۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۶۹۱۶۸
به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه به قم؛

نقاره خانه های حرم مطهر، تاریخ هویت یافتن قم را صدا خواهند زد

به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) نقاره های گلدسته های حرم مطهر حضرت معصومه(س) فضای ملکوتی و مؤمنان شهر قم را نوید از خبری مهم دادند؛ خبری که برای شهر قم نماد و مبدأ تاریخ هویت یافتن این شهر استراتژیک در جهان اسلام است.
نقاره زنی در حرم  در آستانه سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم نقاره های گلدسته های حرم مطهر حضرت معصومه(س) فضای ملکوتی و مؤمنان شهر قم را نوید از خبری مهم دادند؛ خبری که برای شهر قم نماد و مبدأ تاریخ هویت یافتن این شهر استراتژیک در جهان اسلام است.

گفتنی است این مراسم در غروب روز پنجشنبه ۲دی صورت پذیرفت و این در حالی است که صبح جمعه لحظه ورود کاروان نمادین به حرم مطهر این مراسم مجددا به احترام ساحت مقدس حضرت معصومه(س) به صدا در خواهند آمد.

خاطر نشان می شود که تاریخ ورود این بانوی کرامت را چنین توصیف کرده است که «چون خبر ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به گوش اهالي قم رسيد، اشراف و اهالي قم و پيشاپيش آنها موسي بن خزرج به استقبال فاطمه معصومه(س) تا ساوه رفتند و چون موسي بن خزرج بن سعد اشعري كه مهتر آل سعد و مردي كريم و متمكن بود، مهار ناقه آن حضرت را گرفت و به قم وارد شدند كه موسي آن سيده جليله را بسراي خود وارد نمود و عده زيادي سوار و پياده در اطراف محمل دختر پيغمبر براه افتادند و زنان و مردان قم با قرباني هاي بسيار مقدم آن بانوي مكرمه را گرامي داشتند.»

شایان ذکر است که اساسی ترین برکت این ورود برای شهر قم چنین توصیف شده است که«قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عده ای زرتشتی و یهودی در آن زندگی می کردند. بعد از اسلام با آمدن اشعری ها که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال 23 هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد. نخستین کسانی که از اشعری ها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.»

این بود که قم به شهر اهل بیت(ع) شهرت یافت تا جایی که در روایات از سوی امام مکتب شیعه جعفری، امام صادق(ع) این شهر به عنوان آشیانه اهل بیت(ع) توصیف شده است./837/202/ب3

ارسال نظرات