۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۶۷۴۵۶
حجت الاسلام و المسلمین طبسی مطرح کرد؛

ریشه درخت ایمان شناخت خدا، پیامبراکرم و اهل بیت ایشان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ایمان مانند درختی است که دارای ریشه بوده و به وسیله این ریشه ها محکم و استوار است، گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه ریشه درخت ایمان را شناخت خدا، رسول خدا(ص) و اهل بیت رسول الله(ص) دانسته و بیان می کنند که بدون این ها رسیدن به ایمان واقعی غیر ممکن خواهد بود.
معرفت، عمل و ایمان به خدا انسان را به هدف نهایی می رساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی(ع) در حکمت 227 نهج البلاغه در پاسخ به سؤالی در باب ایمان می فرمایند که«الايمانُ معرفةٌ بالقلبِ و إقرارٌ بِاللّسانِ و عملٌ بِالأركان یعنی ایمان معرفت با قلب(عقل) و اقرار به زبان و عمل به ارکان دین است».

وی افزود: در واقع امام علی(ع) با این کلام کوتاه حقیقت ایمان را به تاسی از حضرت رسول(ص) بیان کرده اند و می فرمایند که در حقیقت ایمان درختی است که ریشه آن شناخت خدا، پیامبر اکرم(ص)، پیشوایان دین و معاد است و به دنبال آن بر زبان ظهور پیدا می کند و ثمره این شجره طیبه انجام وظایف و تکالیف دینی و الهی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین کسی که در انجام وطایف دینی کوتاهی می کند، ایمانش ناقص بوده و از دو حال خارج نیست یا گرفتار ضعف ایمان بوده و یا هوا و هوس چنان بر او غالب شده که  از تجلی ایمان در عملش پیشگیری می کند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی افزود: ابن ابی الحدید از این کلام امام علی(ع) برای تأیید و منفعت مذهب معتزله استفاده کرده و می گوید که« آنچه امام علی(ع) در اینجا فرموده عین چیزی است که معتزله اهل سنت به آن معتقدند و عمل به ارکان و انجام واجبات و ترک محرمات را در مفهوم ایمان داخل می دانند.

وی تصریح کرد: ابن ابی حدید در ادامه کلام خود می گوید که معتزله آن کس را که به ارکان دین عمل نکند، مؤمن نمی دانند هرچند که با قلب پذیرفته و به زبان اقرار کرده باشد و این برخلاف اعتقاد اشعری ها از اهل سنت و امامیه است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ابن ابی حدید از این نکته غافل شده که امامیه، اسلام و ایمان را متفاوت می دانند و کسی که شهادتین را ابراز کند و یقین به خلاف گویی او نداشته باشند در زمره مسلمانان می دانند، گفت: از نظر شیعه امامیه جان، مال و ناموس و همچنین خون چنین فردی به عنوان مسلمان محفوظ است.

حجت الاسلام و السلمین طبسی با تاکید براینکه این کلام امام علی(ع)گویای متفاوت بودن مدارج ایمان است، افزود: امامیه به متفاوت بودن درجات ایمان معتقد است و بیان می کند که عده ای در جات بالای ایمان، عده ای در درجات متوسط و عده ای دیگر در درجات پایین ایمان قرار داند و این موضوع در آیات ابتدایی سوره انفال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در آیات ابتدایی سوره انفال بیان شده است که« إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ،الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ، أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ».

استاد حوزه علمیه قم افزود: این آیات می فرماید که« مؤمنان تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده می شود، دل هایشان ترسان می شود و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود، ایمانشان فزونتر شده و تنها بر پروردگارشان توکل دارند؛ آنها نماز به پا می دارند و از آنچه به آنها روزی داده شده، انفاق می کنند».

حجت الاسلام و المسلمن طبسی با بیان اینکه این آیات به خوبی کلام امام علی(ع) را تبیین می کنند، یادآور شد: ایمان قلبی اضافه بر اعتقاد قلبی وعمل به ارکان نیست؛ بلکه همانطور که گفته شد مؤمنان واقعی کسانی هستند که صفات بیان شده در اوصاف مؤمنان را مطابق آیات قران کریم دارا هستند./968/202/fب3

ارسال نظرات