تدبر در تاریخ پیشینیان؛ بهترین راه دریافت راز و رمز سعادت و شقاوت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در تالار نور مشهد با اشاره به آیات 100 تا 105 سوره اعراف گفت: بر این اساس خداوند متعال اشاره به اقوامی می کند که به معصیت گرفتار شدند و اینطور می گوید که آیا برای آنانی که وارثان زمین بوده و در اثر معصیت هلاک شدند این حقیقت معین نشد که اگر بخواهیم آنان را به عقوبت گناهانشان مبتلا می کنیم.
وی ادامه داد: در حقیقت پیش از این همین سرزمین و امکانات در اختیار دیگران بود که به سبب نافرمانی خداوند متعال هلاک شدند و این برای آنان تبیین نشد که اگر بخواهیم می توانیم تا آنان را نیز به خاطر گناهانشان مجازات کرده و دلهایشان را مهر می کنیم تا نه حقیقتی را دریافته و نه از آنان به کسی چیزی برسد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر خداوند متعال بر دل های آنان مهر بزند، هیچ حقیقتی را نمی توانند درک کرده و بفهمند، تصریح کرد: خداوند متعال به پیامبر(ص) در این آیه اینگونه خطاب می کند که در سرزمین ها و اقوام دوران انبیا قبل از تو همچون نوح و هود رسولان با دلایل روشن و واضح آنان را هدایت کردند اما اقوام ایمان نیاوردند و این چنین خداوند آنان را دچار عقوبت کرده و دلهای آنان را مهر و مسدود می کند.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که بر اساس بین خداوند متعال اینان به عهد و پیمان خود متعهد و پایبند نبودند، تصریح کرد: در همین زمان عده ای از مردم به پیامبر بیان می کردند که اگر از دل کوه شتری بیرون آورده و معجزه ای را ترتیب دهید، ما ایمان می آوریم اما به عهد و پیمان خود پایبند نبوده و وفا نمی کردند.
فاسقان از حدود حق و عدل الهی عدول کرده اند
وی با بیان این که بر اساس بیان قرآن کریم اینان فاسق و گناهکار هستند، خاطر نشان کرد: در این بیان فاسق به معنای آنانی است که از حدود حق الهی خروج کرده و از دایره حق و حقیقت مداری خارج شده اند؛ در برابر آنان نیز عادل به منزله کسانی است که در محدوده الهی و بر اساس عدل الهی رفتار می کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پس از آن خداوند متعال حضرت موسی(ع) را با آیات روشن به سمت فرعون و آن جمعیت طرفدار او می فرستد، اظهار کرد: افرادی که اطراف فرعون بودند وقتی آیات و نشانه های الهی را دیدند، به این ایات ظلم کردند و در برابر آن تسلیم نشدند.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که در ادامه خداوند متعال اشاره به عاقبت مفسدین و آنانی که از مسیر الهی دور شدند می کنند، خاطر نشان کرد: حضرت موسی(ع) در برابر فرعون ایستاد و گفت من فرستاده ای از سوی پرودگار جهانیان هستم و هر آنچه که من درباره خداوند متعال می گویم حق بوده و حقیقت دارد.
وی در ادامه با بیان این که بنی اسراییل به معنای بنده خدا لقب حضرت یعقوب است، تصریح کرد: آن زمانی که حضرت یعقوب(ع) به مصر رفت، نسل او زیاد شد تا زمانی که فرعون آنان را به بردگی کشیده و به آنان ستم کرد که به واقع در هر جای قرآن کریم بنی اسراییل به منظور قوم و فرزندان حضرت یعقوب(ع) است.
یکی از کیفرهای الهی از دست دادن توان درک حقایق بشری است
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این آیات، یکی از کیفرهای الهی را از دست دادن درک حقایق دانست و بیان کرد: خداوند متعال در این آیات بیان می کند که ما آنان را با گناهانشان عقوبت می کنیم که به این سبب دلهایشان مهر شده و توان درک حق و حقیقت را از دست می دهند.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: همانا پرودگار جهانیان عقوبت های مختلفی برای کافران در نظر دارند که برخی از آن در دل و برخی در جسم انسان ها جای می گیرد که تنگناهای اقتصادی و سستی در عبادت از دسته آن بوده و به این سبب انسان توان و انگیزه عبادت را از دست می دهد.
تدبر در تاریخ پیشینیان بهترین راه دریافت راز و رمز سعادت و شقاوت است
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که تدبر در تاریخ گذشتگان از بهترین راه های دریافت راز و رمز سعادت وشقاوت است، خاطر نشان کرد: بر اساس آیه 101 سوره اعراف خداوند متعال ماجرای گذشتگان را برای بندگان و یا رسول الله(ص) بازگو کرده چرا که در طول تاریخ حوادث تکرار شده که این راهی برای سعادت یا شقاوت است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مطابق با بیان امام رضا(ع) قرآن کتابی برای یک نسل خاص نبوده و نیست، تصریح کرد: آن کسانی که با قرآن انس داشته باشند، بسیاری از حقایق برایشان روشن و معین می شود.
وی در ادامه با بیان این که در آیات سوره توبه درباره تعامل با دشمنان دین و مخالفان اسلام مبسوط گفته شده است آنطور که گویا حوادث امروز دنیای ماست، اظهار کرد: در ابتدا نامه 31 نهج البلاغه امام علی(ع) به فرزند خود می گویند که من به عنوان پدر در تاریخ گذشتگان دقت کرده ام آنطور که گویی با آنان زندگی کرده ام.
حجت الاسلام عدالتیان روشنگری و آگاهی بخشی توام با توصیه و تاکید ها را از روش های تبلیغی انبیا دانست و بیان کرد: انبیاء الهی همراه با توصیه ها روشنگری هایی نیز در خصوص مسائل دینی همچون ارتباط با نامحرم و حدود شرعی آن داشتند که این یکی از روش های تبلیغی بود.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: وفای به عهد در اعتقاد و عمل از مهمترین ارزش های انسانی و ایمانی بوده و خلف وعده نشانه فسق است، در حقیقت در آیه 102 این سوره خداوند عهد شکنی را مهمترین ویژگی مشرکان می داند و این نشان می دهد عهد و پیمان در دین ما مورد تایید و ستایش بوده است.
نگاهی بر تعهدات اعتقادی در زمان انبیا
وی با اشاره به تعهدات اعتقادی در زمان انبیاء یادآور شد: ایمان آوردن به شرط رخ دادن معجزه از دسته همین تعهدات اعتقادی است؛ همچنین گاهی تعهدات در زمینه عمل است و این تعهدات در دین ما مورد تاکید فراوانی بوده تا آنجا که تعهد در معنای خود به منزله امانت داری و پایبندی در انجام کاری گفته می شود.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که مطابق با سخن پیامبر گرامی اسلام(ص) هر کس در وجود او دروغگویی، تخلف در وعده و خیانت در امانت وجود داشته باشد منافق است، گفت: بی شک هر کس این سه ویژگی را نداشته باشد منافق بوذده و به طور کلی دو دسته نفاق در عقیده و عمل وجود دارد.
استاد حوزه علمیه با بیان این که در قضاوت نسبت به دیگران و حتی مخالفین نیز رعایت عدل و انصاف لازم است، بیان کرد: عاقبت باطل جلوه هایی دارد اما عاقبت اهل حق، رستگاری و پیروزی است.
وی با بیان این که وقتی مهلت کافران تمام شد فورا انتقام الهی به سراغ آنان می آید، ابراز کرد: زمانی که اطرافیان فرعون به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند، فرعون آنان را تهدید کرد اما آنان گفتند که هر اقدامی تا لحظه مرگ بوده و از آنجا به بعد همه چیز مربوط و مرتبط با اعمال خودمان است.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که هم در مومنان و هم در طاغوتیان باید عاقبت و نتیجه کار را ملاحظه کرد، گفت: اگر فردی خطایی انجام داد نباید به سرعت قضاوت کرد که چرا برای او اتفاقی رخ نداده است.
استاد حوزه علمیه با بیان این که بر اساس این آیات باورهای راستین را باید از پروردگار جهانیان و نمایندگان او فرا گرفت، یادآور شد: در سوره اعراف حضرت موسی(ع) فرمود که من فرستاده از سوی کسی هستم که پرورش دهنده همه جهان بوده و آیینی برای رسم زندگی مردم آورده ام که این آیین از سوی رب العالمین و نه شخص من است.
وی با بیان این که بهترین روانشناسی و انسان شناسی آن معارفی است که از جانب خداوند یکتا آمده است، خاطر نشان کرد: انسان فهیم در خصوص تفریح و فعالیت اقتصادی و هر عملکرد دیگری باید از خالقش درس بیاموزد.
حجت الاسلام عدالتیان یکی از مهمترین اهداف انبیا را آزاد سازی انسان ها از اسارت با تبعیت از دستورات دین الهی دانست و گفت: حضرت موسی در بیانی فرمود که من برای آزاد سازی بنی اسرائیل از چنگ تو آمده ام که این نشان می دهد اگر تابع برنامه انبیا و دین باشید انسان آزاد به معنای حقیقی آن خواهیم شد و دنیا فانی نمی تواند تا انسان را اسیر، گرفتار و درگیر خود کند چراکه آزادی حقیقی از آنِ بندگان خداست./201/864/ب1