نباید اشتباه برخی افراد را پای دین و انقلاب گذاشت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان ظهر امروز که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: در انتخابات جمهوری اسلامی ایران مردم نقش اول را ایفا می کنند.
وی در ابتدا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که بر اساس روایات معصومین(ع) بعد از اینکه انسان مرتکب گناهی می شود قسمتی از عقل او کم می شود، آیا این اثر وضعی بعد از توبه کردن از بین می رود یا اینکه باقی می ماند افزود: بر اساس روایات معصومین(ع) بدترین عامل کاهنده عقل، گناه است و در مقابل گناه، عوامل زیادی نیز سبب تقویت عقل می شود که یکی از آنها توبه کردن است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: حضور در جلساتی که در راستای تعظیم شعائر برگزار می شود به دلیل اینکه انسان را به فکر توبه کردن می اندازد سبب تقویت عقل می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا وحدت بین شیعه و سنی مهمتر است یا وحدت میان مردم انقلابی و غیر انقلابی و چرا لعن علنی بر دشمنان اهل بیت(ع) خلاف شرع است ولی لعن و نفرین بر دشمنان ولی فقیه اشکالی ندارد، تبیین کرد: وجوب وجود وحدت در بین شیعه و سنی به سبب وجود دشمن مشترکی استک ه قصد از بین بردن اسلام را دارد و در این زمنیه برای ایجاد وحدت در میان امتهای اسلامی قصد تغییر تفکرات شیعه به سنی و سنی به شیعه را نداریم.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: کسانی که در شعار بعد از نماز مورد لعن و نفرین نمازگزاران قرار می گیرند چهار اصل اسلام، امامت، ولایت فقیه و انقلاب را قبول ندارند، اگر کسی این چهار اصل را قبول داشته باشد جزء دوستان به حساب می آید، مثلاً طرفداری از یک دولت و مخالفت کردن با یک دولت خاص سبب ملعون خوانده شدن افراد نمی شود، این اختلافات به دلیل اختلاف سلیقه است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این که بر اساس منقولات تاریخی گفته شده است که 124 هزار پیامبری که مبعوث به رسالت شده اند در منطقه بین النهرین حضور داشته اند، آیا انسانهای دیگری که در نقاط دیگر دنیا زندگی می کرده اند، نیاز به هدایتگر نداشته اند، تشریح کرد: اکثر پیامبران نبی بوده اند و رسول نبوده اند یعنی وظیفه هدایتگری نداشته اند، بر اساس روایات معصومین(ع) تعداد رسولان 313 نفر بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه در یک زمان حدود 2 هزار پیامبر تحت عنوان نبی وجود داشته است، ابراز کرد: رسولان در مکانهای مختلف دنیا حضور داشتند ولی اکثر آنها در محدوده کشورهای فلسطین، مصر، عراق و شام حضور داشته اند و به سبب اینکه در کشورهایی همچون آمریکا اصلاً انسانی وجود نداشته است نیازی به وجود یک پیامبر در این مکانها نبوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مصداق ذوالقرنین در قرآن کوروش کبیر است و آیا کوروش کبیر پیامبر بوده است، اظهار کرد: ذوالقرنین نام یکی از بزرگانی است که در قرآن به آن اشاره شده است و احتمال اینکه کوروش کبیر مصداق این نام باشد وجود دارد ولی دانستن این مسأله هیچ فایده عملی ندارد.
آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین نام جمهوری اسلامی ایران برای کشورمان باعث شده است که بسیاری از اتفاقات بد پای دین گذاشته شود، آیا بهتر نبود دین را از سیاست جدا کنند تا اشتباهات پای دین گذاشته نشود، توضیح داد: اختلاط دین با سیاست، اساس نظامی است که از دو رکن اسلام و رأی مردم تشکیل شده است و جایگزینی برای واژه جمهوری اسلامی وجود ندارد، اشتباهات افراد نباید منجر به عقب نشینی ما از موضع انقلاب اسلامی شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان یک مثال افزود: آیا اگر در دانشگاهی عده ای درس نخوانند و یا نظام تحصیلی دانشگاه را به هم بریزند، باید اسم دانشگاه را تغییر دهیم؟ هدف رسیدن به مواضع انقلاب اسلامی است و نمی توان اشتباهات برخی از افراد را پای انقلاب گذاشت.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) و در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) افرادی کارشکنی می کردند ولی این کارشکنی ها هرگز منجر به عقب نشینی پیامبر(ص) یا امیرالمؤمنین(ع) نشد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ابراز کرد: مرحوم آیت الله خزعلی یکی از بزرگان انقلاب بودند که صاحب فرزند ناخلفی شدند ولی آیت الله خزعلی هرگز از فرزندشان پشتیبانی نکردند و حتی ابراز نارضایتی می کردند، رفتار اشتباه برخی از افراد نباید پای دین و انقلاب گذاشته شود.
رئیس خیریه فرهنگی مذهبی المهدی(عج) در پاسخ به این که بر اساس قانون اساسی کشور همه انتخابات کشور باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد، آیا بهتر نیست واژه جمهوری از نام کشور حذف شود، آیا این همان نظام دیکتاتوری نیست؟ تبیین کرد: تعیین شخص مورد نظر در انتخابات کشور جمهوری اسلامی ایران توسط مردم انجام می گیرد و در این راستا مردم نقش اول را ایفا می کنند، تأیید رهبر معظم انقلاب به عنوان نائب امام زمان(عج) برای مشروعیت دادن به انتخابات است./867/پ202/ج1