهرانی که فارغ التحصیل هستند می توانیم تنها روی 10 درصد آنها برای فعالیت های پژوهشی برنامه ریزی می کنیم ولی معتقدیم به دلیل نیاز جامعه، 60 درصد طلاب خواهر باید در عرصه تبلیغ فعال باشند و 20 درصد هم به سمت تدریس و تعلیم بروند.

حجت الاسلام حصاری در ادامه با اشاره به برنامه های حوزه علمیه خواهران برای هفته پژوهش ابراز داشت: قبل از آغاز هفته پژوهش برنامه های قابل اجرا به کل مدارس ابلاغ کردیم و هنوز گزارش کاملی نداریم ولی به هرحال دست آنها را باز گذاشتیم تا به فراخور نیازهای منطقه و ظرفیت خود نسبت به این برنامه ها اقدام کنند.

هرطلبه باید یک پژوهشگر باشد

وی افزود: از سال 90 شعار هر طلبه یک پژوهشگر را اعلام کردیم و از همین موضوع زیر موضوعات دیگری را برای فعالیت های پژوهشی دیگر از جمله فضای مجازی و دنیای دیجیتال، اخلاق و مهارت های پژوهشی به صورت سالانه استخراج کردیم و امسال در سال آخر قرار داریم که تا سال آینده از هرخواهر طلبه یک اثر پژوهشی حداقل عمومی داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: برای پشتیبانی از طلاب خواهر در سراسر کشور نرم افزار کاوش را تکمیل و راه اندازی کرده ایم که با اصلاحات و نیازها، همه مدارس به این سیستم متصل می شوند و همچنین فاز نخست کتابخانه مرکزی در قم ویژه طلاب خواهر فردا افتتاح می شود و با برخورداری ازاین کتابخانه و گستره کتابخانه های دیجیتال به همراه خدمات پژوهشی در کتابخانه مرکزی نیازهای خوهران در تمام مناطق کشور از این طریق تأمین می شود و هیچ نقطه محرومی در حوزه مسائل پژوهشی در کشور نخواهیم داشت./1330/201/ب3

ارسال نظرات