۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۶۷۱۹۸
آيت‌الله جوادي آملي:

همه حوادث عالم را رحمت رحمانيه خداوند مهندسي مي‎كند

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: رحمت مطلقه خداوند مقابل ندارد، غضب مقابل رحيم است و نه رحمان، براي همين هر چيزي كه در عالم اتفاق مي‎افتد، رحمت خداوند نقشه آن را مي‎كشد، رحمت رحمانيه خداوند مقابل ندارد و او مهندس عالم است و پيشاپيش غضب حركت مي‎كند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، امروز در درس خارج تفسير خود در مسجد اعظم در ادامه تفسير سوره مباركه قاف گفت: اگر كسي آن امانت الهي را كه نفس ملهمه بود، از بين نبرد و با اغراض و غرايز آن را نابود نكرد، بلكه آن را شكوفا كرد، به نفس مطمئنه دست مييابد، اين چنين افراد از خطر نفس مسوله مصون هستند و رنج نفس لوامه را ندارند و از همين نفس ملهمه شروع ميكنند تا به نفس مطمئنه ميرسند و در همه شؤون همه راضيه و مرضيه هستند.

وي افزود: اين نفس لوامه سرزنش ميكند و تدبير و تربيت مال او نيست، آنها كه از نفس ملهمه به نفس مطمئنه رسيدهاند، ديگر سرزنشهاي نفس لوامه هم آنان را همراهي نميكند، اما كساني كه آن نفس ملهمه را آلوده كردند و به جاي تقوا، گاهي دنبال فجور بودند و گاهي نفس تسويل كرد و برادر را به چاه انداختند و گاهي بتپرستي را به جاي خداپرستي نشاندند، تا اين حد نفس مسوله آن هنر را دارد كه كفر را به جاي ايمان مينشاند و شرك را به جاي ايمان مينشاند و حقشناسي را به جاي الحاد ميشناسد، از نفس مسوله همه چيز برميآيد، در هر دركهاي نفس لوامه هست و سرزنش ميكند، تا جايي كه اين نفس مسوله آن نفس لوامه را هم خفه ميكند و به جايي ميرسد كه شخص عالما و عامدا گناه ميكند.

مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اينكه بعد از سلطنت نفس مسوله و خاموشي نفس لوامه نوبت به فرمانروايي نفس اماره ميشود، اظهار كرد: اگر كسي سرزنش نفس لوامه را گوش كرد و با عمل صالح خود را ترميم كرد، اميد نجات هست، اما اگر نفس لوامه و ملهمه را دفن كرد مشمول آيه «قد خاب من دساها» ميشود، از آن به بعد نفس اماره فرمانروا ميشود، اين چنين نيست كه نفس اماره و لوامه و ملهمه و مطمئنه براي همه باشد، براي ديگران ملهمه، با مسوله و با نفس لوامه هست تا به نفس اماره برسد و حرفي براي گفتن ندارد، چون همچو خطري در پيش هست، خدا ما را متذكر كرده است.

وي با بيان اينكه رحمت خداوند پيش از غضب خداوند قرار گرفته است، ادامه داد: رحمت الهي بيشتر از غضب خداوند است، اما رحمت خداوند پيش از غضب خداوند است و اين در ادعيه و احاديث بسيار مورد تأكيد است، رحمت مطلقه خداوند مقابل ندارد، غضب مقابل رحيم است و نه رحمان، براي همين هر چيزي كه در عالم اتفاق ميافتد، رحمت خداوند نقشه آن را ميكشد، رحمت رحمانيه خداوند مقابل ندارد و او مهندس عالم است و پيشاپيش غضب حركت ميكند، خداوند در سوره مباركه «الرحمن»، غضب خداوند و جهنم را جزو نعمتهاي الهي ميشمارد، وقتي نقشه يك خانه كامل و درست است كه جايي براي زباله و جايي براي قضاي حاجت در آن تعبيه شده باشد.

حضرت آيتالله جوادي آملي درباره سكرات موت خاطرنشان كرد: مستحب است كه انسان در حال خواب رو به قبله بخوابد، براي اينكه بستر او را به منزله قبر دانستهاند، البته بين اعلام اختلاف است كه انسان همچون مرده در قبر بخوابد يا همچو كسي كه هنگام احتضار، پايش رو به قبله باشد، اين به آن دليل است كه خواب برادر مرگ است، هر كسي كه ميميرد اين سكرات مرگ حق را براي او ميآورد، اگر شخص جاهل و غافل بود، بيدار ميشود و اين جاهل را عالم ميكند و اين غافل را متذكر ميكند، «الناس نيام إذا ماتوا انتبهوا»، آنها كه جزو علما و متكلمان هستند و علم حصولي داشتند، اين علم حصوليشان به علم حضوري تبديل ميشود، آنها كه عارف هستند مانند حارثةبنزيد، اين علماليقينشان كه در دنيا به عيناليقين تبديل شده بود، با سكرات مرگ از عيناليقيني به حقاليقين ميرسند.

وي بيان كرد: افراد مثل ما اين مطالب را سخت ميفهميم، حقاليقين يعني خودش بهشت ميشود، در پايان سوره مباركه واقعه آمده است كه كسي كه از اصحاب يمين است، خود او ريحان و جنت نعيم است، اين معناي حقاليقين است، در قبالش يك عده خود آتش ميشوند و شعلهور ميشوند، هيزم جهنم خود اين ظالم است، مرگ بركات فراواني دارد و هيچكسي از اين بركات محروم نيست، منتهي بر اساس رهاورد افراد كه مختلف است، بهره آنان از مرگ نيز متفاوت خواهد بود./914/پ202/ج1

ارسال نظرات