۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۷۲۳۴۲
آیت الله عبداللهی:

پیروی از تمایلات نفسانی انسان را کور می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تقوا در دنیا هم به انسان بصیرت می دهد تا در فتنه ها گمراه نشود، گفت: پیروی از تمایلات نفسانی خواص را هم کور می کند و قدرت تشخیص را از آنان می گیرد.
آیت الله محمود عبداللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امشب در درس اخلاق هفتگی که در مسجد خاتم الانبیا پردیسان قم برگزار شد، با اشاره به فلسفه بعثت انبیا(ص) خروج ز ظلمات به سمت نور را مهمترین فلسفه بعثت دانست و اظهار داشت: نورانیت تنها برای زندگی فردی انسان ها نیست بلکه انبیا برای نورانی کردن جوامع بشری مبعوث شده اند.

وی با اشاره به آیه 7 سوره حدید یکی از ابزارهای نورانی کردن جوامع را تقوا دانست و افزود: تقوا به معنی تقویت اراده در تطبیق بایدها و نبایدهای الهی است و به انسان آگاهی و بصیرت درونی می دهد و رفتار انسان را حکیمانه می کند.

آیت الله عبداللهی با بیان این که تقوا رحمت الهی را دو چندان و زندگی انسان را نورانی می کند، ابراز داشت: انسان می تواند با این نورانیت راه را از بیراهه تشخیص دهد و علامه طباطبایی فرمودند که این نورانیت منحصر در قیامت نیست بلکه در دنیا هم به انسان قدرت تشخیص می دهد.

با تقوا روابط خارجی هم نورانی می شود

وی افزود: تقوا تمام ابعاد زندگی را نورانی می کند و اگر کاسبی تقوا داشته باشد کسبش نورانی می شود و اگر سیاست مداری تقوا داشته باشد سیاستش نورانی می شود و رفتارهایی که پیامبر(ص) و  امام علی(ع) در حکومت می کردند را انجام می دهد و در روابط خارجی پیرو معصومان(ع) خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه 23 سوره جاثیه به رابطه بین تقوا و نورانیت پرداخت و خاطرنشان کرد: هر انسانی از تمایلات نفسانی برخوردار است و به نسبتی که تقوا نداشته باشد و اسیر تمایلات نفسانی باشد و رضایت الهی را در نظر نداشته باشد این تمایلات حجاب میان او و عقل خواهد شد و نمی تواند حق را از باطل تشخیص دهد.

وی ریشه فتنه را بنابر خطبه 50 نهج البلاغه در پیروی از هوای نفس دانست و گفت: زبیر که در صدر اسلام در کنار امام علی(ع) و جابر و سلمان از چهار نفر مدافع اصلی اسلام به شمار می آمد و حتی بعد از رحلت پیامبر(ص) هم در کنار امام علی(ع) ماند و حتی در مراسم تدفین حضرت زهرا(س) هم حضور داشت به خاطر پیروی از هوای نفس در جنگ جمل در مقابل امام علی(ع) ایستاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری فتنه 88 را به خاطر تبعیت برخی از خواص از هوای نفس دانست و اظهار داشت: سران فتنه بهترین سوابق را در انقلاب داشتند ولی نتوانستند از خود مراقبت کنند و در معرض هواهای نفسانی خود قرار گرفتند و حب قدرت و ریاست آنها را کور کرد.

علما و مراجع مخالف فضای مجازی نیستند

وی با بیان این که فتنه 88 در قالب جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی ایران رقم خورد، افزود: ابزار در جنگ نرم فرهنگ، رسانه و دانشگاه است و هدف دشمن از جنگ نرم حذف ولایت فقیه است که به مثابه نخ تسبیح جامعه اسلامی است و می خواستند از این طریق هویت اسلامی ما را بگیرند.

آیت الله عبداللهی زمینه های فتنه و جنگ نرم را هنوز هم موجود دانست و گفت: مقابله با فتنه بصیرت و هوشیاری می خواهد و باید از ابزار رسانه و فضای مجازی برای دفع این فتنه بهره گرفت؛ این که می گویند علما با فضای مجازی مخالفند حرف نادرستی است زیرا تمام علما و مراجع سایت دارند و در فضای مجازی کار می کنند ولی نباید فضای مجازی رها باشد بلکه باید از انحرافات اخلاقی در فضای مجازی جلوگیری شود./843/202/ب3

ارسال نظرات