۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۴۷۱۱۷۷
رحیم پور ازغدی:

انقلاب اسلامی بدون توهین و زور میلیون ها انسان را شیعه کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با انقلابی که امام خمینی(ره) پایه گذاری کرد، ده ها میلیون تحت تاثیر انقلاب اسلامی، شیعه شدند؛ امام نه تنها یک کلمه هم به مذاهب توهین نکرد، بلکه کمک هم کرد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی شامگاه شنبه در دومین جلسه از سلسله نشست های گفتمانی بینات که با موضوع «امت اسلامی؛ وحدت شیعه و سنی» در محل حسینیه آیت الله سید جواد خامنه ای برگزار شد، گفت: برخی فکر می کنند این مساله وحدت که مطرح می شد از نظر ما به عنوان یک تاکتیک و ابزار برای حفظ منافع شیعه وشیره مالی بر سر مذاهب دیگر است. در حالی که رهبر معظم انقلاب می فرمایند که وحدت یک دستور دینی و تکلیف شرعی است.

وحدت اسلامی مسأله ای فراتاکتیکی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسأله وحدت اسلامی یک مفهوم فراتاکتیکی است، خاطرنشان کرد: در اینجا باید به دو مقوله «دعوت» و «وحدت» توجه کرد که هر دو مکتب اعتقاد به اسلام ناب دارند اما دعوت نباید به شیوه و روشی باشد که ضد وحدت باشد. دعوتی که متضمن عقلانیت، احترام و ادب است منافاتی با وحدت ندارد. دعوت به روش توهین به مقدسات آن ها، دعوت به سبک و شیوه اهل بیت و سنت پیامبر نیست.

وی افزود: هر مذهبی باید تفسیر خود از مسائل دینی را بیان کند اما هیچکدام به دیگری توهین و فحاشی و تمسخر نکنند. ما یک روایت از اهل بیت نداریم که محتوایش تمسخر و تحریک پیروان سایر مذاهب باشد. اتفاقا جلوی این گونه حرکات را هم می گرفتند و نسبت منحرف به چنین شیعیانی داده اند. حتی امیرمؤمنان هنگامی که در جنگ مشاهده کردند که عده ای از افراد سپاه شان جواب فحاشی های جبهه مقابل را با فحاشی می دهند، آن ها را از این کار نهی کردند و فرمودند «جواب آنها را علمی و مستدل و با روشنگری و افشاگری بدهید؛ دوست ندارم که شما هم فحاش باشید.»

نخستین لازمه دعوت دیگران به تشیع، عمل به اعتقادات است

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: اولین لازمه دعوت این است که خودمان عامل به عقایدمان باشیم؛ نه طوری که وقتی کسی شیعیان را دید، بگوید «اگر شیعه این است که دروغ و طلاق و دزدی در درونش زیاد است که اصلا صد سال ما نمی خواهیم شیعه شویم.» امام صادق (ع) فرمودند «طوری رفتار کنید که اگر کسی شما را دید بگوید خدا پدر جعفر را بیامرزد؛ چه شیعیانی تربیت کرده است!»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه گاهی افرادی می خواهند دیگران را شیعه کنند که خودشان شیعه نیستند و «تشیع» به عنوان یک تعصب برای برنده شدن استفاده می کنند. اما گاهی واقعا تعصب نیست و مرام و منطقی است که قائل به توهین نیست اما خودِ همین حرف که «بیایید همه شیعه شوید» حرفی ضد وحدت است.

انقلاب اسلامی بدون توهین و زور میلیون ها انسان را شیعه کرد

وی تأکید کرد: دعوتی وحدت آمیز است که ما نخواهیم به زور بقیه را شیعه کنیم. می خواهیم به طور عالمانه و برادرانه دعوت به تحقیق کنیم. اهل بیت هم از ما نخواستند که چنین روش و شیوه ای را پی بگیریم و بخواهیم همه را عوض کنیم. حتی خداوند هم در قرآن به پیامبر(ص) می فرماید که وظیفه تو فقط ابلاغ است. حتی امام خمینی هم چنین کاری نکرد اما با انقلابی که پایه گذاری کرد، ده ها میلیون تحت تاثیر انقلاب اسلامی، شیعه شدند. امام نه تنها یک کلمه هم به مذاهب توهین نکرد، بلکه کمک هم کرد. نمونه اش کمکی که ما به فلسطین و عراق می کنیم.

رحیم پور ازغدی در پاسخ به این پرسش که «تکلیف حق و باطل چه می شود؟»، گفت: روایتی از امام رضا(ع) داریم که می فرمایند «اغلب بشر مستضعف و ضعیف اند؛ کافر جهدی نیستند بلکه کافر جهلی اند. پیام حقیقت به آنها به درستی نرسیده است تا لجباز شوند.» نادان را می گویند آیا همان مقدار که می دانستی عمل کردی یا نه؟ این را خدا در فطرت همه مردم گذاشته است. بعد باید دید این قاصر است یا نه؟ یعنی امکان تحقیق داشته است یا نه؟

اشتراکات شیعه و اهل تسنن بسیار بیشتر از اختلافات آن هاست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در برائت و ولایت اهل بیت هم مراد از دشمنان اهل بیت، سنی ها نیستند چرا که خودشان در روایت دارند «مکررا که به دیدارشان بروید و در نماز جماعت های شان شرکت کنید.» بنابراین نباید دعوت و وحدت به تناقض برسند. باید دعوت به تحقیق کنیم و اگر هم تحقیق کردند و به نتیجه حق نرسیدند، معذورند و خدا هم با معذور طوری دیگر برخورد خواهد کرد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به این که اختلافات شیعیان و اهل تسنن بسیار کمتر از اشتراکات آن هاست، افزود: برخی فکر می کنند که اختلافات ما نود درصد است و باید بگردیم به دنبال ده درصد اشتراک. خیر؛ این غلط است. ما نود درصد اشتراک داریم و ده درصد اختلاف. حتی خداوند هم به پیامبر(ص) می گوید «در برخورد با اهل کتاب بگو بیایید به سوی آنچه بین ما مشترک است.»

یکی از موارد استفاده تقیه برای «وحدت اسلامی» است

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند «مسلمانان از نظر جغرافیایی و سابقه تمدن تاریخی و تسلط بر منابع انرژی جهان و موقعیت استراتژیک در بهترین منطقه جهان هستند. این نیروی عظیم را نباید علیه هم مصرف کرد بلکه باید علیه دشمنان اسلام به مصرف رساند. این نیرو نباید علیه خود و به عنوان تفرقه به کار گرفته شود.» البته حساب مذهب با مذهب باید جدا گرفته شود از حساب مذهب با صاحبان قدرت و سلاح که از مذهب استفاده ابزاری می کنند. رهبران مذاهب اسلامی همچون شافعی و مالکی توسط حکومت ها حبس شدند و کتک خوردند و حتی تکفیر شدند. حساب رهبران جریانات انحرافی را باید از حساب بدنه آن ها جدا کرد و تفاوت گذاشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «دو نفر کمر مرا شکستند؛ عالم هتاک و بی ادب و متدین احمق و نادان.» که نمونه تاریخی آن عمروعاص و  ابوموسی اشعری هستند. هر حرفی هرجا و به هر کسی نباید گفته شود. تقیه گاها در این جا هم معنی و کاربرد دارد. امامان ما حتی در مواردی با این که می دانستند برخی عبادات اشتباه انجام می شود، برای حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه این اشتباهات را مطرح نمی کردند./202/820/ب1

ارسال نظرات