۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۶۸۲۸۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد در مراسم رونمایی از کتاب منظومه فکری امام خمینی:

فردی که مراجع را به مناظره دعوت می‎کند می‎گفت: انقلاب و غرب فکرم را تغییر داد

حجت الاسلام والمسلمین رشاد نسبت به سخنان برخی از افراد که مراجع را به مناظره دعوت می‎کنند، واکنش نشان داد.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)» که روز یکشنبه در فرهنگسرای گلستان تهران برگزار شد، ظهور امام راحل و وقوع انقلاب را نبأ عظیم دانست.

وی گفت: ظهور امام(ره) و وقوع انقلاب ویژگی‎های فراوانی داشت. نخست، با ظهور انقلاب شاهد کمال، جامعیت و جادوانگی اسلام بودیم. یعنی اسلام پس از 14 قرن به صحنه آمد و نسبت به تمام ابعاد حیات حرفی برای گفتن داشت. از سوی دیگر طومار دیگر مکاتب را پیچید.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دومین شاخصه وقوع انقلاب اسلامی و ظهور امام(ره) را نشان دادن کارآمدی و انطباق پذیری اسلام عنوان کرد و یادآور شد: ظهور امام خمینی(ره) دلیل بر درستی خاتمیت اسلام بود. یعنی نشان دادند که اسلام همواره می‎تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی گواه بر پویایی و کارآیی نظام فلسفه را از دیگر شاخصههای انقلاب بیان کرد و اظهار داشت: امام راحل جزو فیلسوفان مکتب نوصدرایی بود. ایشان به لحاظ فلسفی و حکمی ذوب در صداریی بودند. البته آن را نقد و بررسی نیز می‎کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد تأکید کرد: امام خمینی(ره)، تجلی اسلام در عصر مدرن بودند. در عین حال سایه فلسفه صداریی بوده و استاد مسلم اسفار در حوزه به شمار می‎رفتند.

وی ادامه داد: ظهور امام خمینی(ره) نماد ظرفیت و کارآیی نهاد مرجعیت بود. نشانه کارآیی حوزه و روحانیت بود. همچنین ظهور ایشان خط بطلانی بر تمام انقلابی‎گری و مبارزات آن زمان که شاخص‎ترین آن‏ها مارکسیسم بود، شد. رهبر کبیر انقلاب به جای گلوله، از کلام و کتاب بهره بردند و تغییرات اساسی در روش مبارزه ایجاد کردند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‎که تاریخ را باید به ما قبل و ما بعد امام خمینی(ره) تقسیم کرد، گفت: امام مَفصل تاریخ است و جهت تاریخ را تغییر دادند. یکی از بزرگان مسیحیت نیز می‎گفت: امام در تاریخ چرخش ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد شرایط کنونی را شرایط خطیری عنوان کرد و بیان داشت: امام دنیا و دشمن را غافلگیر کرد و از اصل غافلگیری بهره برد، ولی اکنون دشمن هوشیار است. ایشان سنجیده عمل کردند و حتی برخی تصمیمات شان نشان داد که با ماوراء ارتباط دارند.

وی همچنین خطر تحریف و تخریب امام راحل و روحانیت را یک خطر جدی دانست و بر هوشیاری همگان در این خصوص تأکید کرد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهیه منظومه فکری امام خمینی(ره) را دارای پیشینه در این پژوهشگاه بیان کرد و اظهار داشت: پس از ارتحال امام(ره)، عده‎ای گفتند امام تمام شده و حتی برخی با وقاحت نوشتند امام به تاریخ پیوستند. ما نیز تصمیم به نگرش این مجموعه گرفتیم که مجموعه مانند دانشنامه تهیه شده است.

وی یادآور شد: خدا مزد اخلاص استاد خسروپناه را توفیق تدوین این مجموعه قرار داد. استاد خسروپناه از اساتید با اخلاص، صاحب تفکر، جرأت و بیان دقیق و درست در میان دوستان ما هستند. البته زمانی بنده به مناسبتی تعبیری کردم، ولی برخی افراد که به دنبال خرده گیری بودند، گفتند: فلانی چرا چنین تعبیری کرده است. اکنون صریحاً و به جرأت عرض می‌کنم مثل ایشان کم داریم و اینها خلأ وجودی مانند شهید مطهری را پر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به سخنان برخی از افراد که مراجع را به مناظره دعوت می‎کنند واکنش نشان داد و تأکید کرد: برخی آقایان این روزها در رسانه‌ها فضاسازی کرده و گفتهاند مناظره کنیم و... بنده از خود آن آقا در سفری که با هم بودیم در پاسخ پرسش «چه شد که این قدر منفعل شدی و فکرت عوض شد. طلبهای با سابقه حوزوی اکنون این شده و این حرفها را نسبت به دین میزند؟» شنیدم گفت: دو چیز سبب شد، یکی انقلاب شد و فهمیدم اسلام به درد نمیخورد. انقلاب نمی‏شد اسلام خوب بود. دوم، آمدم اروپا(آلمان) فکرم عوض شد.

وی افزود: ولی باید به امثال ایشان عرض کرد انقلاب نشانه حقانیت، پویایی و کارآیی اسلام بود و حقیقت را بد و معکوس تفسیر میکنید./993/پ201/ج

ارسال نظرات